A9 Schipholbrug: bediening pas weer mogelijk in 2026
De Schipholbrug in de A9 blijft helaas voorlopig gesloten voor scheepvaart hoger dan 6,25 m. In april 2025 ging een van de tandwielkasten, die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug, kapot tijdens het testen van de nieuwe, verbrede brug.
Uit onderzoek is gebleken dat de tandwielkasten niet bestand zijn tegen bepaalde omstandigheden zoals een zware storm of langdurige stroomuitval en moeten daarom opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden.
We verwachten dat in 2026 bediening van de Schipholbrug weer mogelijk is. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 m omvaren. De scheepvaartsector is hierover geïnformeerd. Het wegverkeer ondervindt geen hinder.
Onderzoek
Het beweegbare deel van het brugdek (de vallen) van de verbrede Schipholbrug zijn qua grootte, gewicht en vorm uniek in hun soort. Het openen en sluiten van de brug bij bepaalde omstandigheden, zoals zware storm of langdurige stroomuitval, zorgt voor extreme krachten. In de praktijk blijken de tandwielkasten hiertegen niet bestand.
We hebben daarom de aannemer opdracht gegeven om de tandwielkasten opnieuw te ontwerpen, te laten maken en te testen. Naar verwachting neemt dit proces 1 jaar in beslag. De Schipholbrug kan pas weer open als de nieuwe tandwielkasten geïnstalleerd en getest zijn.
Staande Mastroutes
De Schipholbrug maakt onderdeel uit van de Oostelijke Staande Mast Route (door Amsterdam). Deze route is door de stremming van de Schipholbrug dus helaas niet beschikbaar voor hoge beroeps- en recreatievaart.
De Westelijke Staande Mast Route (door Haarlem) is vanwege een defect aan de Buitenhuizerbrug in Zijkanaal C op dit moment ook niet beschikbaar. We verwachten dat de Buitenhuizerbrug vanaf midden juli 2025 weer bediend kan worden. Actuele informatie is te vinden op de website Vaarweginformatie.
Programma Schiphol, Amsterdam, Almere
De Schipholbrug is onderdeel van het project Verbreding en verdiepte aanleg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) van Rijkswaterstaat. De A9 wordt verbreed van 3 naar 4 rijstroken per rijrichting en er komt een wisselbaan. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 km verdiept aangelegd.
De A9BAHO is het sluitstuk van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met een of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van verschillende geluidmaatregelen.