Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat gunt ROK Ingenieursdiensten Bruggen

Gepubliceerd op: 30 september 2025, 13.00 uur

Op donderdag 11 september 2025 is de Raamovereenkomst Ingenieursdiensten Bruggen (ROK IB) ingegaan. Met deze nieuwe raamovereenkomst geven Rijkswaterstaat en de markt samen invulling aan de vernieuwingsopgave bruggen.

Veel infrastructuur uit de jaren vijftig en zestig is toe aan renovatie of vervanging. Onze netwerken zijn intensiever belast dan ooit. De vernieuwingsopgave vraagt daarom om hogere productie: meer en sneller. Deze raamovereenkomst speelt een belangrijke rol bij de uitvoering van deze grote opgave.

Samen versnellen

Deze raamovereenkomst is specifiek bedoeld voor integrale, multidisciplinaire opdrachten, zoals planvorming (bijvoorbeeld onderzoeken en ontwerpen) en het adviseren van Rijkswaterstaat tijdens de contractvoorbereiding en aanbesteding van bruggen en viaducten.

Om efficiënter en sneller te werken zijn er in één aanbesteding 41 vaste stalen en betonnen bruggen en viaducten tegelijkertijd gecontracteerd. Daarnaast werkt de raamovereenkomst met standaard werkpakketten om een impuls te geven aan uniformering en programmatisch leren.

Met als focus optimaal kennisdelen, innoveren en leren van elkaars ervaringen om de versnelling effectief vorm te geven. De geselecteerde partijen hebben op dit vlak duidelijk toegevoegde waarde geleverd met hun inschrijvingen.

Robert de Roos, Portfoliomanager Bruggen, Rijkswaterstaat: ‘Met deze overeenkomst kunnen we verder bouwen aan een langjarige samenwerking met een groot deel van de ingenieursmarkt. Het is een unieke kans om te leren van elkaar en zo de forse opgave van te vernieuwen bruggen efficiënter en sneller uit te voeren.’

Raamovereenkomst

De ROK IB omvat drie percelen voor stalen bruggen en drie percelen voor betonnen bruggen en viaducten. Deze raamovereenkomst biedt ruimte voor de voorbereiding van de te vernieuwen bruggen.

Waaronder de vaste stalen brugdelen van de Haringvlietbrug en de Spijkenisserbrug en de Kreekrakbrug en de betonnen bruggen en viaducten Kunderberg, Arkervaart, Velperbroek, Oirschot en J.F. Kennedyweg. De overige bruggen en viaducten staan nog niet vast en worden gedeeltelijk tijdens de looptijd van het contract nader ingevuld op basis van nieuwe informatie, voortkomend uit inspecties.

Percelen Stalen Bruggen

  • Combinatie Arup-TAUW
  • Combinatie Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs, Antea Nederland B.V. en Movares Nederland B.V.
  • Combinatie Haskoning, Adviesbureau voor Bouwconstructies Wagemaker B.V. en Iv-Infra B.V.

Percelen Betonnen Bruggen & Viaducten

  • Arcadis Nederland B.V.
  • Combinatie Haskoning, Adviesbureau voor Bouwconstructies Wagemaker B.V. en Iv-Infra B.V.
  • Combinatie Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs, Antea Nederland B.V., Arcadis Nederland B.V. en Movares Nederland B.V.

Conclusie

Met het succesvol afronden van deze aanbesteding heeft Rijkswaterstaat de inkoop van ingenieursdiensten voor de meest prioritaire bruggen voor de komende vier jaar georganiseerd en daarmee de basis gelegd voor de uitvoering van de vernieuwingsopgave bruggen.