Planning en aanpak
We vervangen de leuning van de werkweg aan de kant van de Noordzee. Ook plaatsen we hekken rond de pijlers en brengen we trappen en bordessen aan. Zo kunnen we de veiligheid voor verkeer en personeel op de Oosterscheldekering handhaven. Op deze pagina leest u meer over de planning en aanpak.
Wanneer
April 2023 | Testen veiligheid lage leuning met botsproeven |
---|---|
September 2023 | Testen veiligheid hoge hekken met botsproeven |
September 2023 - augustus 2024 | Plaatsen trappen en bordessen |
Oktober 2023 - december 2024 | Plaatsen leuning en hekwerken |
Deze planning kan nog veranderen.
Leuning
De oude leuning van de Oosterscheldekering is na 30 jaar aan vervanging toe. De nieuwe, hogere leuning voorkomt beschadiging aan de waterkering en zorgt ervoor dat voertuigen niet te water raken.
Hoge hekwerken
Ter hoogte van de pijlers plaatsen we 3 m hoge hekwerken om te voorkomen dat onbevoegden op de pijlers kunnen komen.
Botsproeven
We testen de nieuwe leuning en hekwerken uitgebreid op verkeersveiligheid. Dit doen we onder andere met botsproeven, ook wel crashtesten genoemd. Hierbij botsen voertuigen tegen een kopie van de leuning en de hekwerken. Eerst bootsen we het digitaal na, daarna in het echt. Met behulp van deze testen zorgen we ervoor dat de leuning en hekwerken voldoen aan de juiste verkeersveiligheidsnormen.
Bordessen en trappen
Tussen de werkweg en de pijlers van de kering plaatsen we nieuwe bordessen en trappen. Dankzij deze bordessen zijn de pijlers beter bereikbaar voor het personeel.