Bouw circulair viaduct bij Kampen

Bouw circulair viaduct bij Kampen

  • Rijkswaterstaat wil in 2030 circulair werken.
  • Nederland wil een CO2-reductie van 49% in 2030.
  • Om in de toekomst viaducten zo te bouwen dat we geen nieuwe grondstoffen nodig hebben en we geen afval produceren, bouwen we in samenwerking met partners het eerste circulaire viaduct van Nederland.

Bekijk alle doelen en resultaten

Hoe

een 100% circulair viaduct uit betonnen elementen die ongeschonden opnieuw bruikbaar zijn
kennis delen in een open leeromgeving

Wanneer

Gereed: september 2019

Bekijk de volledige planning

Deze planning is onder voorbehoud.

Wat

Aannemer Van Hattum en Blankevoort, prefab-bouwer Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat bouwden samen het eerste circulaire viaduct van Nederland. Dit prototype is geplaatst in de buurt van Kampen waar het viaduct getest wordt door het bouwverkeer van de Reevesluis.

Leeromgeving Circulair Viaduct

Rijkswaterstaat wil de doorontwikkeling naar circulaire viaducten een extra prikkel geven en is daarom gestart met een leeromgeving voor marktpartijen, kennisinstellingen opdrachtgevers. Ook gaan we bedrijven actief steunen bij het uitwerken en doorontwikkelen van circulaire innovatie. Kijk voor meer informatie op de website van De Bouwcampus.

Zo bouwen we het Circulair Viaduct

Rijkswaterstaat, aannemer Van Hattum & Blankevoort, en prefab-bouwer Consolis hebben samen het eerste circulaire viaduct van Nederland ontwikkeld. In de video ziet u hoe dit prototype is gebouwd op de locatie waar het viaduct nu wordt getest.

Het eerste brugdek van circulair betonnen elementen. Je kunt het verbreden, verlengen of demonteren en op een andere plek weer opbouwen. Dankzij samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Van Hattum en Blankevoort en prefab bouwer Consolis Spanbeton is dit eerste circulaire viaduct werkelijkheid geworden. Het prototype van dit eerste circulaire viaduct wordt op een bouwplaats bij de Reevesluis nabij Kampen getest. Dit viaduct bestaat uit 40 circulaire prefab betonnen elementen. De productie van elk prefab element duurt ongeveer 24 uur. Deze elementen zijn voorzien van zogenaamde ‘shear-keys’, die ervoor zorgen dat ze goed op elkaar aansluiten en demonteerbaar zijn. Elk element heeft een holle ruimte waar elastische, stalen kabels doorheen getrokken worden. Door de stalen kabels op spanning te brengen, worden de elementen met elkaar verbonden. De stalen kabels en elementen zijn makkelijk te demonteren en vervolgens opnieuw te gebruiken. Voor dit prototype worden telkens 8 elementen in de lengte aan elkaar gekoppeld om een samengestelde ligger te creëren. Vijf van deze prefab liggers naast elkaar zijn goed voor een viaduct van 20 meter lang en 7,5 meter breed. De liggers gaan met een speciaal transport naar de bouwlocatie nabij Kampen. Binnen 1 dag plaatsen we de 5 liggers op een stalen fundering. We verbinden ze ter plekke aan elkaar en brengen veiligheidsvoorzieningen aan. Meetsensoren registreren de bewegingen tot 0,1 mm in het brugdek, wanneer bouwverkeer de brug gebruikt. Ook de spanning in de stalen kabels wordt gemeten. Zo komen we te weten hoe het circulaire viaduct zich gedraagt. Voor een circulaire economie is samenwerking nodig. We starten een leeromgeving en delen onze kennis. Zo kunnen straks ook andere partijen circulaire viaducten toepassen. Samen zorgen we ervoor dat we grondstoffen op een hoogwaardige manier kunnen hergebruiken.

Nieuws

Meer nieuws

Onderliggende pagina's