Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat publiceert meerjarenoverzicht vernieuwingsopgave bruggen, tunnels en sluizen

Gepubliceerd op: 7 december 2025, 10.00 uur

Rijkswaterstaat werkt samen met de markt aan de grote vernieuwingsopgave. Veel bruggen, tunnels, sluizen en wegen uit de jaren vijftig en zestig hebben het einde van hun levensduur bereikt en moeten dringend worden vernieuwd.

Om de veiligheid en bereikbaarheid van onze infrastructuur ook in de toekomst te waarborgen, zijn structurele investeringen én een intensieve samenwerking met marktpartijen noodzakelijk. Het meerjarenoverzicht van de vernieuwingsopgave biedt inzicht in de verwachte opdrachtstroom voor de periode 2026 - 2030.

Meerjarenoverzicht

Uit gesprekken met de markt en het Platform VenR (PV&R), onderdeel van de Taskforce Infra (TFI), ontstond de behoefte aan een meerjarenoverzicht van Rijkswaterstaat met opdrachten die de komende jaren in het kader van de vernieuwingsopgave worden uitgezet.

Sipke Huitema, Technisch directeur (CTO) bij VolkerWessels Infrastructuur Nederland en basisteamlid van het PV&R: ‘Als markt willen we voorspelbare informatie op de middellange en lange termijn om onze business roadmap, investeringen en marktpropositie te bepalen en daarbij helpt dit overzicht.’

De toegevoegde waarde van een doorkijk op de lange termijn wordt breed gedeeld. Hans Dussel, Directeur Inkoop- en Contractmanagement (Grote Projecten en Onderhoud) bij Rijkswaterstaat: ‘Voorspelbaarheid en duidelijkheid geeft marktpartijen de kans om strategische keuzes te maken in het wel of niet investeren in een specifieke tak zoals sluizen.’

‘Daarnaast biedt een meerjarige doorkijk mogelijkheden voor standaardisatie en investeringen in vakmensen, processen, modellen en AI-ondersteuning, zodat we met dezelfde mensen veel meer werk in de sector kunnen realiseren.’

Landelijke programmering

Als startpunt voor het opstellen van het meerjarenoverzicht hebben we een landelijk programmeerproces opgestart, waarbij de data van de assets uit regio’s zijn samengevoegd.

Dussel: ‘De afgelopen twee jaar heeft Rijkswaterstaat meer ingezet op de assetmanagement gebaseerde aanpak en is de programmering sterk verbeterd. Daarom kunnen we nu meerdere jaren vooruitkijken en inzicht bieden in de volgorde van bruggen, tunnels en sluizen die in heel Nederland worden aangepakt.’

Dit heeft geleid tot het meerjarenoverzicht vernieuwingsopgave 2026-2030 dat maandag 8 december 2025 is gepubliceerd. Het biedt een beknopt (financieel) overzicht van de nog te contracteren werkzaamheden aan bruggen, tunnels en sluizen, waarbij de aanbestedingen voor 2031 zijn afgerond.

Het overzicht kent een onderverdeling naar objecttype en werksoorten en biedt ook inzicht in verwachte opdrachtstroom en omzetwaarde voor de komende vijf jaar. Het overzicht is een aanvulling op de huidige inkoopplanning die we elk kwartaal publiceren.

Voorspelbaarheid

De infrasector heeft te maken met een veranderende omgeving. Dat speelt een belangrijke rol bij de zekerheid van de uit te voeren projecten. Dussel: ‘Het overzicht geeft de markt zicht op de langere termijn, waarbij geldt dat hoe verder een brug, tunnel of sluis in de toekomst ligt, hoe groter het voorbehoud moet zijn dat het precies verloopt zoals we nu voorzien.’

Materiaaltekorten, schaarste op de arbeidsmarkt, prijsstijgingen, budgettekorten en aanscherping van wet- en regelgeving zijn belangrijke factoren. Huitema: ‘We weten als markt heel goed dat er onzekerheden zijn die een project (ROK/NOK) in de tijd kan doen schuiven. Het is zeker dat er onzekerheden zijn. Hiermee goed omgaan is iets wat we samen nog moeten doorleven.’

Zo is maandag 8 december 2025 ook het rapport De Staat van de Infra naar de Tweede Kamer gestuurd. Hieruit blijkt dat we voor een grote onderhoudsopgave staan, maar dat de huidige budgetten niet toereikend zijn. De ouderdom van onze infrastructuur en de eisen van vandaag zijn onvergelijkbaar met de tijd waarin deze netwerken zijn ontworpen.

De onderhoudsachterstand is veel groter dan de beschikbare budgetten. Als we Nederland veilig, leefbaar en bereikbaar willen houden, en willen bijdragen aan de weerbaarheid van ons land, dan moet infrastructuur een hogere prioriteit krijgen. Het is tijd om deze problemen constructief aan te pakken in plaats van de symptomen.

Hoe nu verder?

We zijn voornemens het meerjarenoverzicht jaarlijks te actualiseren en eventueel uit te breiden. Daarvoor zal ook weer intensief worden samengewerkt binnen het Platform VenR als onderdeel van de TFI. Dat is essentieel om een overzicht te bieden waarmee marktpartijen en Rijkswaterstaat zo goed mogelijk invulling kunnen geven aan de vernieuwingsopgave.