Nieuwsbericht

Alternatieve reisopties bij sluiting Heinenoordtunnel worden goed ontvangen

Gepubliceerd op: 3 juli 2023, 11.11 uur - Laatste update: 3 juli 2023, 11.18 uur

De afgelopen meivakantie was de Heinenoordtunnel vanwege de werkzaamheden in beide richtingen dicht. Dat is ook in augustus 2023 het geval. Om drukte op omleidingsroutes te verminderen, roept Rijkswaterstaat weggebruikers op alternatieve vervoersmiddelen te overwegen, als dat kan.

Reizen met de fiets, veerpont en de pendelbus levert soms verrassende nieuwe inzichten op. 5 reizigers vertellen hun ervaringen.

Gezellig een praatje maken in de pendelbus

‘Wekelijks reis ik met de auto zo’n 3 tot 4 keer door de Heinenoordtunnel’, vertelt Brigitte Ehbel van kapsalon L’Ehbel. ‘Ik heb zowel een kapsalon in Oud-Beijerland als in Rotterdam en vervoer veel spullen, onder andere omdat ik in Rotterdam geen wasmachine heb.’ Vanwege de grote kans op files op de omleidingsroute, besluit ze om in mei de pendelbus uit te proberen: ‘De bushalte is bij mij in Oud-Beijerland om de hoek. Eerst reis ik naar busstation Heinenoord, daar pak ik de pendelbus naar Rotterdam Zuidplein. Het laatste stukje doe ik met de metro.’

Het bevalt Brigitte bijzonder goed: ‘Gemakkelijk en zoveel leuker dan met de auto. Onderweg kom ik altijd wel een bekende tegen, heel gezellig! En in zo’n handig rolkoffertje krijg ik ook mijn spullen eenvoudig mee. Ik blijf dit zeker doen, met pendelbus of gewone bus. De auto is voor mij niet meer vanzelfsprekend.’ Spreiding is voor Brigitte het toverwoord om het verkeer van al die forensen en reizigers gaande te houden in en om Rotterdam. Bus, metro en trein vormen samen een prima alternatief voor de auto: ‘Bovendien is hier in de buurt zoveel water. Waarom gebruiken we dat niet meer om onszelf te vervoeren?’

Besparen op parkeerkosten

Ook Amanda Buitendijk, verpleegkundige neurologie in het Maasstad Ziekenhuis, maakt tijdens de sluitingen gebruik van de pendeldienst. ‘Veel collega’s trouwens ook. En het is ons allemaal heel goed bevallen. Wat ons betreft zou het een uitkomst zijn als deze pendelbus frequent zou gaan rijden, en niet alleen wanneer er werkzaamheden zijn in de Heinenoordtunnel. Het is een prettige manier van reizen en het scheelt ook nog eens in de kosten, omdat iedereen er parkeerkosten mee uitspaart in de wijk of in de parkeergarage van het ziekenhuis.’

Stapvoets door de Heinenoordtunnel?

Beroepschauffeur Jaap Doorn rijdt veel tussen ’s -Gravendeel en Rhoon. Als de Heinenoordtunnel dicht is, maakt hij gebruik van de omleiding: ‘Zonder verkeer kost me dat zo’n 15 minuten extra, bij drukte een half uur. Best veel, 2 keer per dag. En als ik naar Antwerpen moet, dan is het via de A15 en A16 bijna niet te doen door files en vertraging.’

Hij ziet nog een ander negatief gevolg van de afsluiting van de Heinenoordtunnel: ‘Er ontstaat veel sluipverkeer op wegen die eigenlijk alleen voor het regionale verkeer zijn bedoeld. Bijvoorbeeld van vrachtwagens op de route Rotterdam – Antwerpen. Dat is vervelend en potentieel zelfs gevaarlijk. Door de ergernis van weggebruikers én doordat fietsers in het gedrang komen met al die vrachtwagens op smalle wegen.’

Jaap had zelf voor een andere oplossing gekozen: ‘Je kunt bijvoorbeeld het vrachtverkeer stapvoets door de Heinenoordtunnel laten rijden. Bij de Gotthardtunnel in Zwitserland doen ze dat zo, maar hier kan dat niet vanwege een gebrek aan ventilatie. Volgens mij kun je dan het verkeer wel eventjes stilleggen, als er te veel auto’s in de tunnel dreigen te zijn.’ In augustus is de Heinenoordtunnel nog langer afgesloten: ‘Ik hoop dat er nog nagedacht wordt over een beter alternatief.’

(Vanwege de veiligheid kan (vracht)verkeer niet door een tunnel waarin gewerkt wordt. Dit heeft niet alleen te maken met de ventilatie. Verkeer in 2 richtingen door 1 buis kan in Nederland niet, onder andere vanwege de strenge veiligheidseisen waarvan ventilatie er wel 1 van is. Zie ook de pagina vraag en antwoord, redactie)

Staanplaats

Civiel ingenieur Ruud Bohnen kent de Heinenoordtunnel als geen ander. Hij woonde als twaalfjarig jochie in de buurt toen die werd gebouwd. De communicatie rondom de sluitingen had volgens hem beter gekund. ‘Nu heb ik bijvoorbeeld een moeilijk te ontcijferen advertentie uit de plaatselijke krant geknipt. Liever had ik een folder met een duidelijker en overzichtelijker schema van de sluitingen gehad.’

Ruud reist in principe altijd al met het openbaar vervoer van zijn huis in De Hoeksche Waard naar zijn werk in Rotterdam: ‘2 dagen in de week werk ik thuis, de andere dagen stap ik op de bus en de metro, om na zo’n 36 minuten het kantoor binnen te lopen. Met de auto zou ik er 52 minuten over doen, met € 32,- parkeergeld als bonus.’

Als de Heinenoordtunnel dicht is, probeert Ruud vaker een virtuele vergadering te plannen. En maakt hij gebruik van het pendelbus-alternatief: ‘Je moet in die bus in de spits wel vaker genoegen nemen met een staanplaats. Die bus rijdt rustig in de tunnel zelf, en dan vol gas over een lege baan. Opgeteld nog geen 10 minuten extra in vergelijking met mijn normale reistijd. Verwaarloosbaar, vind ik.’

Frisse lucht

In ’s Gravendeel werkt Brita van den Bos bij werving- en selectiebureau Lincks Personal Recruitment. Ze merkt dat de sluitingen van de Heinenoordtunnel zowel bij medewerkers als klanten echt leeft en dat iedereen actief is met het zoeken naar alternatieve vervoersmiddelen: ‘Vandaag kwam een van onze medewerksters met de scooter vanuit Breda, anderen komen uit Dordrecht met de fiets.’

Zelf zit ze vanuit Barendrecht normaliter 20 tot 25 minuten in de auto op een file-loze route, die dat tijdens de sluitingen overigens niet meer is. Als alternatief kiest Brita voor fiets en veerpont. Ze somt de voordelen op: ‘Je bent lekker buiten in de frisse lucht, je hoort de vogeltjes fluiten en je bent elke ochtend en avond ook nog sportief. Als het qua afstand voor je te doen is, is fietsen echt fijn.’ Bovendien komt ze op haar route vrijwel geen verkeer tegen, nog een toegevoegde waarde.

Het alternatief hoeft voor Brita niet de snelste manier te zijn, dat is haar keuze misschien ook wel niet. ‘Een stabiele reistijd staat voor mij voorop. Zodat ik weet hoe laat ik op kantoor ben.’

Van maandag 7 augustus 01.00 tot vrijdag 1 september 05.00 uur is de Heinenoordtunnel in beide richtingen afgesloten. Daardoor neemt het verkeer op de omleidingen flink toe. Met vertragingen en een grotere kans op files als gevolg. Zeker als vanaf maandag 21 augustus de vakantie weer voorbij is. Rijkswaterstaat roept reizigers op, wanneer ze daar de mogelijkheid toe hebben, hun reisgedrag aan te passen en gebruik te maken van de aangedragen alternatieven. Zodat de extra reistijd voor de medeweggebruikers die géén alternatief hebben, beperkt blijft.