3BT Heinenoordtunnel: 1 basissysteem voor 8 tunnels?
De komende jaren renoveert Rijkswaterstaat 8 tunnels in Zuid-Holland en de Heinenoordtunnel is de eerste tunnel daarvan. Samen met partner SWARCO ontwikkelen we voor de Heinenoordtunnel een nieuw systeem dat alle verkeers- en veiligheidsinstallaties in tunnel optimaal laat (samen)werken.
Dit 3BT-systeem kan ook als basis dienen voor de andere 7 tunnels die we gaan renoveren. Eind van de zomer werd het eerste ontwerp van het 3BT- systeem opgeleverd.
In elke verkeerstunnel doen vele verkeers- en veiligheidsinstallaties dienst. Denk bijvoorbeeld aan verlichting, camera’s, branddetectie en ventilatie.
Tot nu toe heeft elke tunnels zijn eigen systeem dat al deze installaties goed laat (samen)werken. Naast werkzaamheden voor de renovatie werken we bij de Heinenoordtunnel ook aan het ontwikkelen en toepassen van een generiek en herbruikbaar ‘3BT-systeem’ waarin de 3 b’s staan voor bedienen, besturen en bewaken.
Dit algemene systeem kunnen we ook gebruiken voor de andere 7 tunnels in Zuid-Holland die we nog gaan renoveren.
Eerste versie 3BT
De eerste versie van dit 3BT-bouwblok is eind van de zomer succesvol opgeleverd. Momenteel maken we het systeem geschikt voor de Heinenoordtunnel.
De komende jaren kunnen we dat ook doen voor de andere tunnels die we gaan renoveren. Het algemene 3BT-systeem biedt namelijk ruimte voor variatie. Niet voor elke tunnel is bijvoorbeeld hoogtedetectie nodig.
En soms loopt de vluchtweg via een verkeersbuis, terwijl dat bij de Heinenoordtunnel via het middentunnelkanaal loopt. We kunnen het 3BT-systeem op dit soort onderdelen aanpassen aan wat er voor een tunnel nodig is.
Tijdwinst dankzij 3BT
Door gebruik te maken van het 3BT-systeem, is het niet meer nodig om voor elke tunnelrenovatie opnieuw een systeem te ontwerpen dat de verkeers- en veiligheidsinstallaties gaat aansturen. Dit levert zonder meer tijdwinst op, maar heeft ook andere voordelen.
Zo kunnen we het beheer en onderhoud efficiënter plannen en uitvoeren. Ook maakt 3BT het eenvoudiger om voor storingen de juiste oplossing te vinden omdat in elke tunnel hetzelfde systeem zit.
Tot slot is het ook voor de weggebruiker goed nieuws. Omdat we (delen van) het systeem hergebruiken, hoeven we bij een volgende te renoveren tunnel minder lang te sluiten voor praktijktesten.
Uitvoerig testen voor Heinenoordtunnel
De eerste versie van het 3BT-systeem is nu gereed. Tot het einde van de zomer van 2024 testen we het uitvoerig in de Heinenoordtunnel.
Waar nodig passen we het systeem aan en verbeteren we het. Door de toepassing in de Heinenoordtunnel doen we meer ervaring met 3BT op.
Samen met marktpartijen als SWARCO onderzoeken we hoe we het systeem het best bij andere tunnelrenovaties kunnen inzetten.