Brug over de Noord (N915): open voor wegverkeer 28 november - 1 december 2025
De Brug over de Noord (N915) blijft komend weekend, 28 november - 1 december 2025, open voor al het wegverkeer. De werkzaamheden tijdens de eerste afsluiting zijn voorspoedig verlopen, waardoor dit bufferweekend niet meer nodig is. De eerstvolgende afsluiting staat gepland in het weekend van 5 tot 8 december.
Eind november 2025 is Rijkswaterstaat gestart met een renovatie van de Brug over de Noord (N915), ook wel bekend als Alblasserdamsebrug. Alle systemen en technische installaties voor bediening, besturing en bewaking van de brug worden vernieuwd. De werkzaamheden duren naar verwachting tot het voorjaar van 2026. In deze periode is het nodig de brug vaak af te sluiten voor al het wegverkeer. De hoge scheepvaart ondervindt tot die tijd ook hinder.
Weekendafsluitingen Brug over de Noord voor wegverkeer
- 5 - 8 december 2025
- 12 - 15 december 2025: vrijgehouden voor uitloop werkzaamheden
- 9 - 12 januari 2026
- 16 - 19 januari 2026
Iedere weekendafsluiting is van vrijdag 22.00 tot maandag 05.00 uur.
Zestiendaagse afsluiting Brug over de Noord voor wegverkeer
- februari - maart 2026
Let op: deze planning kan nog veranderen.
Omleiding autoverkeer
Het autoverkeer wordt tijdens een afsluiting omgeleid via de naastgelegen Noordtunnel (A15). Houd rekening met 5 tot 10 minuten extra reistijd.
Pendelbus
Na de laatste Waterbus rijdt er voor fietsers ieder half uur een gratis pendelbus tussen de haltes Oostendam (Ridderkerk) en Grote Beer (Alblasserdam). Op vrijdagen en zaterdagen is dit van 21.30 tot 00.00 uur, op zondagen van 20.30 tot 00.00 uur.
Busverkeer
Voor bussen geldt een omleidingsroute. Controleer de actuele dienstregeling via de website van Qbuzz of de Qbuzz-app.
Brommobielen
Voor brommobielen wordt alternatief vervoer aangeboden. Neem contact op met Zuid-Holland Bereikbaar via telefoonnummer 06-19271379 om u hiervoor aan te melden (maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 - 17.00 uur).
Landbouwverkeer
Het landbouwverkeer wordt omgeleid via de Papendrechtsebrug (N3) en Verkeersbrug Dordrecht.
Waterbus voor (brom)fietsers en voetgangers
(Brom)fietsers en voetgangers kunnen tussen Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht gebruikmaken van de bestaande Waterbus. Opstaphaltes bevinden zich aan de Jan Smitkade (Alblasserdam, halte Kade), het Noordeinde (Hendrik-Ido-Ambacht) en de Noordhoek (Papendrecht). Kijk voor de dienstregeling en meer informatie op de website van de Waterbus.
Tijdens de afsluitingen krijgen gebruikers van de Waterbus minimaal 50% korting tussen de haltes Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht. Ga voor meer informatie over de Waterbus-kortingsactie naar de website van Zuid-Holland Bereikbaar.
Scheepvaartverkeer
De vaste overspanning blijft tijdens de renovatie beschikbaar voor scheepvaart met een doorvaarthoogte tot +12,55 m NAP (afhankelijk van de waterstand). Het beweegbare brugdeel is van 28 november 2025 tot 2 maart 2026 buiten gebruik, met uitzondering van één brugdraaiing per week op vrijdagmiddag tussen 13.00 en 14.00 uur.
Aanmelden voor een brugopening is noodzakelijk. Dit kan tot 48 uur van tevoren bij de Verkeerspost Dordrecht, via het informatiekanaal VHF71.
Let op: op 5 december is de eerste brugdraaiing voor het hoge scheepvaartverkeer tussen 13.00 en 14.00 uur als er aanvraag is.
Meer informatie Brug over de Noord
Op de hoogte blijven van de werkzaamheden aan de Brug over de Noord en de actuele planning? Ga naar onze pagina N915: renovatie Brug over de Noord, abonneer op onze digitale nieuwsbrief Drechtsteden of download de BouwApp en volg de renovatie van de Brug over de Noord.
Vooruitblik werkzaamheden Drechtsteden
We vernieuwen en verbeteren de komende jaren verschillende bruggen en tunnels in de Drechtsteden. De werkzaamheden voeren we na elkaar uit, en de planning is afgestemd met onder andere de Provincie, gemeenten en ProRail. Zo blijft de regio bereikbaar. Weggebruikers dienen de komende 8 tot 10 jaar voor langere periodes rekening te houden met extra reistijden van 30 tot meer dan 60 minuten bovenop de normale reistijd. Ook zijn er stremmingen voor schepen.
De komende jaren versterken en vernieuwen we in de Drechtsteden de Noordtunnel, Drechttunnel en de Verkeersbrug Dordrecht. Maar ook de werkzaamheden aan de Van Brienenoordbrug en de verbeteringen aan de A27 en 4 bruggen tussen Houten en Hooipolder raken de regio.
Afsluitingen in de regio Rotterdam
In november en december voeren we onderhoud uit op de A16 tussen Ridderkerk en het Terbregseplein. Kijk voor een compleet overzicht op onze pagina Onderhoud A16.
Vooruitblik 2026 en 2027
Ook in 2026 en 2027 gaan de werkzaamheden in de regio Rotterdam door. In 2026 is er bijvoorbeeld groot onderhoud van de A20 tussen Maasdijk en Gouda en in de zomer van 2026 voeren we groot onderhoud uit aan de Algerabrug tussen Krimpen a/d IJssel en Capelle a/d IJssel
En ook het in 2025 gestarte groot onderhoud van de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein gaat in 2026 en 2027 door. We bereiden verder de renovatie van 4 viaducten in en rond het Kethelplein (A4-A20) voor. Het gaat om de viaducten Bijdorp (noord en zuid), Zoomweg en Hargalaan in Schiedam. Deze renovatiewerkzaamheden staan gepland in of vanaf 2027, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.
Bereid u goed voor
We vervangen en renoveren in Zuid-Holland de komende jaren een groot aantal verouderde bruggen, tunnels en wegen. Lees hier meer over op onze pagina over de werkzaamheden in de regio Zuid-Holland.
Wilt u tijdens de werkzaamheden slimmer reizen en hinder vermijden? Bereid u dan goed voor. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland en voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen op die website terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek. Zo houden we de komende jaren met elkaar Zuid-Holland in beweging.
Versterken. Verbeteren. Verbinden.
Goede bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en (vaar)wegen zijn onmisbaar voor ons land. Miljoenen mensen, pakketjes en goederen gaan dagelijks van A naar B, dankzij onze infrastructuur. Natuurlijk staan we wel eens stil op de weg en lopen we vertragingen op. Maar de basis is sterk. Dat willen we graag zo houden, en dat is allesbehalve vanzelfsprekend.
Veel van onze infrastructuur is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte. Materialen moeten bestand zijn tegen deze nieuwe omstandigheden. En onze stormvloedkeringen moeten worden versterkt met het oog op het stijgende zeewater. Dat blijft essentieel voor de weerbaarheid van ons land.
We zijn met andere woorden toe aan een forse vernieuwingsopgave. Dat vraagt veel werk de komende jaren. Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast. We gaan dit zoveel mogelijk beperken door zorgvuldige planning en goede onderlinge afstemming. En we laten altijd tijdig weten welke hinder waar optreedt zodat iedereen er rekening mee kan houden.
Meer informatie werkzaamheden Brug over de Noord
Kijk voor meer informatie over bovenstaande werkzaamheden op de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie of neem contact met ons op.