N3: renovatie beweegbare deel Papendrechtsebrug

In voorbereiding 2024 - 2027 Papendrecht, Zuid-Holland

De Papendrechtsebrug (N3) is een belangrijke verbinding tussen Papendrecht en Dordrecht en het verkeersnetwerk van de Drechtsteden. Het beweegbare deel van de brug nadert het einde van zijn technische levensduur en moet worden vervangen.

In 2026 en 2027 vervangen we de klep van de brug, het bewegingswerk en de technische systemen voor bediening, besturing en bewaking. We versterken de keldermuren en pijler waar de brugklep op rust. Zo blijft de brug veilig en houden we de regio bereikbaar voor het weg- en het vaarwegverkeer.

Voor de werkzaamheden gaat de brug 9 maanden dicht voor al het wegverkeer. De hoge scheepvaart op de Beneden-Merwede ondervindt ruim 14 maanden hinder van de werkzaamheden.

Planning

Klaar: zomer 2027
  • Voorbereiding uitvoering

    Bezig
    2024 – 2026
  • Vaarweg dicht voor de hoge scheepvaart (>12,90 m), beperkte passage mogelijk

    Gepland
    22 juni 2026 - 31 augustus 2027

    In 2026 en 2027 renoveren we het beweegbare deel van de Papendrechtsebrug. Tijdens de renovatie zijn er beperkingen voor de hoge scheepvaart, schepen hoger dan 12,90 m. Lage scheepvaart kan onder het vaste deel van de brug door en ondervindt beperkt hinder van de werkzaamheden. Alleen bij bepaalde werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het uit- en invaren van de brugklep, wordt de vaarweg volledig afgesloten.

    Beperkte doorvaart hoge scheepvaart

    Van 22 juni 2026 tot en met 6 augustus 2026 is de vaarweg dicht voor de hoge scheepvaart. Vanaf 7 augustus 2026 maken we onder voorwaarden ongeveer 1 keer per maand een passage mogelijk voor alle hoge scheepvaart. Vanwege de werkzaamheden die de aannemer aan de pijler en de brugkelder uitvoert, is de maximale doorvaartbreedte in veel gevallen 24 meter. Tijdens de renovatie ontbreken in de vaarweg meerpalen, remmingswerken en wrijfgordingen. In plaats daarvan is scheepvaartbegeleiding aanwezig.

    Maandelijkse passagemogelijkheid

    Voor de maandelijkse passage voor de hoge schepvaart zijn voorlopige data vastgesteld. De definitieve data worden 1 maand van tevoren bekend gemaakt via deze website, de website Vaarweginformatie en een Bericht aan de Scheepvaart. Voorlopige data voor doorvaart van hoge scheepvaart (hoger dan 12,90 m) Papendrechtsebrug zijn:

    1. Zondag 21 juni 2026 laatste dag reguliere opening
    2. Vrijdag 7 augustus 2026 (maximale breedte 28 m)
    3. Zaterdag 5 september 2026 (maximale breedte 24 m)
    4. Zaterdag 3 oktober 2026 (maximale breedte 24 m)
    5. Zaterdag 7 november 2026 (maximale breedte 24 m)
    6. Zaterdag 12 december 2026 (maximale breedte 28 m)
    7. Zaterdag 9 januari 2027 (maximale breedte 24 m)
    8. Zaterdag 6 februari 2027 (maximale breedte 28 m)
    9. Zondag 21 maart 2027 (maximale breedte 24 m)
    10. Zaterdag 17 april 2027 (maximale breedte 24 m)

    Op deze dagen is een doorvaart mogelijk tussen 10.00 en 15.00 uur. Let op, de verderop gelegen Baanhoekbrug is in gebruik voor treinverkeer en draait voor de scheepvaart volgens schema.

    Voor de periode van 17 april 2027 tot en met 31 augustus 2027 worden de doorvaartmogelijkheden nog gepland.

    Aanmelden

    Om gebruik te maken van de doorvaart moeten schepen zich vooraf aanmelden. Volgend jaar is bekend waar en hoe dit kan.

  • N3 Papendrechtsebrug afgesloten voor wegverkeer

    Gepland
    17 juli 2026 - 21 april 2027

    We vervangen de brugklep van de Papendrechtsebrug. Al het wegverkeer kan hierdoor van 17 juli 2026 tot en met 21 april 2027 (ruim 9 maanden) geen gebruikmaken van de brug. De N3 is dan in beide richtingen dicht tussen de Burgemeester Keijzerweg in Papendrecht en de Merwedestraat in Dordrecht. Door deze afsluiting zal het tijdens de ochtend- en avondspits veel drukker worden op de omleidingsroute A15 en A16 en op het wegennet van de gemeentes.

    We nemen maatregelen om de hinder te beperken. Voor (brom)fietsers en voetgangers zetten we bijvoorbeeld 2 ponten in op de Beneden-Merwede. Houd rekening met een langere reistijd van 30 tot 60 minuten.

  • Fietspad Baanhoekbrug afgesloten voor (brom)fietsers en voetgangers

    Gepland
    17 juli 2026 - 21 april 2027

    Tijdens de werkzaamheden aan de Papendrechtsebrug wordt het fietspad op de Baanhoekbrug beschikbaar gesteld aan de nood- en hulpdiensten. Het fietspad is dan afgesloten voor (brom)fietsers en voetgangers. Voor (brom)fietsers en voetgangers zetten we 2 ponten in op de Beneden-Merwede.

Deze planning kan nog veranderen.

Feiten

Brugklep zo snel mogelijk verwijderen

Bij het voorbereiden van renovatie van het bewegende deel van de Papendrechtsebrug is een aanpak uitgewerkt, waarbij de hinder voor weg- en scheepvaartverkeer zo eerlijk mogelijk wordt verdeeld. Deze aanpak houdt in dat we de brugklep zo snel mogelijk verwijderen.

Dit betekent afsluitingen voor zowel het weg- als het scheepvaartverkeer. De Beneden-Merwede is voor hoge scheepvaart alleen bereikbaar via de Papendrechtsebrug, omvaarroutes zijn er niet. Met de gekozen methode kunnen we de vaarweg ongeveer één keer per maand beschikbaar houden.

Veiliger en duurzamer

De komende jaren hebben we een forse opgave voor vervanging van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen en tunnels zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en toe aan groot onderhoud of vervanging.

In de regio Drechtsteden renoveren we de komende jaren niet alleen de Papendrechtsebrug, maar ook de Brug over de Noord, Noordtunnel, Drechttunnel en de Verkeersbrug Dordrecht. De bruggen, tunnels en wegen worden hierdoor veiliger en duurzamer.

Maar de werkzaamheden zorgen langere tijd voor hinder voor het weg- en vaarwegverkeer. Door de projecten na elkaar te plannen, beperken we de hinder voor het verkeer. Meer informatie is te vinden op de pagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.

Nieuws

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte over werkzaamheden in de Drechtsteden en reisalternatieven tijdens het werk aan de Papendrechtsebrug en de andere Rijkswaterstaatprojecten in de regio.

Aanmelden nieuwsbrief