xx Rijden op waterstof

Rijden op waterstof

2 personenauto’s rijden sinds september 2014 op waterstof. Een waterstofauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. De auto’s zijn ‘zero-emission’.

De auto’s zetten waterstof om in elektriciteit voor de aandrijvingen. De auto’s zijn dan ook volledig ‘zero-emission’: uit de uitlaat komt alleen waterdamp en geen schadelijke (luchtverontreinigende) uitlaatgassen of CO2. De auto’s, het type Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), hebben een actieradius van ongeveer 500 km.

Ervaring opdoen

Rijkswaterstaat doet eerst 4 jaar ervaring op met het rijden op waterstof. Een speciaal ontworpen monitoringsprogramma volgt de 2 waterstofauto’s continu. Het programma meet verschillende aspecten, zoals het aantal kilo getankte waterstof, de gereden kilometers, de tanklocatie en ervaringen van gebruikers. Dit levert inzicht op, op het gebied van inzetmogelijkheden en de prestaties van de auto’s.

Waterstoftankstations

Nederland telt 2 waterstoftankstations. Het eerste tankstation is in 2013 op de Automotive Campus in Helmond geplaatst. In september 2014 is op de Rijkswaterstaatlocatie in Rhoon (bij de A15) het tweede waterstoftankstation geopend. Bij de beide tankstations kunnen bestuurders waterstof in lage druk, 350 bar, en in hoge druk, 700 bar, tanken. Personenauto’s tanken waterstof op 700 bar. 

De komende jaren komen er, naar verwachting meer waterstoftankstations. Onder meer in Arnhem, Den Haag, Groningen, Breda en Delft. Zo is het rijden op waterstof in een steeds groter deel van Nederland mogelijk.

Waterstofauto als energiecentrale

Volgens professor Ad van Wijk van de TU Delft (Future Energy Systems) is de waterstofauto niet alleen een oplossing voor duurzame mobiliteit. ‘In de toekomst kan een waterstofauto ook dienstdoen als energiecentrale’, zegt Van Wijk. ‘Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt. De rest van de tijd, meer dan 22 uur per dag dus, staat hij geparkeerd. Ook geparkeerd, kan de brandstofcel elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s hebben bovendien 2 nuttige en schone bijproducten: water en warmte.’

Duurzame mobiliteit

Met de inzet van 2 waterstofauto’s vermindert de CO2-emissie van Rijkswaterstaat met ongeveer 5 ton per jaar. Ook op het ministerie wordt er sinds 2016 gebruik gemaakt van 2 waterstofauto’s. Op 18 januari nam staatssecretaris Sharon Dijksma de sleutel in ontvangst van een Toyota Mirai, waarmee zij regelmatig ook zelf op pad zal gaan. Zo laten we zien dat er al veel mogelijk is op het gebied van duurzame mobiliteit.