Hinder en maatregelen
Tijdens de renovatie van de Papendrechtse brug is hinder voor de (hoge) scheepvaart en het wegverkeer niet te voorkomen.
Hinder wegverkeer
Van 17 juli 2026 tot en met 21 april 2027 kan verkeer geen gebruikmaken van de N3 tussen de Burgemeester Keijzerweg in Papendrecht en de Merwedestraat in Dordrecht. Door deze afsluiting zal het tijdens de ochtend- en avondspits veel drukker worden op de omleidingsroute A15 en A16 en op het wegennet van de gemeentes.
Het fietspad op de Baanhoekbrug stellen we beschikbaar voor spoedritten van nood- en hulpdiensten en andere zorgaanbieders. Om deze spoedritten veilig te kunnen uitvoeren, sluiten we dit fietspad af voor fietsers en voetgangers.
Maatregelen
We werken aan een groot pakket met alternatieven waarmee we verbindingen voor fietsers en het openbaar vervoer in stand houden, andere manieren van reizen aantrekkelijker maken en thuiswerken stimuleren. We doen een dringend beroep op weggebruikers om als dat mogelijk is te kiezen voor een alternatief en de file in de ochtend- en avondspits te mijden.
Pont voor (brom)fietsers en voetgangers
De komende maanden zijn we nog bezig met het uitwerken van het hele pakket aan alternatieven. Een paar maatregelen zijn al bekend. We zetten een pont in op de Beneden-Merwede. Zo wordt de (brom)fiets een goed alternatief voor reizen tussen Dordrecht en Papendrecht. We onderzoeken of een 2e verbinding over water richting Sliedrecht mogelijk is.
Kortingsacties openbaarvervoer en meer deelfietsen
Voor reizigers van verder weg, maken we overstappen van de auto op het openbaar vervoer eenvoudiger met extra deelfietsen op stations en kortingsacties in trein, bus en waterbus. Samen met Qbuzz en de Provincie Zuid-Holland werken we aan een alternatieve busdienstregeling met een overstap op de MerwedeLingelijn op station Sliedrecht Baanhoek.
De maatregelen werken alleen als mensen er ook gebruik van maken en kunnen maken. Daarom gaan we ook met werkgevers in de regio in gesprek om voor hun werknemers de drempel voor alternatief vervoer te verlagen.
We verwachten dat met deze aanpak dat het verkeer op de drukste momenten maximaal 30 tot 60 minuten extra reistijd vertraging bovenop de normale reistijd heeft. Buiten de spits is de extra reistijd minder.
Hinder hoge scheepvaart
Tijdens de renovatie wordt de vaarweg ongeveer 1 keer per maand opengesteld voor de hoge scheepvaart. Vanaf de start van de renovatie op 22 juni 2026 is de vaarweg 6 weken afgesloten voor de hoge scheepvaart. Daarna maken we het tot en met 31 augustus 2027 1 keer per maand mogelijk dat de hoge scheepvaart (hoger dan 12,90 m ten opzichte van NAP) de Papendrechtsebrug kan passeren.
Scheepvaart lager 12,90 m kan via het vaste deel onder de brug doorvaren en ondervindt weinig hinder van de werkzaamheden. Alleen bij bepaalde werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het uit- en invaren van de brugklep, kan de vaarweg volledig worden afgesloten. Na de renovatie wordt de brug regulier bediend.
De data van openstelling van de vaarweg voor de hoge scheepvaart worden onder andere op deze website gepubliceerd, kenbaar gemaakt via een Bericht aan de Scheepvaart en via (sociale) media.
Blijf op de hoogte
De komende maanden worden de maatregelen verder uitgewerkt. Wilt u op de hoogte blijven en weten wat voor u een goed alternatief kan zijn tijdens de afsluiting van de Papendrechtsebrug, volg ons via deze pagina, de sociale media van Rijkswaterstaat en onze digitale nieuwsbrief.