Nieuwsbericht

Kans op storing na renovatie Spijkenisserbrug blijft, maar wordt kleiner

Gepubliceerd op: 4 september 2025, 11.40 uur

Met de komst van de nieuwe systemen voor besturing, bediening en bewaking neemt de kans op storingen bij de Spijkenisserbrug af. Dat geldt alleen nog niet in de eerste periode dat de nieuwe systemen weer in gebruik zijn. Hoe zit dat precies?

Vernieuwde systemen

De oude systemen van de Spijkenisserbrug zijn in de loop van de jaren verouderd en daardoor storingsgevoeliger geworden. Dat is een belangrijke reden waarom alle systemen nu worden vernieuwd. In een drukke regio als deze heeft een storing namelijk meteen grote gevolgen, op het water, maar ook op de weg: al het verkeer moet omrijden en is daarmee langer onderweg.

Daarbij komt dat een storing altijd onverwacht optreedt en het vaak niet meteen duidelijk is wanneer deze is verholpen. Voor automobilisten en (brom)fietsers die de brug over willen, is dat uiteraard erg vervelend. De nieuwe systemen moeten dan ook leiden tot minder storingen en daarmee minder verkeershinder.

Uitvoerig getest

De oostelijke hef, aan de kant van Hoogvliet, draait sinds eind augustus 2025 op de nieuwe systemen. ‘In de zomervakantie zijn deze systemen uitgebreid getest, juist om de kans op storingen zo klein mogelijk te houden,’ vertelt Robbert Geers, technisch adviseur bij het project namens Rijkswaterstaat. ‘En dat heeft geholpen: tot nu toe is de hef zonder problemen op- en neergegaan.’

Tientallen kilometers kabel

Inmiddels is de hef aan de kant van Spijkenisse buiten gebruik. Dat is nodig om de renovatie ook aan die kant af te maken. Ook deze hef krijgt nieuwe motoren, nieuwe hijskabels en nieuwe installaties.

Tegelijk is de aannemer begonnen om de oude systemen en installaties in de brug te demonteren en weg te halen. Omdat er gewerkt wordt, is er tijdelijk een grotere kans op storing.

‘De nieuwe systemen zijn opgebouwd, terwijl de oude nog gedeeltelijk in gebruik waren. In de brug liggen nu tientallen kilometers aan elektriciteitskabels en staan tientallen schakelkasten: een deel is nieuw, een deel moet behouden blijven en een deel kan weg. Dat weghalen doen we heel zorgvuldig. Toch is een menselijke fout niet helemaal uit te sluiten. Daarnaast kunnen er in de beginperiode kinderziektes optreden, zoals een te strak afgestelde sensor. Als er een storing is, dan proberen we dit uiteraard zo snel mogelijk te repareren.’

Veiliger en betrouwbaarder

De renovatie van de Spijkenisserbrug duurt nog tot het einde van 2025. Na afronding neemt de kans op storingen af, is de verwachting. Zal er daarna nooit meer een storing zijn?

‘Dat is helaas onmogelijk. Er kan zich namelijk altijd een incident voordoen zoals een kabelbreuk of een onderdeel dat stuk gaat. Maar met de nieuwe systemen hebben we straks wel een brug die veiliger en betrouwbaarder is dan voorheen.’