xx Rijden op waterstof

Rijden op waterstof

Rijkswaterstaat heeft 2 personenauto’s die op waterstof rijden. Binnen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn er in totaal 4. Een waterstofauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. De auto’s zijn ‘zero-emission’.

Uit de uitlaat komt alleen waterdamp en geen schadelijke (luchtverontreinigende) uitlaatgassen of broeikasgassen als CO2. De auto’s, het type Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), hebben een actieradius van ongeveer 500 km en tanken duurt ongeveer 3 tot 5 minuten.

Waterstof komt niet in de natuur voor op aarde. Het is een energiedrager die eerst geproduceerd moet worden, waarbij productie gebeurt via fossiele brandstoffen (grijze waterstof of blauwe waterstof met CO2-opslag) of via elektriciteit (groene waterstof als duurzame elektriciteit).

Ervaring opdoen

Rijkswaterstaat doet met deze auto’s ervaring op met het rijden op waterstof. Zo meten we het aantal kilo getankte waterstof, de gereden kilometers, de tanklocatie en ervaringen van de gebruikers. Dit levert inzicht op, op het gebied van inzetmogelijkheden en de prestaties van de auto’s. Ook zijn de auto’s gebruikt om mee te doen aan waterstofchallenges. Zo laten we zien dat er al veel mogelijk is op het gebied van duurzame mobiliteit door middel van waterstof.

Waterstoftankstations

Nederland telt meerdere waterstoftankstations. Bij de tankstations kunnen bestuurders waterstof in lage druk, 350 bar, en in hoge druk, 700 bar, tanken. Personenauto’s tanken waterstof op 700 bar. Zwaarder vervoer zoals bussen en vrachtwagen tanken 350 bar.

De komende jaren komen er, naar verwachting meer waterstoftankstations. Onder meer in Den Haag, Groningen, Breda en Delft. De doelstelling is 50 stations in 2025. Rijkswaterstaat ondersteunt deze ontwikkeling door middel van subsidies en pilots. Zo is het rijden op waterstof in een steeds groter deel van Nederland mogelijk.

Waterstofauto als energiecentrale

Volgens professor Ad van Wijk van de TU Delft (Future Energy Systems) is de waterstofauto niet alleen een oplossing voor duurzame mobiliteit. ‘In de toekomst kan een waterstofauto ook dienstdoen als energiecentrale’, zegt Van Wijk. ‘Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt. De rest van de tijd, meer dan 22 uur per dag dus, staat hij geparkeerd. Ook geparkeerd, kan de brandstofcel elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s hebben bovendien 2 nuttige en schone bijproducten: water en warmte.’