Interview

Renovatie IJsselbruggen A12 in 2026 afgerond

Gepubliceerd op: 13 juni 2025, 14.13 uur

De 2 stalen bruggen over de IJssel in de A12 bij Arnhem krijgen een forse opknapbeurt. Bouwcombinatie Savera IJsselbruggen en Rijkswaterstaat trekken bij deze renovatie intensief samen op. De bruggen worden versterkt, verbeterd en op verschillende onderdelen vernieuwd.

Inmiddels is 1 brug klaar en ook weer open voor het verkeer. De andere brug is nu afgesloten voor werkzaamheden. Tijdens de Dag van Bouw op 21 juni 2025 zijn de bruggen open voor publiek.

Vrij van onderhoud

De renovatie van de A12 IJsselbruggen is onderdeel van de Vervanging en renovatie-opgave van Rijkswaterstaat. Over de 2 stalen bruggen voor het verkeer richting Duitsland rijden elke dag ongeveer 125.000 voertuigen. Door toegenomen verkeersdrukte en zwaardere voertuigen is het nodig om de 2 stalen IJsselbruggen, gebouwd in de jaren 60, te versterken en renoveren.

Open voor wegverkeer

Door toegenomen verkeersdrukte en zwaardere voertuigen is het nodig om de 2 stalen IJsselbruggen, gebouwd in de jaren 60, te versterken en renoveren. In 2017 bleek dat de draagkracht van de stalen bruggen achteruit ging. In 2022 startteN bouwcombinatie Savera IJsselbruggen en Rijkswaterstaat met de renovatie. Eerst is de middelste stalen brug aangepakt. Deze brug is versterkt met stalen balken en de lasverbindingen zijn verbeterd.

1000 lasverbindingen verbeteren

De bruggen hebben een totale lengte van 536 m. Anne de Man, omgevingsmanager van Savera IJsselbruggen: ‘We brengen ongeveer 2 km stalen balken aan om de bruggen te verstevigen. Daarnaast verbeteren we 1000 bestaande lasverbindingen. Ook vernieuwen we 2 verbindingen tussen de bovenbouw en de pijlers en ongeveer 2,4 km inspectiepaden op de bruggen.’ Het schilderwerk (10.500 m2) aan de bruggen wordt ook vernieuwd.

Tenten onder de brug

De vaarweg van de Gelderse IJssel die onder de brug doorloopt, is met name voor Rijkswaterstaat een belangrijk onderdeel van het project. ‘De rivier is een belangrijke vaarweg en kan niet worden afgesloten voor het vaarwegverkeer,’ geeft De Man aan. Dat levert een ingewikkelde situatie op om veilig boven het water te kunnen werken.

De oplossing hebben Rijkswaterstaat en Savera samen ontwikkeld. ‘We bevestigen hangsteigers onderaan de brug waarna we deze inpakken tot een dichte tent. Zo ontstaat een werkplek waar we veilig kunnen lassen. De afgesloten tent zorgt ervoor dat we de verf op een milieuveilige manier van het staal kunnen verwijderen en opruimen.’ Tijdens het renovatieproces schuiven de tenten met hangsteigers steeds een stukje van 30 m op totdat de hele brug is aangepakt.

Hoogwater IJssel

De afstand tussen de hangsteiger onder de brug en vaarwegverkeer blijft groot genoeg voor schepen om veilig onder de brug door te varen. ‘Behalve als hoogwater dreigt in de IJssel’, zegt De Man. ‘Dan wordt die afstand te krap.’ En die tenten kunnen we niet even snel verplaatsen als er een golf water aankomt. Daarom hangt de steiger aan 1 helft van de brug, zodat de andere helft wordt vrijgehouden voor de scheepvaart. Het renovatieproject heeft 2 keer te maken gehad met hoogwater in de IJssel. In december 2023 is de bouwplaats uit voorzorg volledig ontruimd.

Samenwerken

Voor de renovatie van de IJsselbruggen werken Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen samen volgens de tweefasenaanpak. Deze aanpak is een innovatieve manier van samenwerken tussen Rijkswaterstaat en opdrachtpartner gedurende het hele traject: van ontwerp tot oplevering. Het is een van de nieuwe werkwijzen binnen het transitieprogramma ‘Op weg naar een vitale infrasector’.

‘Deze nieuwe manier van samenwerken pakt ontzettend goed uit,’ zegt Tim Bénard, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat bij dit project. ‘Samen hebben we in fase 1 het ontwerp voor de renovatiewerkzaamheden gemaakt.

In de 2e fase voeren de 2 partijen de renovatie ook samen uit. ‘Opdrachtnemer en opdrachtgever trekken samen op, werken in dezelfde kamer in de bouwkeet. Samen hebben we voorwaarden gesteld aan hoe we samenwerken. Op basis van gelijkwaardigheid, bij issues wordt het gesprek op inhoud gevoerd waarbij we elkaar niet beoordelen of veroordelen. Als we eenmaal de basis hebben gecreëerd om op deze manier samen te werken, werkt dat enorm prettig en efficiënt,’ zegt Bénard.

Dag van de Bouw

Tijdens de Dag van de Bouw op 21 juni zetten we de slagbomen van de bouwplaats van de IJsselbruggen open van 10.00 tot 14.00 uur. Meer info over de IJsselbruggen en de Dag van de Bouw vindt u in het nieuwsbericht Bezoek de renovatie van de A12 IJsselbruggen tijdens de Dag van de Bouw; 21 juni 2025.