Nieuwsbericht

Nieuw meetvaartuig versterkt innovatie en veiligheid binnen Rijkswaterstaat

Gepubliceerd op: 8 december 2025, 15.02 uur

Vrijdag 28 november 2025 is het nieuwe meetvaartuig officieel overgedragen aan Rijkswaterstaat, de REMO 1. Het gaat om een Uncrewed Surface Vessel (USV), een onbemand (op afstand bestuurd) en elektrisch vaartuig voor hydrografische metingen. 

De overdracht was een feestelijk moment met collega’s van de gehele organisatie. Ook de leverancier, Demcon Unmanned Systems, was aanwezig en gaf uitleg over de mogelijkheden van het vaartuig. Met deze stap zet Rijkswaterstaat een verdere stap richting digitalisering, veiligheid en duurzaamheid.

Oplevering en demonstratie

De oplevering en demonstratie vond plaats in het Amsterdam-Rijnkanaal bij het Rijkswaterstaat-kantoor Westraven. Vanaf het schip Flevomeer werd het vaartuig te water gelaten, waarna een uitgebreide demonstratie volgde.

In een busje aan de kade konden aanwezigen live meekijken met camerabeelden vanaf de USV. Ook werd uitleg gegeven over de meetsystemen en de mogelijkheden van het nieuwe vaartuig. Het moment werd feestelijk afgesloten met een symbolische overdracht en een gezamenlijke toast.

‘De oplevering is een belangrijke stap in de richting van verdere automatisering en verduurzaming in het waterbeheer,’ aldus Fedor Ester, directeur Demcon Unmanned Systems.

Ron Kolkman, CIO Rijkswaterstaat, benadrukt dat de samenwerking tussen de verschillende partijen goed is verlopen: ‘Het is indrukwekkend om te zien hoe we dit vaartuig in ongeveer een jaar tijd hebben kunnen realiseren. De USV is een mooi Nederlands product om trots op te zijn.’

Directeur van de Rijksrederij Willem de Vries vult aan: ‘Het vaartuig is een voorbeeld van hoe we moderne technologieën kunnen integreren in onze vloot. De oplevering van deze USV markeert een nieuwe manier van kijken, naar hoe we de services voor onze opdrachtgevers zo innovatief en duurzaam mogelijk kunnen uitvoeren.’

Uncrewed Surface Vessel (USV)

Een USV is een onbemand vaartuig dat volledig elektrisch wordt aangedreven. Het beschikt over functies die vergelijkbaar zijn met een traditioneel survey schip. Besturing kan eenvoudig op afstand plaatsvinden, zelfs buiten zicht van de operator.

Veel processen verlopen automatisch en vragen weinig handmatige ingrepen. De USV kan worden uitgerust met verschillende sensoren voor metingen. Zo ontstaat een veelzijdig en innovatief hulpmiddel voor wateronderzoek.

Duurzame oplossing

De USV is een duurzaam vaartuig en inzetbaar voor inspecties van objecten. Het helpt de uitstoot van bestaande schepen te verminderen. Varende drones dragen zo bij aan klimaatneutrale dienstverlening. Dit sluit naadloos aan bij het traject Klimaat Neutrale Organisatie.

De USV verkleint de ecologische voetafdruk van de vloot (70% van de CO2-uitstoot van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt van de Rijksrederij). Zo versterken we onze duurzame en toekomstgerichte ambities.

Veiliger werken

De afdeling Mobiel Meten van de Centrale Informatievoorziening zet de USV in langs rivieroevers. Bemande vaartuigen bereiken deze plekken vaak niet door geringe diepte of begroeiing. Met de USV kan meer oppervlakte efficiënt worden gemeten.

Het werk wordt hierdoor veiliger en beter uitvoerbaar. Zelfs moeilijk bereikbare locaties zijn nu toegankelijk voor metingen. Dit vergroot de mogelijkheden voor Rijkswaterstaat aanzienlijk. Daarnaast zal de USV worden ingezet voor veilige inspecties rondom kunstwerken zoals sluizen, stuwen en bruggen.

Het vaartuig zelf is ook uitgerust met geavanceerde sensoren en veiligheidssystemen die continu de omgeving monitoren en automatisch ingrijpen om aanvaringen te voorkomen.

Sensoren en metingen

De USV is uitgerust met een Acoustic Doppler Current Profiler (ADCP) voor het meten van waterstroming en debiet, oftewel de hoeveelheid water die voorbij stroomt. Debiet is een kernwaarde bij het begrijpen van rivier- en kanaalstromen en een belangrijke parameter voor het bepalen van veilige dijkhoogtes.

Daarnaast kan de USV een multibeam systeem dragen. Dit systeem gebruikt geluidsgolven om de bodem nauwkeurig in kaart te brengen. Samen zorgen deze sensoren voor betrouwbare en gedetailleerde gegevens.

Meer weten over onze vaartuigen?

Lees het artikel Eerste onbemande surveyvaartuig voor Rijkswaterstaat door Demcon unmanned systems.