Nieuwsbericht

Terugplaatsing monumentale deuren sluis Roermond na aanvaring

Gepubliceerd op: 17 november 2025, 13.42 uur

Tot en met eind april 2026 knapt Rijkswaterstaat een heel aantal zaken in sluis Roermond op, waaronder het terugplaatsen van de monumentale middendeuren. De scheepvaart is op de hoogte van de stremming.

Aangevaren middendeuren hersteld

Met name de gebruikers van de sluis herinneren zich vast de aanvaring in juli 2023. De middendeuren raakten toen beschadigd en werden uitgehesen. De sluis kon kort erna weer open zonder middendeuren, aangezien de sluis ook werkt zonder deze deuren (ze worden ingezet als waterbesparing nodig is).

De deuren zijn hersteld en klaar om teruggeplaatst te worden. Aannemerscombinatie Mourik-SWARCO startte twee weken geleden met de voorbereidende werkzaamheden.

Monumentale status

Met zijn honderdste verjaardag in aantocht, is sluis Roermond een Rijksmonument. Dit betekent dat de oospronkelijke werking zoveel mogelijk behouden moet blijven.

Dat verklaart meteen waarom het terugplaatsen van de middendeuren niet één-twee-drie gebeurd is: de deuren mogen niet gelast worden, zoals tegenwoordig de methode is, maar moeten samengesteld worden met klinknagels. Het goed op elkaar afstemmen van de deuren is hierdoor precisiewerk en kost meer tijd.

Breder onderhoud

We kiezen voor een langere stremming om ook ander noodzakelijk onderhoud uit te voeren. Zo worden de schuifaandrijvingen vervangen en de rioolputten en -schuiven gereviseerd en wordt herstel aan het beton uitgevoerd. De omloopriolen worden gereinigd en hersteld.

Ook voeren we reparaties uit aan onderdelen van de deuraandrijving, en de onder- en bovendraaipunten van de middendeuren, zodat deze weer optimaal kunnen functioneren. Alle werkzaamheden zijn naar verwachting eind april 2026 afgerond. Schepen kunnen tot die tijd omvaren via Heel en Linne.

Meer informatie werkzaamheden sluis Roermond

Rijkswaterstaat Zuid-Nederland werkt continu aan het beheren en onderhouden van de Maas en de kanalen in Noord-Brabant. Dit doen we om de vaarwegen vlot en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.

Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de vorige eeuw en moeten daarom onderhouden worden. Intensieve belasting en zwaar(der) verkeer kunnen soms voor storingen in systemen zorgen en vragen om renovatie en vervanging van een groot aantal van deze objecten.

Kijk voor meer informatie op de pagina Onderhoud Maas en kanalen Noord-Brabant en Limburg. Heeft u vragen of opmerkingen over deze werkzaamheden, neem dan contact met ons op.