Inhaalverbod voor vrachtverkeer

Inhaalverbod voor vrachtverkeer

Om knelpunten op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid te helpen voorkomen, geldt op een groot deel van het Nederlandse autosnelwegennet een inhaalverbod voor vrachtverkeer (IVV). In overleg met belangenorganisaties onderzoekt Rijkswaterstaat iedere 5 jaar of het inhaalverbod geactualiseerd moet worden.

In 2019 vindt er een actualisatie van het inhaalverbod voor vrachtwagens plaats op snelwegen in Nederland. De laatste aanpassing vond plaats in 2014. Tot medio januari 2020 worden de nieuwe borden geplaatst waar het IVV wijzigt. Er is een overzichtskaart van het nieuwe IVV beschikbaar.

Herijking IVV

In 2010 voerden we een verkenning uit naar het actualiseren van het inhaalverbod voor vrachtverkeer. De aanleiding was de jaarlijkse toename van vrachtverkeer, de vorming van colonnes van vrachtwagens en de realisatie van onder meer spits- en plusstroken (verruiming van capaciteit). In 2014 maakten we afspraken om ongeveer eens per 5 jaar te bekijken of een nieuwe actualisatie nodig is. Actualisatie van IVV kan nodig zijn als:

  • De autosnelweg wordt verbreed naar meer dan 2 stroken per rijbaan. In die situaties vervalt het IVV.
  • Er veranderingen zijn in de totale verkeersintensiteit en de intensiteit van vrachtverkeer. IVV is alleen effectief in een bepaald venster van verkeersintensiteiten. Beneden een bepaalde verkeersintensiteit is IVV niet nodig en dus alleen hinderlijk. Boven een bepaalde intensiteit van vrachtauto‚Äôs kan door IVV colonnevorming op de rechterstrook ontstaan die onveiligheid kan opleveren.

Zonder herijking ontstaat door verandering in intensiteiten een situatie waarbij inhaalverboden niet meer voldoen aan de daarvoor geldende criteria.