xx Wilhelminakanaal Tilburg: een toekomstbestendig kanaal

Wilhelminakanaal Tilburg: een toekomstbestendig kanaal

Het Wilhelminakanaal maken we toekomstbestendig. We verbreden en verdiepen het kanaal over een lengte van 4 km. Ook krijgt het kanaal een nieuwe sluis.

Het Wilhelminakanaal is voor de provincie Noord-Brabant een belangrijke levensader voor het waterverkeer. Door het kanaal aan te pakken, maken we Brabant duurzaam beter bereikbaar over water.

Het Wilhelminakanaal in Tilburg is te smal voor grote scheepvaart en verbreden we daarom.

Minder CO2-uitstoot

Het toekomstbestendige kanaal vermindert de reistijd voor de scheepvaart met 30 minuten. Grotere klasse IV binnenvaartschepen met beperkte diepgang kunnen bovendien de Tilburgse bedrijventerreinen bereiken. 1 schip kan evenveel vervoeren als 70 vrachtwagens en ontlast het wegennet in en rond Tilburg. 

In de oude situatie waren de bedrijventerreinen uitsluitend bereikbaar voor klasse II schepen (vergelijkbaar met 22 vrachtwagens). Minder vrachtwagens betekent bovendien minder CO2-uitstoot.

Energie opwekken

In de nieuwe sluis is een hoogteverschil van meer dan 7 meter. We plaatsen hier een vijzelturbine die energie opwekt. Dit is het eerste vijzelgemaal in Nederland dat niet alleen water oppompt, maar ook energie opwekt. De vijzelturbine levert energie voor ongeveer 250 huishoudens. 

Bekijk de video voor meer informatie over de opwaardering van het Wilhelminakanaal.

Het plaatsen van de grootste composiet sluisdeuren ter wereld in sluis III, in het Tilburgse Wilhelminakanaal.

Composiet

De nieuwe sluis krijgt de, tot dusver, grootste composiet sluisdeuren ter wereld. De grootste sluisdeuren hebben een afmeting van 6,2 × 12,5 meter, de kleinere 6,2 × 5 meter. Composiet heeft grote voordelen: het is sterk, duurzaam, licht, gemakkelijk te plaatsen en onderhoudsvrij.