Hinder en maatregelen

Op deze pagina vindt u informatie over de hinder en maatregelen rondom het project: renovatie A12 IJsselbruggen.

Het verkeer maakt tijdens de renovatie gebruik van de bruggen waaraan niet wordt gewerkt en ondervindt weinig extra hinder.

Toelichting verkeerssituatie sinds 2020

Sinds 2020 verdeelt Rijkswaterstaat de rijstroken over de IJsselbruggen in de A12 ten oosten van Arnhem op een andere manier over de 3 bruggen.

Het verkeer op de A12 IJsselbruggen heeft sinds 2020 in beide richtingen te maken met verschoven rijstroken en een maximumsnelheid van 90 km/u. Alle bestaande op- en afritten zijn in gebruik. Er zijn 3 rijstroken richting Utrecht en 4 rijstroken richting Duitsland. Deze verkeerssituatie blijft bestaan tot het einde van de renovatie. Tijdens de renovatie maakt het verkeer gebruik van de brug waaraan niet wordt gewerkt.

Door het verkeer op een andere wijze over de stalen en betonnen bruggen te verdelen, kan het verkeer, ook tijdens de renovatie, van deze verbinding gebruik blijven maken.

Verkeer richting Duitsland

In de richting Duitsland blijven 4 rijstroken beschikbaar.

Het verkeer richting Duitsland rijdt met 2 rijstroken over de betonnen brug en met 2 rijstroken afwisselend over 1 van de 2 stalen bruggen. Het verkeer maakt tijdens de renovatie gebruik van de bruggen waaraan niet wordt gewerkt.

Oorspronkelijke verkeerssituatie op de A12 IJsselbruggen:

Verkeerssituatie vanaf 24 maart 2024 op de A12 IJsselbruggen in verband met de renovatie van de buitenste brug:

Hinder voor scheepvaart

De vaarweg blijft tijdens de renovatie van de A12 IJsselbruggen beschikbaar voor vaarweggebruikers.

De werkzaamheden geven wel hinder voor de scheepvaart. Scheepvaart krijgt tijdens de renovatie te maken met een doorvaartverlaging. Daarnaast kan het voorkomen dat de vaarweg kort wordt gestremd, of dat sprake is van eenrichtingsverkeer. Er is dan actieve externe scheepvaartbegeleiding aanwezig en bij eenrichtingsverkeer worden 2 begeleidingsvaartuigen ingezet.

Hinder voor de scheepvaart communiceren wij vroegtijdig met een BAS-bericht en met digitale borden langs de vaarweg.