085 Nationaal Wegenbestand en WEGGEG

Nationaal Wegenbestand en WEGGEG

Het Nationaal Wegenbestand (NWB) is een database van alle wegbeheerders in Nederland. Het bestaat uit één gestandaardiseerde topologische kaartlaag aangevuld met de wegkenmerken van het complete wegen- en vaarwegennet in Nederland. Van de spoorwegen bevat het NWB de (on)gelijkvloerse kruisingen tussen het spoor en de (vaar)wegen.

Dit zijn waardevolle data voor onder meer analyses en beleidsondersteuning voor bijvoorbeeld milieumaatregelen (lucht en geluid), verkeersveiligheid en ruimtelijke ordening. NWB is beschikbaar als open data, dus ook voor niet-wegbeheerders.

Gestandaardiseerd

Door de gestandaardiseerde kaartlaag is het NWB het beste alternatief voor 400 eigen systemen en 'eilanden’. Hulpdiensten bijvoorbeeld, plannen hun routes nu al via het NWB. Hetzelfde geldt voor transporteurs van gevaarlijke stoffen. Binnenkort is het NWB voor wegbeheerders zelfs onmisbaar voor de implementatie van de omgevingswet (DSO) en Smart Mobility. Dit betekent dat alle wegbeheerders in Nederland opnieuw aan de slag moeten. Met het NWB kan dat gezamenlijk.

Toepassingen

De wegbeheerders gebruiken de topologische data voor verschillende toepassingen als gladheidsbestrijding en analyses van luchtkwaliteit en geluidsbelasting. Ook niet weg-beheerders gebruiken het NWB. Bijvoorbeeld voor het bepalen van aanrijdroutes van hulpdiensten is het NWB zelfs absoluut onmisbaar. Andere toepassingen van het NWB voor wegbeheerders zijn:

  • Plaatsbepaling van gebeurtenissen
  • Modellering van verkeersstromen
  • Ruimtelijke weergave van weggegevens
  • Routering vervoer gevaarlijke stoffen
  • Verkeersmanagement
  • Infrastructuurplanning
  • Analyses van bijvoorbeeld:
    - Parkeerdruk
    - Bereikbaarheid
    - Luchtvervuiling en geluidsoverlast
    - Verkeersveiligheid

Aanspreekpunt

Het NWB heeft aanspreekpunten voor alle gebruikers, met bijvoorbeeld een functioneel beheerder. Wegbeheerders die er gebruik van maken zijn positief over deze aanpak. Maar belangrijker is wellicht de klantenraad, waarin alle gebruikers vertegenwoordigd zijn. Daarmee is er een gezamenlijke basis. Deze inbreng zoekt het NWB ook. Met de bestuurders van deze wegbeheerders bepaalt NWB de scope en het detailniveau voor de toekomst. Wilt u meer weten van het NWB? Vul dan uw contactgegevens in op het contactformulier.

Klantenraad

Vervoer trekt zich niets aan van gemeente- of provinciegrenzen. Dat wegbeheerders in Nederland samenwerken, is dan ook vanzelfsprekend. Toch kan de samenwerking beter. Om die te stimuleren verkent het NWB de mogelijkheden voor een gemeenschappelijk bestuur met vertegenwoordigers van alle wegbeheerders. Ook is er een klantenraad met ruimte voor feedback en een aanspreekpunt voor elke wegbeheerder. Juist een gezamenlijk bepaalde werkwijze en inrichting (scope, detailniveau), maken het NWB tot een actuele, betrouwbare en volledige database: onmisbaar voor een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.

Ervaring gemeente Den Haag

Dienst Stedelijke Ontwikkeling, Programmamanagement Strategie & Onderzoek van de gemeente Den Haag maakt gebruik van het NWB. 'Door het aansluiten van 2 tramlijnen van Rotterdam en Den Haag ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport zou het vliegveld nog beter bereikbaar worden voor bewoners van de metropoolregio. Deze bewering kon worden getoetst met een bereikbaarheidsstudie over bestaande en nieuwe routes via wegen en spoorwegen. Het nationaal wegenbestand bleek het meest bruikbaar voor de analyse, vooral omdat de weglijnen ter hoogte van kruispunten goed op elkaar aansloten.'

Algemeen

NWB Achtergrondinformatie
pdf 1 MB / juni 2017

Wegbeheerders

Beschrijvingen van producten zijn beschikbaar op de pagina met de NWB data.