Bouw circulair viaduct bij Kampen

Bouw circulair viaduct bij Kampen

  • Rijkswaterstaat wil in 2030 circulair werken.
  • Nederland wil een CO2-reductie van 49% in 2030.
  • Om in de toekomst viaducten zo te bouwen dat we geen nieuwe grondstoffen nodig hebben en we geen afval produceren, bouwen we in samenwerking met partners het eerste circulaire viaduct van Nederland.

Bekijk alle doelen en resultaten

Hoe

een 100% circulair viaduct uit betonnen elementen die ongeschonden opnieuw bruikbaar zijn
kennis delen in een open leeromgeving

Wanneer

Gereed: maart 2019
December 2018 Start testperiode
Maart 2019 Demontage viaduct

Bekijk de volledige planning

Deze planning is onder voorbehoud.

Wat

Aannemer Van Hattum en Blankevoort, prefab-bouwer Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat bouwen samen het eerste circulaire viaduct van Nederland. Dat doen we vlakbij Kampen, waar het viaduct getest gaat worden door werkverkeer bij de bouw van de Reevesluis.

Circulair ontwerpen en bouwen

Stan Kerkhofs, adviseur Circulaire Economie bij Rijkswaterstaat vertelt samen met Esther van Eijk van Van Hattum en Blankevoort over het circulair ontwerpen en bouwen van een circulair viaduct. Alle grondstoffen die in het nieuwe circulaire viaduct worden gestopt, moeten na 100 jaar weer volledig herbruikbaar zijn en waardevol blijven.

(Een vrouw legt iets uit. Beeldtitel: Circulaire economie. Circulair ontwerpen en bouwen. Esther van Eijk:) OPGEWEKTE MUZIEK ESTHER VAN EIJK: We zijn in het Future Lab en hier werken we aan onze innovaties in de infra. Binnen Van Hattum hebben we onszelf de vraag gesteld of ik heb mezelf die vraag gesteld: Als we een circulaire economie willen wat betekent dat dan in de infrastructuur? En zo ben ik gewoon af gaan pellen tot circulaire economie circulaire infrastructuur, circulair viaduct. In plaats van dat we nu steeds ontwerpen om hem te bouwen en honderd jaar te laten staan, draaien we het nu om en zeggen we alle grondstoffen die we in 't circulaire viaduct stoppen, moeten na honderd jaar weer volledig herbruikbaar zijn en waardevol blijven. STAN KERKHOFS: Omdat je aan zo'n viaduct werkt, werk je meteen aan circulaire snelwegen en werk je dus ook aan een circulaire economie. Ik zie het als een hele grote steen in de vijver waardoor je allerlei circulaire processen op gang brengt. VAN EIJK: Geen afval, geen uitval. KERKHOFS: Of zoals jij het altijd zegt: Afval is een ontwerpfout. Ja, afval hebben wij als mens zelf bedacht. Dat is onze uitvinding, dus het kan ook andersom. We kunnen ook in een circulaire economie waar alles waardevol is en blijft en alles oneindig herbruikbaar blijft en alles oneindig waardevol is andere ontwerpen gaan maken. Het is niet: wij vroegen erom om duurzaam en circulair te gaan ontwerpen. Nee, Esther kwam zelf naar ons toe van: Hé, wij hebben een idee. Wij willen aan de slag en doen jullie mee? En dat is eigenlijk precies de beweging die wij als Rijkswaterstaat heel graag willen. VAN EIJK: Mijn persoonlijke visie is dat we respect gaan hebben voor de ecologie. Dat is waar wij als mens afhankelijk van zijn en waar we... waardoor we kunnen leven. En dat respect moet weer terugkomen in de technische infrawereld. KERKHOFS: Het succes van onze samenwerking is vertrouwen. En ja, wij kunnen mensen enthousiasmeren. En ja, we hebben ook allebei lef. Ja, nou, dat is ook belangrijk, anders kom je niet verder. (Aldus Stan Kerkhofs. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/circulaire-economie. Een productie van Rijkswaterstaat. In samenwerking met Van Hattum en Blankevoort. Copyright 2018.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT

Nieuws

Meer nieuws

Onderliggende pagina's