Nieuwsbericht

1e resultaten pilot voeginjectie Roertunnel bekend

Gepubliceerd op: 29 juli 2025, 12.23 uur

In februari 2025 voerde Rijkswaterstaat een pilot met voeginjectie uit in de Roertunnel (A73). Met deze proef onderzochten we of voeginjecties de hinder van geluid en trillingen voor omwonenden kunnen verminderen.

Uit de metingen blijkt dat de kunstgelinjectie een geluidsvermindering oplevert van 3 tot 4 dB. De gelinjectie helpt een beetje, de reductie is echter te klein om een duidelijk merkbare verbetering op te leveren. Vervolgstappen zijn gezet, zoals metingen van effecten over langere periode en het opstellen van een plan van aanpak voor een nieuwe proefmaatregel: een bodeminjectie onder de tunnelvoegen.

De uitvoering van de injectieproef is geslaagd waardoor het directe effect van de maatregel kon worden bepaald. Onder meer de omgevingsfactoren voor en na de uitvoering van de injectieproef waren vergelijkbaar. Uit de metingen blijkt dat de kunstgelinjectie een geluidsreductie oplevert van 3 tot 4 dB. Een maatregel geeft echter pas een goed merkbaar effect als deze een afname oplevert van tenminste 10 dB. Ter vergelijking: het verschil in geluidsniveaus tussen de zomer- en wintersituatie in de Roertunnel ligt in de orde van 10 tot 12 dB.

Effect gelinjectie verschillende jaargetijden

In de zomerperiode zetten de tunnelelementen uit en wordt de acrylaatgel gebruikt bij de injectie samengedrukt in de voeg. Acrylaatgel heeft de eigenschap dat deze goed kan worden samengedrukt en flexibel blijft. In de volgende winterperiode van 2025 - 2026 zet de gel weer uit en moet eerst een herhalingsmeting worden uitgevoerd om na te gaan of het effect van de gelinjectie behouden blijft. Onderzocht wordt dus of de geluidsreductie van 3 - 4 dB constant blijft, in 2025 en volgende jaren.

Bodeminjectie onder tunnelvoegen

Eind juni 2025 hebben we opnieuw een expertmeeting gehouden om mogelijke vervolgstappen te bespreken. De meest kansrijke maatregel is een bodeminjectie onder 1 of meerdere tunnelvoegen. Het is mogelijk dat hiermee de verticale bewegingen van de tunneldelen kunnen worden verminderd. Ook dit zou kunnen zorgen voor een afname van geluid- en trillinghinder.

Nieuw experiment

Ook dit is een experimentele maatregel waarbij op voorhand niet kan worden bepaald wat het effect van de maatregel zal zijn. Rijkswaterstaat heeft Nebest opdracht gegeven om hiervoor een plan van aanpak uit te werken.

Wethouder Vincent Zwijnenberg (Infrastructuur en Mobiliteit): ‘Ik ben tevreden met de volhardende opstelling van Rijkswaterstaat. Zij zet alles op alles en laat de nieuwste technieken toepassen om de hinder van de omwonenden te verminderen. Het bezoek van de minister is niet voor niets geweest.’