Nieuwsbericht

Terugblik op werkweekend bij station Amsterdam Zuid

Gepubliceerd op: 15 september 2021, 12.27 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 10.30 uur

In het weekend van 21 augustus 2021 heeft de Zuidasdok een flinke stap gezet in de bouw van de 2e stationspassage van Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie ZuidPlus schoof 2 delen van het dak op hun plek, onder een trein- en een metrospoor. Het liep gesmeerd.

Op zaterdag, rond het middaguur, was het zo ver. Onder het toeziend oog van een groep belangstellenden begonnen 2 aan elkaar geklonken betonnen kolossen aan hun laatste 15 meters.

Buiten gebruik

Het werk begon op donderdagavond 19 augustus 2021. Treinspoor 4 en het daarnaast gelegen metrospoor gingen buiten gebruik, waarna de sporen en een deel van het treinperron werden verwijderd. Daarna reden vrachtwagens de circa 2.000 m3 zand weg waarop normaal de sporen liggen.

Schuifbalken

Daarmee kwam de fundering bloot te liggen die onder meer in het Paasweekend 2021 al was aangebracht. Er ontstond ruimte om de 4 schuifbalken aan te brengen: aan de beide uiteinden van de 70 m lange betonnen dakdelen en 2 daar tussenin. Daarover moesten de dakdelen in totaal zo’n 15 m ‘glijden’, richting treinspoor 4.

1e duwtje

Op zaterdagochtend was alles gereed voor het schuifwerk. Een belangrijke uitdaging was de zeer beperkte ruimte. De betonnen delen zijn tussen de metrosporen gebouwd, op een plek waar nauwelijks plek overbleef om ze het 1e duwtje te geven. Voor de 1e decimeters waren zogeheten ‘mini-grippers’ aangebracht. Nauwelijks zichtbaar schoven de betonnen bouwwerken een stukje naar voren.

Zweven

Naarmate er meer ruimte kwam, kon grover geschut worden ingezet. Na 3 trage meters schuiven ging het ineens snel. In ongeveer een uur bereikten de dakdelen hun eindbestemming: tegen het treinperron aan, onder treinspoor 4 en metrospoor 1. Daar zweefde het geheel nog een paar cm boven de fundering, onder andere om de schuifbalken te kunnen weghalen. Daarna zakte alles iets naar beneden. Meer dan 2 miljoen kg beton paste exact op de plek waar het hoort.

Terugbouwen

Zaterdagmiddag al begon het terugbouwen. Zondag 22 augustus 2021 kwamen bovenop de nieuwe dakdelen ballast en sporen te liggen. Ook werd de stroomvoorziening aangesloten. Verder begon het terugbouwen van het treinperron. Door het slechte weer ontstond enige vertraging. Dankzij de inzet van extra ploegen kon die alsnog worden ingelopen. In de vroege maandagochtend was het werk klaar en reden treinen en metro’s weer normaal.

7 delen

De Brittenpassage is de 2e reizigerstunnel die het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt. Over het dak van de passage rijden treinen en metro’s. De Brittenpassage is uiterlijk in 2027 klaar. De passage is dan meer dan een toegang tot de trein- en metroperrons. Er komen ook winkels en een fietsenstalling. Dat duurt dus nog even. Op dit moment liggen 3 dakdelen op hun plek. Nog 4 te gaan.

Meer nieuws A10 Zuid: betere bereikbaarheid Zuidas en noordelijke Randstad