SAIL 2025: Rijkswaterstaat staat paraat voor een behouden vaart
SAIL 2025: 10 jaar na de laatste editie is het bijna zover! Op verkeerspost Schellingwoude verwachten ze topdrukte. Samen met het Oranjesluizencomplex ligt de verkeerspost aan een van de toegangspoorten van het Binnen-IJ, waar SAIL plaatsvindt. Jeroen Smits, teamleider van de verkeersleiders, en zijn collega’s zijn er klaar voor!
Het werk op verkeers- en bedienpost Schellingwoude is verdeeld over 3 teams, die nauw met elkaar samenwerken. Een team operators, die de Oranjesluizen bedienen. Het team verkeersleiders, dat vanaf de verkeerspost Schellingwoude samen met het team van mobiel verkeersleiders op het water verantwoordelijk zijn voor een vlotte en veilige doorstroming van het vaarverkeer. In de zomermaanden staan er ook nog stewards op de sluizen, die schippers helpen de sluis te passeren.
Normaal gesproken is het al druk op Schellingwoude, maar tijdens een evenement als SAIL zetten ze nog wat zeilen bij. Voordat Jeroen Smits teamleider van de verkeersleiders werd, werkte hij zowel als operator en verkeersleider. ‘Onze mensen zijn wel wat gewend als het om drukte gaat. De verkeersleiders wisselen het werk achter de radarschermen elke 2 uur af. Er passeren honderden schepen per dienst. Tijdens SAIL is het aantal schepen nog zo’n 15 tot 20 keer groter dan normaal.’
Extra menskracht en nauwe samenwerking
‘Om alles in goede banen te leiden, zijn er zo’n 60 extra diensten ingepland. Zo zijn er meer collega’s tegelijkertijd op de werkvloer. Verder is Rijkswaterstaat op het water actief. Naast onze patrouillevaartuigen, zijn er ook collega’s die via RHIB’s en waterscooters mensen gemakkelijk kunnen bereiken. Zo zijn we snel ter plaatse op het water als dat nodig is.’
Tijdens SAIL werkt Rijkswaterstaat nauw samen met alle betrokken organisaties, zoals de politie, de SAIL-organisatie en het havenbedrijf Amsterdam. Dat doen ze onder andere vanaf een speciaal ingerichte coördinatiepost bij Amsterdam Centraal. Smits: ‘Tijdens SAIL ben ik er voor onze eigen teams om mee te schakelen over inzet van collega’s, en bij te sturen als dat nodig is, daarnaast houd ik contact met al onze samenwerkingspartners op verschillende locaties. Dit doe ik samen met de teamleider van de operators en onze nautische adviseurs.’
Topdrukte, konvooivaart en incidentmanagement
Voor Schellingwoude is de dinsdag voordat het evenement echt begint het drukste moment. Smits: ‘Iedereen probeert dan een goede plek te bemachtigen. Het is dan zo druk dat we op de radar 1 grote vlek aan schepen zien, en bijna geen water meer.’
Wat je misschien ook niet verwacht is dat de beroepsvaart gewoon doorgaat tijdens SAIL. Smits: ‘Dat is ook wel een uitdaging. Die gigantische binnenvaartschepen van zo’n 135 bij 22 m moeten dan dus door al het andere publiek, vaak in kleine sloepjes, en de zeilschepen heenvaren. Vanuit de coördinatiepost besluiten we of de binnenvaart er ‘gewoon’ doorheen kan, of dat dit onder begeleiding moet. Dat noemen we konvooivaart: we begeleiden ze dan in een soort treintje door het evenement heen.’
‘We moeten de hele dag door scherp blijven. Zo wordt elke avond afgesloten met een vuurwerkshow, waarna alle boten tegelijkertijd weer in allerlei richtingen varen om terug te keren. Hoewel we veel ervaring hebben en grotendeels weten wat we kunnen verwachten, kan er natuurlijk altijd een incident of ongeval plaatsvinden. Ook daar zijn we op voorbereid. De uitdaging zit er dan echt in om op het goede moment de juiste beslissingen te maken.’
Kers op de taart
‘Het is veel werk en er is veel menskracht voor nodig, maar we doen het wel ergens voor: een succesvol verloop van SAIL. Zo maken we er samen met onze partners 1 groot en prachtig evenement van. Het is écht een nautische kers op de taart waar we trots op mogen zijn dat we daar aan mee mogen werken.’
Smits heeft nog een boodschap voor alle schippers en liefhebbers: ‘Geniet ook vooral van dit geweldige evenement! Let op elkaar en help elkaar waar nodig. Vind je het spannend, bijvoorbeeld door de drukte? Houd goed de borden, markeerverlichtingen en aanwijzingen van onze operationele teams in de gaten en laat je bij vragen informeren door onze stewards op de sluizen.’
Tips voor veilig en plezierig varen tijdens SAIL
Smits: ‘Check vooraf je route richting het evenement. Weet wat je kunt verwachten qua overig vaarverkeer en zorg dat je de openingstijden weet van de bruggen en sluizen die je passeert. Ook is er maar 1 vaarrichting in het SAIL-gebied, dus zorg dat je de vaarregels en snelheidsbeperkingen kent. En volg natuurlijk de aanwijzingen op van onze collega’s. Zij zijn op het water te vinden.’
Op onze pagina Voorbereid varen vind je een handige checklist