Nieuwsbericht

BAM en SPIE starten realisatiefase tienjarig onderhoudscontract Noordzeekanaal

Gepubliceerd op: 2 oktober 2025, 10.59 uur

BAM Infra Nederland en SPIE Nederland (combinatie SAEM) zijn, nu fase 1 formeel is afgerond, met ingang van 1 september 2025 gestart met de realisatiefase van het onderhoud aan de assets in het Noordzeekanaal.

De combinatie zorgt in opdracht van Rijkswaterstaat tien jaar lang voor het basisonderhoud op een van de drukst bevaren economische verkeersaders van Nederland.

Basis Onderhoudscontract Noorzeekanaal

Het Basis Onderhoudscontract Noorzeekanaal (BOC NZK) omvat het gebied dat loopt van de havendammen bij IJmuiden tot en met het Buiten-IJ en de grens van het Amsterdam-Rijnkanaal in Amsterdam. Het is het eerste tweefasencontract voor Asset Management dat Rijkswaterstaat in de markt heeft gezet.

Voor deze contractvorm is gekozen vanwege de complexiteit en de omvang van de onderhoudsopgave met daarin een duidelijke vervangingsbehoefte. In de eerste fase van 24 juni 2024 tot en met 31 augustus 2025 is door combinatie SAEM en Rijkswaterstaat de basis gelegd voor de samenwerking om tot een volledig contractdossier te komen.

Hiervoor is de onderhoudsbehoefte vastgesteld en afgeprijsd en zijn de realisatiefaserisico’s samen in kaart gebracht en verdeeld.

Bob Demoet, hoofdingenieur-directeur (HID) van Projecten, Programma’s en Onderhoud (PPO) bij Rijkswaterstaat: ‘De onderhoudsopgave in dit areaal is omvangrijk. De unieke samenwerking die we hebben met SAEM is voortvarend van start gegaan. De tweede fase van deze samenwerking starten we nu, waarin we daadwerkelijk buiten aan de slag gaan met het onderhoud op en rond het Noordzeekanaal.’

Een stevige basis voor de toekomst

Tijdens fase 1 zijn onder andere vijf gezamenlijke ontwikkelplannen voor de komende tien jaar opgesteld op thema’s als Asset Management, Samenwerking, Duurzaamheid, Veiligheid en Omgeving.

Deze plannen geven een boost op cruciale thema’s op het Noordzeekanaal en in de keten markt-RWS, op zowel korte als lange termijn om invulling te geven aan de grote en complexe opgave die voor ligt. Daarnaast zijn duizenden onderhoudsregels geanalyseerd, honderden processen afgestemd, de contracteisen vastgesteld en een prijs voor fase 2 overeengekomen.

Ook is een nieuw onderhoudsmanagementsysteem opgezet, waarin de systemen van BAM en SPIE zijn geïntegreerd en gekoppeld aan het beheermanagementsysteem van Rijkswaterstaat voor een optimale communicatie.

Remco van der Wielen, directeur bij BAM Infra Nederland: ‘Met deze ondertekening zetten we een belangrijke stap richting toekomstbestendig onderhoud en advisering voor een betrouwbaar Noordzeekanaal. We kijken uit naar een intensieve samenwerking met Rijkswaterstaat en alle betrokken partners.’

Peter Paasse, directeur bij SPIE Nederland: ‘Wij zijn er trots op dat we onze expertise in het onderhouden van de complexe infrastructurele objecten in het Noordzeekanaal mogen blijven inzetten. Samen met onze partners en Rijkswaterstaat werken we aan een duurzaam en betrouwbaar Noordzeekanaal.’