Beneluxtunnel (A4)

A4

Beneluxtunnel (A4)

De Beneluxtunnel ligt in de snelweg A4 tussen Schiedam en Pernis en grenst aan knooppunt Kethelplein en knooppunt Benelux. Elk jaar rijden er ruim 60 miljoen voertuigen door de Beneluxtunnel onder de Nieuwe Maas door. De tunnel is daarnaast een belangrijke verbinding voor de Rotterdamse haven.

60 miljoen motorvoertuigen per jaar maken gebruik van de tunnel

De Beneluxtunnel bestaat uit 2 delen en 8 tunnelbuizen. De langste verkeersbuis is 900 m. De Eerste Beneluxtunnel opende in 1967 en is alleen toegankelijk voor motorvoertuigen. De Tweede Beneluxtunnel is sinds 2002 in gebruik. Naast motorvoertuigen maken ook (brom)fietsers, voetgangers en de metro gebruik van deze tunnel.

Bouw van de Eerste Beneluxtunnel

Na de Tweede Wereldoorlog groeiden de stad en de haven sterk, terwijl er met de Willemsbrug (1878) en de Maastunnel (1942) slechts 2 vaste oeververbindingen waren. Daarom werden plannen gemaakt om rond Rotterdam een ruit van wegen (A20, A16, A15 en A4) aan te leggen. De Eerste Beneluxtunnel was daar, net zoals de Van Brienenoordbrug (A16), onderdeel van.

De Eerste Beneluxtunnel bestaat uit 8 elementen van 93 m lang. Deze stukken werden gebouwd in een bouwdok (nu de Madroelhaven) en later afgezonken. De bouw van de tunnel werd afgerond in 1967 en officieel in gebruik genomen door koningin Juliana. De tunnel was tot 1980 een toltunnel. Automobilisten en motorrijders betaalden 1 gulden, vrachtwagenchauffeurs 2,50 gulden per passage.

Bouw Tweede Beneluxtunnel

Het verkeer in de regio Rotterdam bleef groeien. Dit veroorzaakte dagelijks files bij de Eerste Beneluxtunnel en op de A16 bij de Van Brienenoordbrug. Daarom werd in 1993, na jarenlange plannenmakerij, besloten om een Tweede Beneluxtunnel te bouwen, die ook gebruikt moest worden door metro’s, (brom)fietsers en voetgangers. De bouw startte in 1997 en was in 2002 klaar.

Wanneer is de Beneluxtunnel dicht?

De Beneluxtunnel is bijna nooit helemaal dicht. Tijdens werkzaamheden of incidenten proberen we altijd 1 buis per rijrichting open te houden voor al het verkeer. Af en toe komt het voor dat beide buizen van een rijrichting dicht moeten of in uitzonderlijke gevallen de hele tunnel. Het verkeer wordt dan omgeleid.

Tunnels in de A4

Behalve de Beneluxtunnel maken ook de Ketheltunnel en de Schipholtunnel deel uit van snelweg A4.