01 Strategie per inkoopdomein
Strategie per inkoopdomein
De producten en diensten die Rijkswaterstaat inkoopt en de markten waarop wordt ingekocht, vragen om specifieke inhoudelijke kennis en marktkennis. Om goed aan te sluiten bij de markt zijn er 4 inkoopdomeinen opgezet.
Het gaat om de domeinen:
- Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW)
- Informatievoorziening
- Kennis
- Bedrijfsvoering
Afstemming tussen domeinen
- kennismanagement
- instrumentengebruik en -beheer
- markt- en leveranciersmanagement
- marktcommunicatie
GWW-inkoop
De GWW-inkopen zijn gerelateerd aan de primaire taken van Rijkswaterstaat voor de aanleg en het onderhoud van het hoofd(vaar)wegennet en het hoofdwatersysteem. Het betreft het gehele GWW-proces, van verkenning tot en met sloop. Lees meer op de pagina Werkwijze in GWW.
Inkoop Informatievoorziening
Dit domein richt zich op de Rijkswaterstaatbrede inkoop van Informatievoorzieningsdiensten. Denk hierbij aan o.a. het inwinnen, beheren en ontsluiten van gegevens, het ontwikkelen en beheren van applicaties en het bouwen en beheren van ICT-netwerken. Lees meer op de pagina Werkwijze Informatievoorziening.
Kennisinkoop
De kennis waar Rijkswaterstaat niet over beschikt, kopen we in. Zoals kennis op het terrein van ecologie, hydrologie, beleidsadvies en overstromingsmodellen en verkeersmodellering. We kopen deze kennis in bij:
- kennisinstituten, zoals Nederlandse universiteiten of instanties als TNO en Deltares
- specialistische advies- en onderzoeksbureaus