*Deze video duurt 3 minuten en 52 seconden* *Bouwwerkzaamheden nieuwe snelweg* Beeldtekst: A16 Rotterdam Stefan van der Voorn, contractmanager A16 Rijkswaterstaat Klimaatneutraal en circulair werken. Dat is de doelstelling voor 2030 van Rijkswaterstaat. Vorige keer nam ik jullie mee naar de energieneutrale tunnel bij de A16 Rotterdam. Deze keer laat ik jullie zien hoe wij toewerken naar een emissieloze bouwplaats in 2030. *Stefan zwaait naar Sjoerd Gijezen die aan komt rijden in een elektrisch busje* Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst *Stefan* Hé Sjoerd. *Sjoerd* Hé. *Stefan* Alles goed? *Sjoerd* Zeker wel. *Stefan* Mooi. *Sjoerd* Stap in. *Stefan stapt in het busje bij Sjoerd en ze rijden weg* *Stefan* -Waar zijn we nu naar onderweg? *Sjoerd* We gaan nu kijken naar de mobiele graafmachine. *Stefan en Sjoerd lopen richting de mobiele graafmachine* Sjoerd Gijezen, MVO manager De Groene Boog *Sjoerd* Deze machine is eigenlijk de eerste machine die tot wel tien uur operationeel is. En dat hebben we gewoon nog niet eerder gezien, dat ondanks de zware werkzaamheden die worden verricht dat ie toch een hele dag operationeel kan zijn. En het laden van die accu's, dat doen we op een speciaal laadplein. *Stefan* En is dat speciaal voor deze graafmachine of doen we daar meer? *Sjoerd* Nee, het laadplein is echt ingericht voor minimaal vijf tot zes machines. We krijgen in totaal zo’n twintig machines hier, en daarvoor hebben wij twee laadpleinen en diverse laadstations op de rest van het werk ingericht. *Stefan en Sjoerd rijden met het busje naar het laadplein* *Sjoerd* Wij hebben zoveel elektrisch materieel dat we ook gekeken hebben naar hoe kunnen we dat nou op een solide manier opladen. Dit is een laadstation waar aan twee kanten een 44 kilowatt wisselstroomaansluiting op zit. Bedoeld om de machines van vanuit de nacht of in de nacht op te laden tot de volgende ochtend. We hebben vanuit de netwerkbeheerder een verzwaarde stroomaansluiting aangevraagd, want het zijn niet zomaar een paar autootjes die we gaan opladen. Het zijn echt zware machines met veel capaciteit. Daarvoor hebben we dus een kabel hierheen laten komen. Dit is de verdeelkast die de stroom verder verdeelt richting die laadstations. *Stefan* En zijn er dan nog verder uitdagingen die we hebben? *Sjoerd* Ja zeker, die hebben wij. Niet alle machines zijn eenvoudig naar een laadplein toe te krijgen. Omdat het ofwel heel veel energie kost ofwel lang duurt. En dat zijn de rupsmachines. En daarvoor hebben wij een mobiele batterij die we naar die machine toe brengen. *Stefan en Sjoerd rijden met het busje naar de mobiele batterij en lopen het laatste stukje* *Sjoerd* Hier hebben wij de mobiele batterij staan. Nou die is eigenlijk om deze machine op te laden. *Stefan* En deze batterij laden jullie elke nacht op? *Sjoerd* Ja, die moet dus dagelijks naar een laadplein getransporteerd worden. En vervolgens kan die in de nacht opladen en kan die de volgende dag naar de machine toe gebracht worden zodat de machine weer vol geladen kan worden. *Stefan* Met al deze maatregelen zijn we nu emissieloos? *Sjoerd* Nee, op een project als dit is het gewoon nu niet realistisch om alle machines al emissieloos of elektrisch te hebben. Voor de overige machines op dit werk, want het is zo’n groot werk hebben wij de HVO-brandstof die verregaande CO2-reductie bewerkstelligt. Beeldtekst: HVO = Hydrotreated Vegetable Oil. Gemaakt van plantaardige oliën en restafval van dierlijke vetten. *Stefan en Sjoerd rijden weg met het busje* *Sjoerd* Hier staan we naast een IBC waar HVO ingaat. Beeldtekst: IBC = Intermediate Bulk Container *Sjoerd* HVO is een brandstof die tot 89% CO2 reduceert. Dus naast ons emissieloos materieel passen we ook grootschalig HVO toe. En hebben we tot dit moment nu zo'n 5 miljoen liter aan HVO al verbruikt. Dus een enorm aantal CO2 tonnen hebben we daarmee bespaard. *Er wordt een tractor volgetankt vanuit de IBC. Stefan en Sjoerd lopen over het bouwterrein* *Stefan* Sjoerd, bedankt voor de rondleiding. *Stefan draait zich naar de kijker toe* *Stefan* Jullie hebben het gezien. Er wordt bij de A16 Rotterdam hard gewerkt aan de doelstellingen van Rijkswaterstaat. In een volgende film neem ik jullie mee naar het circulair bouwen. Tot dan! Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst Beeldtekst: Programma Duurzaamheid en Leefomgeving Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl Beeldtekst: Een productie van Rijkswaterstaat – © 2022
De duurzame bouwplaats van de A16 Rotterdam
Rijkswaterstaat wil in 2030 klimaatneutraal zijn en circulair werken. Daarom werken we hard aan een schone, duurzame leefomgeving. Om ons doel te bereiken onderzoeken en experimenteren we samen met partners. Onder andere bij de A16 Rotterdam, een 11 km lange nieuwe snelweg die de A16 bij het Terbregseplein verbindt met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport.
We nemen je graag mee naar de bouwplaats, waar bouwcombinatie De Groene Boog samen met Rijkswaterstaat allerlei slimme keuzes maakte om schoner te kunnen bouwen. Met in de hoofdrol: een heel bijzondere elektrische krachtpatser.
Bij de A16 Rotterdam is de afgelopen 6 jaar werk gemaakt van een zo milieuvriendelijk mogelijke bouwplaats. Bijvoorbeeld met de 1e mobiele graafmachine van Nederland, helemaal op accu’s. Deze machine heeft een batterij van maar liefst 320 kWh en weegt 25 ton. Daarmee werkte hij moeiteloos 8 tot 10 uur achter elkaar door – zonder ook maar een druppel diesel te gebruiken.
Ook in het elektrische assortiment: een veegmachine, een mobiele graafmachine, een asfaltzaagmachine en een 20-tons shovel. In totaal waren er maar liefst 20 elektrische machines op de bouwplaats te vinden. Dit was mogelijk doordat zowel de overheid als bouwbedrijven bereid waren om samen te werken en kennis te delen. Om al die machines draaiende te houden, richtten we een laadplein in: een soort tankstation, maar dan met stekkers.
Elektrische krachtpatser
1 onderdeel van ons wagenpark was op dat laadplein niet te vinden: de grote rupsgraafmachine. Dat is een echte krachtpatser, maar er is een minpunt: hij is niet zo wendbaar. Om hem te verplaatsen waren we zoveel tijd kwijt, dat we het laadpunt naar hém toe brachten. Dat deden we met een mobiele batterij in een 3 m lange zeecontainer. Zijn bijnaam? The Big Ass Battery. Daarmee konden we de rupsgraafmachine 1 keer volledig opladen, zonder hem steeds te verhuizen.
Benieuwd hoe dat eruitzag? Bekijk het in deze video.
90% minder CO2-uitstoot
Niet voor alle voertuigen was elektrisch rijden mogelijk. In die gevallen gebruikten we HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil). Deze brandstof wordt gewonnen uit restmateriaal van de voedingsindustrie en kan diesel 1-op-1 vervangen. En het mooie is: HVO zorgt voor 90% minder CO2-uitstoot dan diesel. Al het niet-elektrische materieel en onze eigen vrachtwagens draaiden op deze groene brandstof. Alleen sommige onderaannemers en leveranciers maakten gebruik van gewone diesel. In totaal verbruikten we ruim 5 miljoen liter HVO: goed voor zo’n 10.000 ton minder CO2-uitstoot.
Tweedehands bouwmaterialen
En we deden nog meer. We gebruikten tweedehands materialen waar het kon. Natuurlijk wel na een grondige inspectie, zodat we zeker wisten dat ze nog tientallen jaren mee kunnen. Onder meer vangrails en damwanden hebben bij de A16 Rotterdam een 2e leven gekregen. Dat geldt ook voor de portalen: de grote, witte constructies waaraan de matrixborden boven de weg hangen.
Wel zo duurzaam, want door te gebruiken wat er al is, hoefden we geen nieuwe materialen te produceren. En dat scheelt weer CO2-uitstoot.