Nieuwsbericht

A27 Houten - Hooipolder: de 100 uur van Hooipolder

Gepubliceerd op: 15 augustus 2025, 09.18 uur

Van 13 tot en met 18 augustus 2025 werken we aan de aanleg van een nieuwe verbindingsboog bij knooppunt Hooipolder. In zo’n 100 uur schuiven we een betonnen onderdoorgang met een gewicht van 6.300 ton en een lengte van 100 m in de A27. Vandaar de naam: de 100 uur van Hooipolder.

Werk volgen via liveblog en livestream

Het inschuiven van de onderdoorgang en alle werkzaamheden die daarvoor nodig zijn, zijn live te volgen via een liveblog en livestream. Ook plaatsen we regelmatig berichten op onze social kanalen over het bredere project Verbetering A27 Houten - Hooipolder. Zie het liveblog en de livestream.

Inschuiven onderdoorgang in 100 uur

In september 2024 is bouwcombinatie ALSÉÉN begonnen met de bouw van de nieuwe onderdoorgang, naast de A27. Nu is het moment daar om deze constructie op zijn plek te schuiven. We starten met het voorbereiden van het schuifmoment. We frezen het asfalt van de weg, verwijderen vangrails, lichtmasten en kabels, en graven grote hoeveelheden zand af. Zo ontstaat er een ruim gat waar we de onderdoorgang in kunnen schuiven. Daar bouwen we een speciale schuifconstructie waarmee we de onderdoorgang in beweging krijgen. In ongeveer 10 uur schuiven we de onderdoorgang met een snelheid van 10 m per uur op z’n plaats.

Tot slot bouwen we de A27 weer op: we breken de schuifconstructie af, vullen het gat met zand, leggen nieuw asfalt aan, plaatsen de lichtmasten en kabels terug, brengen de wegmarkering aan en laten ook de berm weer netjes achter. Zo zorgen we ervoor dat knooppunt Hooipolder na het weekend weer veilig open kan voor verkeer.

Verbetering A27 Houten - Hooipolder

De uitbreiding van knooppunt Hooipolder is onderdeel van het project Verbetering A27 Houten – Hooipolder. Op de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Houten staan dagelijks lange files. Daarom verbreedt en vernieuwt Rijkswaterstaat de A27 de komende jaren over een lengte van 47 km. Ook worden 4 grote bruggen aangepakt, spitsstroken aangelegd en ongeveer 60 viaducten en duikers voor watergangen aangepast. Zo rijdt het verkeer in de toekomst beter door en verbetert de leefbaarheid door minder files en sluipverkeer in de regio.

Werkzaamheden knooppunt Hooipolder

Maar we zijn nog niet klaar: na deze 100 uur gaan de werkzaamheden in en rond het knooppunt verder. We werken onder andere aan de onderdoorgang van de Oosterhoutseweg, die we volgens planning eind dit jaar op een soortgelijke manier in de weg schuiven. Ook bouwen we nog aan 2 nieuwe viaducten: 1 over de A59 en 1 over de Kerklaan in Raamsdonksveer, en we verbreden het bestaande viaduct over de Kerklaan (viaduct Julianalaan). Daarnaast vinden er in het knooppunt zelf nog verschillende aanpassingen plaats. Naar verwachting openen we het aangepaste knooppunt eind 2026.