xx Meer zicht met minder licht

Meer zicht met minder licht

Rijkswaterstaat gebruikt circa 60 procent van het energieverbruik op snel- en vaarwegen voor verlichting. Dankzij energiezuinige ledlampen met een langere levensduur is het mogelijk om dit energieverbruik met 40 procent te verminderen.

Wereldwijde primeur

In 2010 had Rijkswaterstaat een primeur met de eerste autosnelweg ter wereld met ledverlichting. Het gaat om de A44 tussen knooppunt Burgerveen en de Kaagbrug, een traject van ongeveer 7 kilometer. De ledverlichting op de A44 bespaart per jaar 180.000 kWh, dit is het verbruik van ongeveer 50 huishoudens.

Investering

Ledverlichting is duurder in aanschaf dan traditionele verlichting. Deze kosten verdienen we binnen 10 jaar weer terug. Ledverlichting heeft een langere levensduur. Dit zorgt bovendien voor minder en eenvoudiger onderhoud. 

Via het project A44 heeft Rijkswaterstaat ervaring opgedaan met deze innovatieve manier van snelwegverlichting. Inmiddels passen we de ledverlichting ook toe bij sluiscomplexen en in tunnels, zoals de Vlaketunnel en Wijkertunnel.

Via een regelsysteem kunnen we de juiste hoeveelheid licht inzetten op drukke tijdstippen, zoals de spits.

Voordelen weggebruikers

Naast energiebesparing heeft ledverlichting ook voordelen voor de weggebruiker. Via een regelsysteem kunnen we de juiste hoeveelheid licht inzetten op drukke tijdstippen, zoals de spits. Als het rustiger is op de weg, dimt het licht automatisch. 

Met deze nieuwe verlichting kan het licht ook preciezer gericht worden op de weg. Hierdoor ontstaat één doorgaande lijn van licht, waardoor het flikkereffect op het dashboard verdwijnt. Tot slot is de kleurwaarneming beter bij witte leds dan bij de conventionele gele hogedruknatriumlampen. Zo gaan duurzame oplossingen en veiligheid hand in hand.