Rick Lindeman
Als Nationaal coördinator fiets ga ik ervoor om de fiets een belangrijke plek te geven in het werk van Rijkswaterstaat. Gelukkig hebben we de wind mee: e-bikes zijn populair, het aantal snelfietsroutes groeit en velen zien het belang van de fiets voor het klimaat.
Als onderdeel van mijn studie planologie in Amsterdam heb ik architectuur gestudeerd aan de Sapienza Universiteit van Rome. Toen ik in 1994 op het Piazza del Campo in Siena stond, was ik onder de indruk van wat je met een plein kunt doen. Dit plein, centrum van de oude republiek, werd voor alles en iedereen gebruikt, zelfs voor paardenraces.
Op het juiste moment ruimtelijke, sociale en technische belangen samenbrengen
Op dát moment wist ik wat ik wilde: het leven van mensen verbeteren door aanpassingen in hun leefomgeving, hun steden, de infrastructuur en het landschap. Hierbij is het de kunst om op het juiste moment ruimtelijke, sociale en technische belangen samen te brengen.
Meer ruimte voor de fiets
Ook in mijn werk als Nationaal coördinator fiets gaat het om het samenbrengen van belangen. Voor een betere leefomgeving met meer ruimte voor de fiets. Oók in het werk van Rijkswaterstaat. Sinds de publicatie van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets wordt dit langzaamaan steeds logischer.
Forenzen
We bouwen bijvoorbeeld een nieuwe fietsbrug langs de A27, en er zijn plannen om het fietspad van de Van Brienenoordbrug te verbreden. Zo kunnen er nog meer forenzen per e-bike naar hun werk pendelen, dan de honderdduizenden die dit nu al dagelijks doen.