Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat gunt groot onderhoud A1 en A10 aan BAM Infra Nederland

Gepubliceerd op: 8 april 2024, 09.30 uur - Laatste update: 15 april 2024, 09.14 uur

Rijkswaterstaat heeft het groot onderhoud aan de A1 en A10 in Noord-Holland gegund aan BAM Infra Nederland. Het contract betreft het ontwerpen en uitvoeren van (Groot) Variabel Onderhoud aan het Hoofdwegennet (HWN) van West-Nederland Noord (WNN).

Het contract heeft een looptijd tot 31 december 2025, met een optie tot verlenging van 2 maal 1 jaar (uiterlijk tot eind 2027).

Het contract bestaat uit een vaste en een variabele scope. Tot de vaste scope behoort het onderhoud aan:

  • A1 richting Amersfoort, tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen
  • Ring A10 van Amsterdam tussen de knooppunten Amstel en Watergraafsmeer en tussen het knooppunt Watergraafsmeer en afrit Durgerdam.

Vanaf de zomer van 2024 wordt het asfalt op genoemde trajecten vervangen door asfalt met een geluidreducerende deklaag. Daarnaast vinden er herstelwerkzaamheden plaats aan verschillende viaducten en aan de Zeeburgerbruggen (Ring A10 Noord). De werkzaamheden aan de Zeeburgerbruggen moeten volgens planning midden september 2024 zijn afgerond.

In het contract zitten nog diverse andere trajecten. Deze behoren tot de variabele scope en worden op een later moment uitgevoerd.

Aanbesteding groot onderhoud A1 en A10

Zowel de A1 als de A10 vormen belangrijke verkeersaders in het netwerk van Noord-Holland. De onderwerpen duurzaamheid en kwaliteit van het asfalt zijn belangrijke onderdelen geweest in de aanbesteding bij het bepalen van de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV).

Middels het BPKV-criterium MKI (Milieukosten Indicator) wordt gestuurd op duurzame asfaltmengsels en met het criterium ‘Borging kwaliteit van het asfalt’ op de optimale beheersing van de processen van validatie van het asfaltmengsel, de productie, het transport en de verwerking. Verder wordt met pelotoneisen aan voertuigen en materieel gestuurd op een emissieloze bouwplaats.

Andreas Koks, projectmanager Rijkswaterstaat: 'Met vertrouwen gaan we met BAM een nieuw groot onderhoudsproject uitvoeren waarin we met de Koploperaanpak de uitdagingen aangaan voor duurzame wegverharding met een hoge kwaliteitsstandaard.'

Koploperaanpak duurzame wegverharding

Na het project Groot Onderhoud aan de A2 en A12 is dit het derde project van Rijkswaterstaat binnen de zogeheten ‘Koploperaanpak duurzame wegverharding’. Bij koploperprojecten stellen we aanvullende ambitieuze duurzaamheidseisen aan de te leveren diensten en producten. Aannemers en leveranciers die investeren in een duurzame aanpak worden zo door Rijkswaterstaat beloond en uitgedaagd om het onderhoud aan de wegen zo duurzaam mogelijk te doen.

Komende jaren stapt Nederland over op duurzame wegverharding. Dat is belangrijk voor de natuur, het klimaat en onze gezondheid, en ook voor de voortgang van bouw- en infraprojecten. Net als andere wegbeheerders in Nederland gaan we daarom projecten sterk verduurzamen: door minder en anders te bouwen, met schoon en emissie loos materieel, met hergebruik van materialen en minder gebruik van primaire grondstoffen. We leggen daarbij bij aanbestedingen de duurzaamheidslat steeds hoger.

De Koploperaanpak moet investeringen in duurzame wegverhardingen voor bedrijven lonend maken. Daarom zorgen we dat tot 2030 ieder jaar in meerdere projecten de duurzaamste alternatieven de ruimte krijgen. Zo verdienen duurzame koplopers hun innovatie terug en leveren zij samen met ons een bijdrage aan de transitie naar een duurzame infrasector.

Gerard Murck, bedrijfsleider bij BAM Infra Nederland: ‘We hebben binnen BAM ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld samen met AsfaltNU en partners met succes gewerkt aan de optimalisatie en uitbreiding van het aantal beschikbare duurzame asfaltmengsels. We zijn blij met de waardering van Rijkswaterstaat voor de kwaliteit van ons lage temperatuurasfalt dat we gaan inzetten.’