Nieuwsbericht

Renovatiewerk Heinenoordtunnel: dit doen de verschillende bouwbedrijven

Gepubliceerd op: 23 december 2022, 15.53 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 14.00 uur

In 2023 en 2024 wordt het werk aan de Heinenoordtunnel steeds meer zichtbaar voor de buitenwacht. Vanzelfsprekend zijn Rijkswaterstaat en de 3 combinanten van bouwcombinatie Savera III nu al hard aan het werk en aan het voorbereiden.

Armand Ellsworth (Dura Vermeer), Peter Paasse (SPIE) en Hans Kottenhagen (SWARCO) vertellen welk deel van de werkzaamheden ze voor hun rekening nemen.

De Heinenoordtunnel heeft een cruciale rol als verbinding tussen Zuid-Holland, West-Brabant en Zeeland. Door het renoveren en herstellen van de tunneltechnische installaties én het vervangen van het bedienings-, besturings- en bewakingssysteem gaat de tunnel weer voldoen aan de meest recente eisen voor tunnelveiligheid.

Savera III (Samenwerkingsverband voor de Vervanging en Renovatie Aanpak), bestaande uit Dura Vermeer, SPIE en SWARCO, voert de renovatie uit.

Dura Vermeer

Armand Ellsworth, directeur Projecten bij Dura Vermeer, steekt van wal. ‘Kortdoor de bocht zijn we als bouwcombinatie verantwoordelijk voor alles wat de infrastructuur betreft, en voor het bouwkundige gedeelte. Met de bouw van het middentunnelkanaal als zwaartepunt.'

Ellsworth vervolgt: ‘Vanzelfsprekend zijn we al lang met de voorbereidingen bezig, we zijn ook als 1edaadwerkelijk in de tunnel aan de slag gegaan. Met sloopwerk, riolering et cetera. Wij noemen dat demobiliseren en mobiliseren, ofwel slopen en opruimen en vervolgens nieuwe dingen opbouwen. Maar ook, buiten de tunnel, met de omleidingen voor als de tunnel dicht is.’ Hij geeft aan dat ze daarna ook betrokken zijn bij het testen en het openstellen, maar dat hun rol dan wel wat minder en is het vooral is aan de andere combinanten.’

‘Persoonlijk vind ik het nog bijzonder dat ik ook betrokken ben geweest bij de 1e renovatie van deze tunnel, in 1994. Technieken hebben zich natuurlijk verder ontwikkeld, maar het opvallendste is dat Rijkswaterstaat toen meer zelf deed. Nu laten ze een groter deel aan onze bouwcombinatie over. Dat maakt ons werk complexer, maar zeker ook leuker en uitdagender’, benadrukt Ellsworth.

Verantwoordelijkheden van SPIE

Combinant SPIE is kortgezegd, samen met SWARCO, verantwoordelijk voor de tunneltechnische installaties. Om daar een beter beeld bij te krijgen, noemt Peter Paasse, directeur Smart Cities & Energy, wat daar allemaal bij hoort: ‘Denk bijvoorbeeld aan de blusvoorzieningen, de vluchtdeuren, de ventilaties en de klimaatregeling in de tunnel.’

‘Wat we overigens al gedaan hebben, is het aanleggen van een nieuwe energievoorziening afgelopen oktober. Met 2 in plaats van 4 voedingen, en zonder op diesel draaiende noodstroomaggregaten.’ Daar heeft SPIE ook al de nodige complimenten voor gekregen.

‘Rijkswaterstaat heeft er zelfs een video van gemaakt’, zo vertelt Paasse. ‘Dat het zo goed gelukt is, komt uiteindelijk, naast vakmanschap, door een goede voorbereiding.’

Een belangrijk aandachtspunt tijdens de gehele renovatie is de inkoop van materialen die voor alle installaties nodig zijn. Paasse: ‘Daar zijn we heel alert op, omdat er nu schaarste is. Dat is nu een grote uitdaging, zowel op levertijd als op prijs. Voor bijvoorbeeld de zomersluitingen in 2023 en 2024 hebben we echt spullen nodig. Dan moet je soms ook kiezen voor kortere levertijden en een hogere prijs. Anders kom je met de planning in de problemen en dat is het laatste wat je wil.’

Werkzaamheden SWARCO

‘Voor ons springt qua werkzaamheden de realisatie van een standaard systeem voor het bedienen, besturen en bewaken van de tunnel eruit, 3BT noemen wij dat’, stelt Hans Kottenhagen, manager Engineering en Ontwikkeling bij SWARCO.

‘We houden ons ook bezig met de installaties, samen met SPIE. Het bouwen van het standaard 3BT is een apart onderdeel geweest van deze aanbesteding. Idee was om een standaard te maken, wat ook als ontwerp kan dienen voor de tunnels die hierna nog worden gerenoveerd.’ Dat betekent dat SWARCO ervoor moet zorgen dat in dit model ook al de functionaliteiten van de andere tunnels meegenomen worden.

Kottenhagen: ‘Zo heeft de ene tunnel een ander type vluchtweg dan de andere. Door hier nu al rekening mee te houden ligt er voor Rijkswaterstaat een standaard en bespaar je op het telkens opnieuw maken van een ontwerp. Bij andere renovaties hoeft een aannemer dit model alleen nog maar te implementeren.’

Het model en de software zitten in de afrondende fase. Daarna volgt een periode van testen. ‘In de Heinenoordtunnel zijn we in 2023 aan het werk met de realisatie van installaties in het middentunnelkanaal. De besturing hiervan zal nog gaan via het bestaande systeem. Het standaard 3BT systeem implementeren we tijdens de renovatie van de rest van de tunnelinstallaties in 2024.’