Enorme loods speelt grote rol bij renovatie Krúsrakbrug
Als u de komende weken over de N7 rijdt, ziet u hem stukje bij beetje verschijnen: een indrukwekkende loods rondom de Krúsrakbrug. Waar is die loods voor nodig en wat gebeurt er precies daarbinnen?
Langzaam maar zeker verdwijnt de Krúsrakbrug onder een grote groen-oranje-witte loods. In deze loods krijgt de brug een opknapbeurt. Delen van de houten brug uit 2008 zijn namelijk gaan rotten en scheuren. ‘Om de brug goed te kunnen renoveren, moet hij helemaal droog zijn,’ vertelt projectmanager Martien Tolboom van onze aannemer Koninklijke Oosterhof Holman. ‘In de geïsoleerde loods kunnen we het flink warm maken, waardoor de brug opdroogt. En dat met minimaal energieverbruik. Ook voorkomt de loods overlast door stof en geluid.’
Bouw van de loods
De bouw van de loods duurt ongeveer 7 weken. Begin juni 2025 werden de funderingspalen geheid en halverwege juni begon de opbouw. ‘De loods is enorm: 21 m hoog en 800 m² groot,’ vertelt Tolboom. ‘Dat maakt het bouwen tijdrovend. En dan moeten we ook nog eens om de brug heen werken.’
Binnen in de loods
Zodra de loods er staat, kan het werk van start. ‘Allereerst hangen we ventilatoren op en stoken we de temperatuur op tot 20 graden. Dan bouwen we steigers rond de brug, zodat we bij elk stukje hout kunnen,’ vertelt Tolboom. De volgende stap: een grondige schoonmaakbeurt. ‘Daar komt veel troep vanaf. Dat vangen we op zodat het niet in het milieu terechtkomt.’
Als al dit werk gedaan is, is het 2 maanden lang stil in de loods. Dan wordt het er met heaters opgestookt tot 35 - 40 graden. Ventilatoren en drogers beheersen de luchtvochtigheid. Zo wordt de brug door en door droog. ‘We onttrekken naar verwachting zo’n 20.000 liter water aan de brug,’ aldus Tolboom. Daarna kan het beschadigde hout vervangen worden en de brug gecoat. Zo kan hij weer jarenlang mee. En wat gebeurt er met de loods als de brug af is? ‘De loods is demontabel, dus hopelijk kunnen we daar een nieuwe eigenaar blij mee maken.’