Vlogs duurzame leefomgeving

Vlogs duurzame leefomgeving

Vanaf 2030 volledig energieneutraal, klimaatneutraal en circulair werken. Dat is de duurzaamheidsambitie van Rijkswaterstaat. Onze adviseurs zijn enthousiast over de kansen die dit biedt en vertellen erover in onderstaande vlogs.

Hoe voegovergangen bijdragen aan een duurzame toekomst

In deze vlog gaat Barbara naar de Maasbrug. Hier laat collega Frank zien wat voegovergangen zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor bruggen. Maar waarom kan het goed onderhouden van een voegovergang ons helpen in onze weg naar een duurzame toekomst? Het antwoord vind je in de vlog.

*Deze video duurt 3 min en 29 seconden* *Muziek speelt* *We zien een brug en zijn omgeving, schapen, bootje die voorbij vaart onder de brug* Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst Beeldtekst: Maasbrug Barbara Kuipers - senior adviseur circulaire economie: *Barbara staat buiten bij een brug* Ik ben Barbara Kuipers.. ik ben senior adviseur circulaire economie bij Rijkswaterstaat en ik hou me vooral bezig met hoe we in onze projecten en voor onze objecten kunnen kijken hoe we die circulair kunnen krijgen. We staan hier vandaag bij de A50 bij de Maasbrug en hier zijn ze bezig met het vervangen van de voegovergangen want die zijn 50 jaar oud en zijn toe aan vervanging. Ik ben hier samen met mijn collega Frank en hij kan ons alles vertellen over voegovergangen. *We zien Barbara praten met een man, hij introduceert zichzelf* Frank van Beek - technisch specialist bruggen en viaducten *Barbara en Frank staan nu samen bij de brug* Ik ben Frank van Beek, ik werk bij de afdeling bruggen en viaductenals technisch specialist en een van mijn specialismes is voegovergangen. *Barbara* Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet wat een voegovergang is, kun je daar iets meer over vertellen? *Frank* Zeker, een voegovergang is eigenlijk een flexibel deel in het wegdek, wat ervoor zorgt dat de brug kan uitzetten en kan krimpen. Uitzetten in de zomer en krimpen in de winter. De meeste mensen kennen voegovergangen vooral van het geluid dat ze horen als ze er overheen rijden, van dat kedeng kedeng geluid. Voor een voegovergang is het heel erg belangrijk dat hij waterdicht is, want eigenlijk is het een soort open voeg en die voegovergang die moet dus dat afsluiten om te voorkomen dat er water onder de brug komt. *Barbara en Frank staan op een afgesloten deel van de snelweg, we zien op de achtergrond een hijskraan* *Barbara* Frank, als we nou een voegovergang gaan vervangen of aanleggen, waar moeten we dan op letten? *Frank* We moeten op heel veel dingen letten maar ik zeg altijd, het is heel erg belangrijk, dat je voldoende de tijd hebt om die voegovergangen ook echt te vervangen, want als je het niet doet dan treedt er kwaliteitsverlies op en kwaliteitsverlies betekent bijvoorbeeld dat de voegovergang minder lang mee gaat. Betekent ook dat ze vaak  eerder gaan lekken en lekkage is echt desastreus voor je brug. Als je het heel langdurig laat lekken, dan wordt de brug behoorlijk aangetast en dan moet je misschien zelfs je brug wel eerder vervangen. *Barbara* De hele brug? *Frank* -De hele brug. *Barbara* Omdat we dan de voegovergang niet voldoende hebben aangelegd. *Frank* Precies.. dat kan het gevolg zijn. *Barbara* Dus dat is best wel belangrijk. *Frank* Ja zeker absoluut. *Barbara en Frank staan nu vlakbij de voegovergang* *Barbara* Frank, kan jij eens vertellen waar jullie op gelet hebben bij de A50 om ervoor te zorgen dat dit echt zorgvuldig gaat? *Frank* We moeten de voegovergang in een weekend tijd inbouwen dat lijkt heel veel, maar als je ook nog bedenkt dat er ook nog asfalteringswerkzaamheden moeten plaatsvinden dan hou je toch eigenlijk te weinig tijd over. En met name voor het beton, dat het beton goed uit kan harden. Dus wat we gedaan hebben is in overleg met de aannemer, hebben we gekozen voor een snel uithardende betonmortel, zodat we dat tot een minimum kunnen beperken en dat eigenlijk maximaal aandacht uit kan gaan naar het inbouwen van de voegovergang. Voegovergangen hebben wij ieder jaar gewoon even vast onderhoud nodig, betekent even goed inspecteren, lekken ze en schoonmaken. En als je dat niet doet, dan gaan die voegovergangen uiteindelijk ook veel minder lang mee, gaan ze ook eerder lekken en dat is natuurlijk weer slecht voor je brug. *Barbara* Dus als ik het goed begrijp, dan kunnen we als we goed voor onze voegovergangen zorgen, kunnen we daar niet alleen enorme kostenbesparingen mee maken, maar dragen we daarmee eigenlijk ook meteen bij aan onze klimaatdoelstellingen, omdat we dan én niet eerder een voegovergang hoeven te vervangen en een hele brug niet vroegtijdig hoeven te vervangen en daarmee besparen we dus heel veel grondstoffen en alle CO2 impact die daarmee gepaard gaat. Dus dat klinkt eigenlijk alleen maar als iets heel makkelijks wat we zouden kunnen doen maar wat wel enorm veel effect heeft. *Frank* Ja, zo zie ik dat ook. Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst Beeldtekst: Programma Duurzaamheid en leefomgeving *Het eindscherm van de Rijksoverheid komt in beeld* Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/duurzameleefomgeving

Hergebruik van bruggen: de Nationale Bruggenbank

Barbara van Offenbeek heeft een passie voor bruggen. Als senior adviseur Circulaire Economie bij Rijkswaterstaat is ze een van de initiatiefnemers van de Nationale Bruggenbank. Het hergebruiken van (onderdelen van) bruggen is een mooi en concreet voorbeeld van onze circulaire ambitie.

We zien de tekst Samen op weg naar een duurzame toekomst. We zien Barbara van Offenbeek staan bij een brug. We zien een locatiepin met de tekst Anna Paulowna. Barbara staat aan de oever van een rivier en met op de achtergrond de Balgzandbrug, terwijl ze vertelt over de Nationale Bruggenbank. Mijn naam is Barbara van Offenbeek en ik werk bij Rijkswaterstaat als senior adviseur circulaire economie. In mijn werk ben ik vooral bezig om te kijken op wat voor manier we in onze projecten en in ons eigen dagelijks werk kunnen werken aan onze circulaire doelstellingen. Een van de dingen die ik het meest gaaf vind bij ons, is eigenlijk onze bruggen en daarom houd ik me ook bezig met hergebruik van bruggen. De brug die je hier op de achtergrond ziet dat is de Balgzandbrug, die ligt in Noord-Holland bij St. Anna Paulowna. Deze brug komt over een paar jaar vrij en zoals je ziet is het best wel een gaaf bruggetje eigenlijk en misschien kan hij ergens anders nog prima hergebruikt worden. Daarom hebben we deze brug op de Nationale Bruggenbank geplaatst. We zien beelden van auto's die rijden over de brug en beelden van de omgeving waar de brug staat. Met die bruggenbank willen we proberen om voor alle overheden een digitale marktplaats te creëren waar aanbod en vraag naar bruggen bij elkaar kan komen. Dat is een van de eerste stappen die nodig is om te kijken op wat voor manier we onze bruggen kunnen hergebruiken, je moet natuurlijk wel weten of er een brug beschikbaar is. Cruciaal om van hergebruik een succes te maken is dat we hierin als overheden echt samen met elkaar optrekken. Wij roepen alle brugbeheerders op die een brug in de aanbieding hebben om hun brug vooral zo snel mogelijk op de Nationale Bruggenbank te plaatsen. Daarna moeten we met elkaar gaan kijken op wat voor manier we dat hergebruik verder kunnen brengen. Als we dat bereiken dat we als overheden hierin echt gaan samenwerken en kijken hoe we dit mogelijk kunnen maken, ja dat zou mooi zijn. Het rijksoverheid eindscherm komt in beeld. We zien de tekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/duurzameleefomgeving Rijkswaterstaat Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Dit is een productie van Rijkswaterstaat Copyright 2021