Weginspecteurs: voor een veilige en goede doorstroming

Onze 300 weginspecteurs zorgen er dagelijks voor dat weggebruikers vlot en veilig van A naar B kunnen. In gele pick-ups of op de motor rijden zij over de Nederlandse snelwegen en nemen maatregelen om na een pech- of ongeval de rijbaan zo snel mogelijk vrij te krijgen.

Voor een weginspecteur is geen dag hetzelfde. Ze assisteren dagelijks bij pech en ongevallen en zorgen voor een veilige weg. De taken van weginspecteurs zijn heel verschillend. Daarbij kunt u denken aan:

50.000

km legt een weginspecteur gemiddeld per jaar met zijn voertuig af

  • Maatregelen treffen na een ongeval of pechgeval om te zorgen voor een veilige doorstroming van de rest van het verkeer.
  • Bij incidenten afstemmen met hulpdiensten, zoals de politie, brandweer en ambulance.
  • Verkeer langs incidenten leiden als dat veilig kan.
  • Berging regelen na een ongeval.
  • Kleine schades aan de weg herstellen.
  • Oren en ogen zijn van de gladheidcoördinator bij winters weer op de weg.

Incidentmanagement

De weginspecteurs werken nauw samen met de wegverkeersleiders in de regionale verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. Verder hebben ze veel contact met de politie, brandweer, bergers, andere hulpdiensten en aannemers. Samen zorgen ze ervoor dat de weg na een ongeval zo snel mogelijk weer vrij is. Dat noemen we incidentmanagement.

Weginspecteur zorgen voor veiligheid

Na een pech- of ongeval is de weginspecteur vaak als eerste ter plaatse. Als het nodig is, rijden ze er met blauw zwaailicht heen en zorgen ze ter plaatse dat hulpverleners en bergers veilig hun werk kunnen doen. Zo kan het nodig zijn om aan de verkeerscentrale te vragen een rijstrook tijdelijk af te sluiten door een rood kruis boven de rijstrook te plaatsen. Of ze leiden het verkeer met volg- en stoptekens om het incident.

Ook regelen ze de berging en beoordelen of het wegdek schoongemaakt of gerepareerd moet worden, als deze beschadigd is. Het zijn uiteindelijk de weginspecteurs die het sein geven dat de weg weer vrij is en ze zijn de laatste die de plek van het incident verlaten.

Achter de schermen bij weginspecteurs

In deze video ziet u wat er allemaal komt kijken bij het werk van de weginspecteurs van Rijkswaterstaat.

Achter de schermen bij Rijkswaterstaat: de weginspecteur

(Mensen bij een benzinestation. Verslaggever:) LEVENDIGE MUZIEK VERSLAGGEVER: Goeiendag! Weet u wat een weginspecteur doet? -Nee, dat weet ik niet. Euh... De weg inspecteren? Geen idee. Nee, geen idee. Is dat die man met die gele auto? Met dat bord achterop, dat hij omhoog kan zetten? Zorgt voor de doorstroming van verkeer? Lijkt u het leuk om een dagje mee te lopen met een weginspecteur? O, nou, dat lijkt me wel hartstikke leuk. Ja. Nu? (Aldus een man. Uit een auto met zwaailichten komt een informatiepaneel omhoog. Beeldtitel: Achter de schermen bij Rijkswaterstaat. De weginspecteur. De man loopt naar een vrouw bij een felgele auto.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER VROUW: Hallo. MAN: Hoi. Hoi. Demelza Brakkee-Esman. Ik ben weginspecteur. Kees Jan Snijder. Volgens mij mag ik vandaag een dagje meelopen. Je mag zelfs meerijden met mij. -Leuk. Welkom. -Dank je wel. Dan gaan we eerst even een kijkje nemen op de verkeerscentrale. (Ze gaan een gebouw in.) DEMELZA: Nou, dit is dus de verkeerscentrale. Hier komen meldingen binnen. Deze worden aangenomen door een wegverkeersleider die ze vervolgens uitzet naar de weginspecteur en wij gaan dan ter plaatse. Dus ik zou zeggen: stap in en rij met me mee. KEES JAN: Nou, leuk! (Demelza en Kees Jan stappen in de gele auto en rijden weg.) DEMELZA: Als weginspecteur is het erg belangrijk dat we zorgen voor de veiligheid en een goede doorstroming. Daarbij krijg ik meldingen van de verkeerscentrale of zijn er dingen die ik zelf signaleer. We krijgen een gebied toegewezen waar we dan de hele dienst in shiften rondrijden. Daarbij zie je zelf natuurlijk een aantal dingen gebeuren. Ongevallen die je kan zien gebeuren of een pechgeval dat je ziet staan. We krijgen een melding binnen. Er zou een stuk metaal liggen op de vluchtstrook. Dat gaan we even verwijderen. -Oké. (Terwijl ze over de vluchtstrook rijden, komt er een informatiepaneel uit de auto met daarop een uitroepteken in een driehoek. Demelza stapt uit en raapt twee stenen van de weg.) DEMELZA: Het was gelukkig geen metaal. KEES JAN: Nee? DEMELZA: Een stuk... Stukken steen. Maar ja, niet lekker als er iemand overheen rijdt en je krijgt het op je voorruit. Op naar de volgende klus! (Ze rijden verder. Even later zet Demelza haar auto weer aan de kant. Ze stapt op een vrachtwagen af, die ook op de vluchtstrook staat.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER DEMELZA: Hallo. Problemen? -Pauze... Pauze? Ja, maar niet hier. Wat was er nou precies aan de hand? Deze chauffeur was aan het pauzeren op de vluchtstrook maar dat willen we niet hebben, dus die stuur ik dan naar een veilige plek toe. Dus in dit geval naar een verzorgingsplaats. -Ja. En dat heeft hij opgevolgd. -Ja. DEMELZA: Geen dag is hetzelfde. Nu zul je natuurlijk zien dat er nu niet zo heel veel gebeurt, maar... Je kan dagen hebben dat je echt van de ene melding naar de andere gaat en een keer een dagje tussendoor wat rustiger. Dan kan je ook weer even op adem komen. Ik hoop dat je het naar je zin hebt gehad. -Ja, dank je wel voor vandaag. En dat je een blik hebt van wat een weginspecteur doet. Ja, dat heb ik zeker. VERSLAGGEVER: Hoe was het? KEES JAN: Het was erg leuk. We hebben geen hele spectaculaire dingen meegemaakt maar ik vond het wel heel erg interessant. (Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Een productie van Rijkswaterstaat, 2014.) AFSLUITENDE MUZIEK

Weginspecteurs met BOA-status

Ongeveer 80 weginspecteurs van Rijkswaterstaat zijn Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Deze weginspecteurs kunnen bij verschillende verkeersovertredingen als BOA optreden en zo nodig een proces-verbaal opmaken.

Er zijn 4 overtredingen waarvoor weginspecteurs met BOA-status een proces-verbaal mogen uitschrijven:

  • negeren van rode kruisen boven de weg
  • ten onrechte parkeren op de vluchtstrook
  • ten onrechte rijden over de vluchtstrook
  • rijden door een tunnel met een te hoge vrachtwagen

Rode kruisen: nietvoorniX

Het werk van een weginspecteur is niet zonder gevaar. Het verkeer raast vaak met hoge snelheid voorbij. Om veilig te kunnen werken sluiten we daarom bij incidenten, zoals bij een pech- of ongeval, rijstroken af met rode kruisen. Dat afsluiten doen we altijd met een reden; rode kruisen staan er nooit voor niks!

Het negeren van rode kruisen brengt weginspecteurs en de mensen die ze helpen in levensgevaar. Daarom vragen we, samen met anderen, extra aandacht voor deze gevaren met de campagne#nietvoorniX.

Luister ook onze podcast

Achter het rode kruis

In deze nieuwe podcast rijdt Botte Jellema met weginspecteur Marcel Hogenbirk mee in de gele Rijkswaterstaat auto.

Volg onze weginspecteurs en wegverkeersleiders

Onderliggende pagina's