Werkzaamheden

N3: nachtafsluiting Papendrechtsebrug

Gepubliceerd op: 29 maart 2024, 09.47 uur

Rijkswaterstaat voert vanaf woensdagavond 3 april 22.00 tot donderdagochtend 4 april 2024 05.00 uur een zogenaamde ballastproef uit op de Merwedebrug bij Papendrecht, ook wel Papendrechtsebrug genoemd.

De brug is hierdoor in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer. Houd rekening met extra reistijd.

Nachtafsluiting Papendrechtsebrug in beide richtingen

  • Woensdag 3 april 22.00 tot donderdag 4 april 2024 05.00 uur

Hinder op uw route?

Zoek op route of wegnummer

Omleiding wegverkeer en openbaar vervoer

De omleiding voor het wegverkeer is langs en boven de weg aangegeven. Het auto- en vrachtverkeer en openbaar vervoer worden omgeleid via de snelwegen A16/A15 bij knooppunt Ridderkerk.

Sommige uitvalswegen kunnen al om 21.00 uur dichtgaan. Dit gebeurt om ervoor te zorgen dat al het verkeer op tijd van de weg is voordat de brug wordt afgesloten.

(Brom)fietsers en voetgangers

Tijdens de nachtafsluiting van 3 op 4 april 2024 is het fietspad gewoon open voor (brom)fietsers en voetgangers.

Vaarwegverkeer

Tijdens de stremming wordt de brug niet bediend voor de scheepvaart.

Hulpdiensten over de Papendrechtse brug

Met de betrokken veiligheidsregio’s zijn afspraken gemaakt over het passeren van de brug zodat de hulpverlening op peil blijft.

Omleiding gevaarlijke stoffenvervoer

We leiden het vervoer van gevaarlijke stoffen om via de A15 Gorinchem. Ook dit wordt aangegeven op de omleidingsborden.

Advies aan weggebruikers

  • Plan uw reis goed en raadpleeg voor vertrek de actuele verkeersinformatie;
  • Houd rekening met extra reistijd. Sommige uitvalswegen kunnen al om 21.00 uur dichtgaan;
  • Pas, indien mogelijk, uw reisgedrag aan om vertraging door de werkzaamheden te vermijden. Bijvoorbeeld door te kiezen voor de fiets, het openbaar vervoer of een andere route;
  • Volg de aanwijzingen en omleidingsroutes op de digitale informatiepanelen en gele borden, boven en langs de weg. 

Ballastproef

De Papendrechtsebrug in de N3 is aangelegd in de jaren 60. Vanwege de leeftijd van de brug voeren we een constructieve analyse uit van het vaste gedeelte van de brug. Met deze analyse berekenen we of de brug nog veilig is en voldoet aan de huidige normen en richtlijnen in combinatie met de huidige belasting van de brug.

In de afgelopen dagen zijn sensoren aangebracht op de brug om de impact van het verkeer op de brug te meten. Tijdens de ballastproef worden met 2 verschillende vrachtwagens ritten uitgevoerd om deze meetsensoren te kunnen controleren en kalibreren. De meetdata uit deze sensoren worden uiteindelijk gebruikt voor de constructieve analyse van de brug.

Meer informatie

Heeft u vragen of opmerkingen over deze werkzaamheden, neem dan contact met ons op.