Wegverkeersleiders: onze oren en ogen op de Nederlandse snelwegen

De Nederlandse snelwegen worden 24 uur per dag, 7 dagen per week in de gaten gehouden door de wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat. Dit gebeurt vanuit 1 van onze 5 regionale verkeerscentrales in Helmond, Rhoon, Velsen, Wolfheze en Utrecht en het landelijke Verkeerscentrum Nederland in Utrecht. Op deze manier zorgen we voor een veilige en vlotte doorstroming op onze wegen.

Welke taken hebben de wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat?

Het werk van een wegverkeersleider is geen dag hetzelfde. Dagelijks komen er allerlei verschillende meldingen binnen van situaties op de weg waarop actie moet worden ondernomen.

Wegverkeersleiders hebben uiteenlopende taken:

Wegverkeersleiders houden 24/7 de Nederlandse snelwegen in de gaten

  • Langs veel Nederlandse snelwegen hangen camera’s. Met die camera’s monitoren de wegverkeersleiders wat er op de weg gebeurt.
  • Ze ondernemen actie bij ongevallen, pechgevallen of bij wegwerkzaamheden, door rijstroken af te sluiten door middel van rode kruisen boven de weg en leiden het verkeer om. Hierin werken ze nauw samen met onze weginspecteurs, bergers, hulpdiensten, aannemers en andere partijen. Samen zorgen deze partijen ervoor dat de weg na een ongeval zo snel mogelijk weer vrij is. Dat noemen we incidentmanagement.
  • Daarnaast zorgen wegverkeersleiders voor het openen en sluiten van spitsstroken en voor de veiligheid in tunnels.
  • Ook voorzien ze weggebruikers van actuele en betrouwbare informatie via informatieborden boven en langs de snelweg.

Een kijkje in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat

In onderstaande video is te zien wat er allemaal komt kijken bij het werk van de wegverkeersleiders in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat.

In deze video van Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zie je wat er allemaal komt kijken bij het werk van de wegverkeersleiders in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. ♪ GITAARBEAT ♪ WEGVERKEERSLEIDER LISETTE (TELEFOON): 'Met Lisette, verkeerscentrale.' WEGINSPECTEUR FERDIE (TELEFOON): 'Hai, Lisette.' LISETTE (TELEFOON): 'Op de 27, rechts, 93.3 hebben wij een pechgeval op de vluchtstrook staan. Berging wordt opgestart en er staat een veiligheidsmaatregel naast.' FERDIE (TELEFOON): 'Ja, begrepen. Ik ben in de buurt en ga die kant op.' LISETTE (TELEFOON): 'Super, dankjewel. Succes.' VOICE-OVER: 'Dagelijks rijden er duizenden weggebruikers over de Nederlandse snelwegen. Die snelwegen worden zeven dagen in de week, 24 uur per dag goed in de gaten gehouden door Rijkswaterstaat. Dat doen we vanuit onze vijf regionale verkeerscentrales en het landelijke Verkeerscentrum Nederland. Hier werken wegverkeersleiders. Zij kunnen ingrijpen als er iets gebeurt op de snelweg. Denk aan een ongeluk of een auto die stilstaat met pech. De wegverkeersleider stuurt een weginspecteur ter plaatse naar de pech of het ongeval.' FERDIE (TELEFOON, in de auto op weg naar de calamiteit) : 'We gaan even kijken. Komt goed.' VO: 'Eenmaal op locatie zorgt de weginspecteur voor de beveiliging en afhandeling van de melding. Langs drukke wegen hangen camera's. In totaal zijn dat er ongeveer 3000 in Nederland. Wegverkeersleiders kunnen zo goed zien wat er op de weg gebeurt. Als er iets aan de hand is, kunnen zij bijvoorbeeld een rijstrook afsluiten of het verkeer omleiden.' LISETTE (TELEFOON): 'Met Lisette, verkeerscentrale.' FERDIE (TELEFOON): 'Hai, Lisette. Met Ferdie nog een keer. Ik bel nog even naar aanleiding van dat pechgeval op de A27. Dat is verholpen. Het pechgeval is weggesleept.' LISETTE (TELEFOON): 'Super, dankjewel.' VO: 'Wegverkeersleiders zorgen ook voor het openen en sluiten van spitsstroken en de veiligheid in tunnels. Tunnels worden dag en nacht vanuit de verkeerscentrales in de gaten gehouden. Dit gebeurt met camera's en detectiesystemen. Bij incidenten kunnen wegverkeersleiders de tunnel afsluiten, installaties in de tunnel bedienen en de hulpdiensten alarmeren. Als het verkeer moet omrijden, omdat een weg deels of helemaal moet worden afgesloten, dan zet de wegverkeersleider dat op de informatieborden langs en boven de weg.' WEGVERKEERSLEIDER TON (TELEFOON): 'Verkeerscentrale Zuid-Nederland, met Ton. Goedenavond.' WEGINSPECTEUR MAARTEN (TELEFOON): 'Goedenavond, Maarten Heeremans. Ik bel voor de werkzaamheden bij de A67. Kunnen jullie de kruizen plaatsen boven rijstrook 2? Dan kunnen wij zo beginnen?' TON (TELEFOON): 'Ja, dat is goed. Wij gaan de kruizen plaatsen vanaf hectometerpaal 27 tot 27.9 boven rijstrook 2.' MAARTEN (TELEFOON): 'Helemaal goed, dankjewel.' VO: 'Het team in de regionale verkeerscentrale heeft veel contact met aannemers over de werkzaamheden aan de weg en over de maatregelen die nodig zijn om deze veilig te kunnen uitvoeren, zonder dat het verkeer daar onnodig last van heeft. Als een deel van de weg moet worden afgezet, dan doen de wegverkeersleiders dat met een rood kruis boven de weg. De wegverkeersleiders werken ook nauw samen met alle hulpdiensten zoals bergers, pechhulpdiensten, politie, ambulance en brandweer. Samen zorgen ze dat problemen op de weg goed worden opgelost en dat de weg zo snel mogelijk weer vrij is. Dat geldt voor een enkel pechgeval, tot aan grote ongelukken waarbij een traumahelikoper op de snelweg moet landen. Eén ongeluk in de regio kan veel impact hebben op andere plekken in het land. Daarom hebben de regionale verkeerscentrales nauw contact met de landelijke verkeerscentrale in Utrecht. Daar komt alle informatie samen en stemmen ze bijvoorbeeld de omleidingsroutes af. Ook werkt de landelijke verkeerscentrale samen met verkeerscentrales in onze buurlanden België en Duitsland.' WEGVERKEERSLEIDER STEVEN (TELEFOON): 'Goedendag, met Steven van Verkeerscentrum Nederland.' WEGVERKEERSLEIDER DORIS (TELEFOON): 'Hé, Steven. Met Doris van de Verkeers centrale Noord- en Oost Nederland. Ik wil heel even overleggen over de situatie op de A12 van Duitsland richting Arnhem. Het verkeer loopt daar helemaal vast.' STEVEN (TELEFOON): 'Ja, ik heb het inderdaad gezien. Wij gaan contact opnemen met Duitsland om te kijken of we verkeer vanuit daar al kunnen omleiden.' DORIS (TELEFOON): 'Dat lijkt me helemaal goed. Super. Yes, dankjewel.' VO: 'In de landelijke verkeerscentrale maken ze ook de verkeersinformatie en verwerken ze meldingen van spookrijders. De verkeersinformatie is beschikbaar voor serviceproviders die deze informatie weer kunnen gebruiken in een routeplanner, verkeersapp of op de radio, om weggebruikers te informeren. Rijkswaterstaat verspreidt de verkeersinformatie ook zelf via borden boven en langs de weg en via de website en socialmedia-accounts. De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat werken dag en nacht hard aan de veiligheid en doorstroming op de Nederlandse snelwegen. Dat doen ze zodat iedereen elke dag zo veilig en snel mogelijk van A naar Beter kan.' In beeld: Rijkslogo. Rijkswaterstaat, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Veilig en vlot van AnaarB. De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. Een productie van Rijkswaterstaat ©.

Rol Verkeerscentrum Nederland (VCNL)

De regionale verkeerscentrales hebben veel contact met het landelijke Verkeerscentrum Nederland (VCNL) in Utrecht. Hier komt alle informatie samen en worden omleidingsroutes afgestemd. VCNL werkt ook samen met verkeerscentrales in België en Duitsland.

Op basis van de informatie die bij ons bekend is, wordt in de landelijke verkeerscentrale ook de verkeersinformatie gemaakt. Deze data wordt gedeeld met het Nationaal Dataportaal Wegverkeer, waardoor verkeersapps, navigatiesystemen en verkeersinformatiediensten hier gebruik van kunnen maken.

Rijkswaterstaat informeert weggebruikers ook zelf over incidenten op de wegen en eventuele omleidingsroutes. Dat doen wij via de website Rijkswaterstaat Verkeersinfo en X.

Volg onze wegverkeersleiders en weginspecteurs