Nieuwsbericht

Vanaf 9 oktober 2023 noordelijk deel A16 Rotterdam in gebruik als N209

Gepubliceerd op: 9 oktober 2023

Op maandag 9 oktober rijden weggebruikers over ruim 6 km asfalt van de toekomstige A16 Rotterdam. Het gaat om het deel van de Vliegveldweg Rotterdam (nabij vliegveld Rotterdam The Hague Airport) tot aan de Ankie Verbeek-Ohrlaan in Rotterdam-Noord.

De weg is nog tot en met de openstelling van de volledige A16 Rotterdam in gebruik als N209. Weggebruikers rijden dus over 1 rijstrook per rijrichting en de maximumsnelheid is 70 km/h. De weginrichting is hierop aangepast.

Primeur voor buren

Tijdens Nationale Burendag op 23 september 2023 kregen de directe buren van de weg de primeur om het verse asfalt in te rijden. Ongeveer 300 steppers, skeelers, menners met paard en wagen, fietsers en rolskiërs kwamen het nieuwe asfalt uitproberen. Voor de gelegenheid was er een mini skatepark uitgezet, met hooibalen en springschansen.

In een tent konden buren elkaar ontmoeten en onder het genot van koek en zopie van de Belevenisboerderij Schieveen hun vragen stellen aan projectmedewerkers van Rijkswaterstaat en de aannemer De Groene Boog.

Veranderde situatie Ankie Verbeek-Ohrlaan

Vanaf 9 oktober 2023 verandert de verkeerssituatie rond de Ankie Verbeek-Ohrlaan voor zowel automobilisten als fietsers. Verkeer dat op de Ankie Verbeek-Ohrlaan richting de N209 rijdt en andersom, rijdt voortaan via het nieuwe Boterdorpse viaduct over de A16 Rotterdam heen.

Met de komst van het nieuwe viaduct kan de tijdelijke rotonde bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan de komende periode worden verwijderd. Daarnaast passen we de fietspadenstructuur aan de nieuwe situatie aan.

Fietsers vanaf de Ankie Verbeek-Ohrlaan richting Bergschenhoek rijden nu op het Boterdorpse viaduct en komen uit op het fietspad naar de Schiebroekseweg. Zij hoeven de langere route over de tijdelijke brug niet meer te nemen.

Op weg naar 2025

De ingebruikname van de A16 Rotterdam als N209 markeert de opmaat naar ingebruikname van het hele tracé eind 2025. Vanaf nu geven we het projectgebied stukje bij beetje terug aan de omgeving. Toch is er nog flink werk aan de winkel voordat de volledige 11 km snelweg eind 2025 in gebruik kan worden genomen.

Zo maken we de op- en afritten van en naar de A16 Rotterdam af. Dat geldt ook voor de fietspaden langs en in de buurt van het tracé. Daarnaast vervangen we een viaduct in de bestaande A16 over de Hoofdweg in Rotterdam. Hier gaat de bestaande A16 aansluiten op de A16 Rotterdam, dus moet de vervanging van dit viaduct klaar zijn voordat we de volledige A16 Rotterdam eind 2025 in gebruik kunnen nemen.

Ook is er voor het viaduct over het Terbregseplein nog werk te verzetten. De ruwbouw voor de rijbaan in noordelijke rijrichting is met het inhijsen van de liggers over het spoor gereed gekomen, voor de zuidelijke rijbaan is de ruwbouw nog in volle gang. Op en langs het hele tracé moeten we nog wegmeubilair zoals geleiderails, lichtmasten en geluidsschermen plaatsen.

Groene gebieden langs het tracé

Om het geheel mooi af te maken en de weg zo goed mogelijk op te laten gaan in het landschap, richten we de gebieden langs het tracé groen in. Denk aan de strook tussen de A16 Rotterdam en het Schiebroeksepark.

Ook bouwen we het recreaduct af dat de recreatiegebieden Schiebroeksepark en Vlinderstrik met elkaar verbindt. De bermen en taluds worden ingezaaid, én we planten groen op een deel van de geluidsschermen en op het dak van de Rottemerentunnel.

Testen en oefenen systemen Rottemerentunnel

Een belangrijk onderdeel op weg naar openstelling van de nieuwe snelweg is minder zichtbaar, maar wel essentieel: het testen van alle systemen in de tunnel. We stellen met deze tests vast dat de tunnel top functioneert.

Ook zijn de resultaten van alle tests nodig voor het aanvragen van de zogenaamde openstellingsvergunning bij de gemeente Lansingerland. Daarnaast gaan we voorafgaand aan de openstelling grote realistische oefeningen doen met alle betrokken hulpdiensten.

Nieuwe snelweg: A16 Rotterdam

Rijkswaterstaat werkt aan de A16 Rotterdam: een nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16. De 11 km lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De A16 Rotterdam moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.