Vlaketunnel

A58

Vlaketunnel (A58)

De Vlaketunnel is een tunnel die onderdeel uitmaakt van de snelweg A58 en onder het Kanaal door Zuid-Beveland loopt. De tunnel ligt vlakbij het dorp Kapelle, in de gemeentes Kapelle en Reimerswaal (Zeeland). De tunnel ontleent zijn naam aan het nabijgelegen buurtschap Vlake.

per dag rijden er gemiddeld 55.000 voertuigen door de tunnel

De Vlaketunnel is 327 m lang en 4,44 m hoog. De tunnel is tussen 1972 en 1975 gebouwd en aangelegd met het oog op het toenemende autoverkeer én het steeds drukker wordende scheepvaartverkeer (steeds meer brugopeningen van de Vlakebrug over het kanaal). Er rijden gemiddeld 55.000 voertuigen per dag door de tunnel. Bij de bouw van de tunnel is rekening gehouden met een latere verbreding van het Kanaal door Zuid-Beveland. De tunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen met ieder 2 rijstroken en wordt 24/7 bediend en bewaakt vanuit de verkeerscentrale Zuid-Nederland in Helmond.

Bouw van de Vlaketunnel

De tunnel is gebouwd volgens de afzinkmethode. Dit houdt in dat de tunnel eerst wordt gebouwd op een bouwplaats en vervolgens naar de tunnellocatie wordt vervoerd en in het kanaal of de rivier wordt geplaatst. In een bouwdok aan de westzijde van het Kanaal door Zuid-Beveland zijn 2 delen van de tunnel gebouwd van elk 125 m lang en bijna 30 m breed. Voor het afzinken van de tunnelelementen is in het kanaal een geul gebaggerd waarin de tunnelelementen zijn geplaatst.

Renovatie en reparatie in 2010

In 2010 heeft de tunnel een grondige renovatie ondergaan, met name de tunnel technische installaties. Dit omvatte onder meer vernieuwing van de bedieningssystemen, maar ook nieuw asfalt in de tunnelbuizen en belijning. Daarnaast werd de tunnel als eerste ter wereld voorzien van ledverlichting. Na de renovatie voldeed de tunnel aan de nieuwste Europese richtlijnen voor tunnelveiligheid.

De Vlaketunnel is als eerste tunnel ter wereld voorzien van ledverlichting

Op 12 november 2010, toen de renovatie nog bezig was, bleek een tunnelmoot van de oostelijke toerit omhoog te zijn gekomen waardoor het wegdek in de tunnel omhoog kwam. Dit had niks met de renovatie te maken, de oorzaak bleek te wijten aan gebroken trekankers. De reparatieperiode aan het wegdek en de trekankers was ingrijpend en zorgde voor veel verkeershinder. De tunnel werd op 21 april 2011 weer volledig voor het verkeer opengesteld.

Wanneer is de Vlaketunnel afgesloten?

De Vlaketunnel is bijna nooit helemaal dicht. Tijdens werkzaamheden of incidenten kan het voorkomen dat we een of beide tunnelbuizen moet afsluiten. Het verkeer wordt dan omgeleid.

Nieuws over de Vlaketunnel

Naar al het nieuws