Heinenoordtunnel (A29)

A29

Heinenoordtunnel (A29)

De Heinenoordtunnel is gelegen in snelweg A29 tussen Barendrecht en Oud-Beijerland. De Heinenoordtunnel gaat onder de Oude Maas door en verbindt de eilanden Hoeksche Waard en IJsselmonde met elkaar.

Twee Heinenoordtunnels

de Heinenoordtunnel is opgebouwd uit 2 delen: de 1e en de 2e Heinenoordtunnel

Het tunnelcomplex van de Heinenoordtunnel bestaat uit 2 delen, de 1e en de 2e Heinenoordtunnel. De 1e Heinenoordtunnel is opengesteld in 1969 en is 614 m lang. De 2e Heinenoordtunnel, geopend in 1999, is 914 m lang.

Aanleiding voor de tunnel

Tot eind 19e eeuw was het eiland Hoeksche Waard onder Rotterdam alleen per veerboot bereikbaar. In 1888 werd de Barendrechtse brug over de rivier de Oude Maas in gebruik genomen. Tot halverwege de jaren 50 voldeed deze brugverbinding. Vanaf die tijd nam de verkeersdrukte explosief toe en werd er gezocht naar een alternatief voor de brugverbinding.

Inmiddels was in de Hoeksche Waard de snelweg A29/A4 gerealiseerd vanaf de Barendrechtse brug tot aan het Hellegatsplein, via de in 1965 gereed gekomen Haringvlietbrug. Mede doordat de Barendrechtse brug vaak open stond voor het scheepvaartverkeer, ontstonden lange files voor de smalle brug. Rond 1963 werd het besluit genomen de brug te vervangen door een tunnel.

Bouw van de Heinenoordtunnel

De tunnel is als zogenaamde afzinktunnel gebouwd. De elementen zijn gebouwd in het naast de tunnel gegraven bouwdok. De 1e Heinenoordtunnel tunnel had oorspronkelijk 2 buizen, met in iedere buis 2 rijstroken voor snel verkeer en een rijstrook voor langzaam verkeer en fietsers. De 1e Heinenoordtunnel is in 1969 opengesteld voor verkeer. De tunnel kreeg een te kleine capaciteit. Om dit op te lossen, is in 1991 de oostelijke buis uitgebreid met een extra rijstrook voor snel verkeer ten koste van de rijstrook voor langzaam verkeer.

De 2e Heinenoordtunnel is de eerste boortunnel in Nederland

De 2e Heinenoordtunnel is in de jaren 90 gebouwd en was destijds de eerste boortunnel (geboord met een tunnelboormachine) in Nederland. De tunnel is in 1999 door prins Willem-Alexander geopend. De 2e tunnel is geschikt voor langzaam verkeer en heeft daarnaast ook een fietsbuis. De Heinenoordtunnel wordt 24/7 bediend en bewaakt vanuit de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in Rhoon. Elke dag rijden circa 100.000 voertuigen door de tunnel.

Tunnels in de A29

De Heinenoordtunnel is de enige tunnel in de A29.

Wanneer is de Heinenoordtunnel dicht?

Bekijk voor actuele verkeersinformatie op Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Bekijk hier ook de mogelijk geplande werkzaamheden op de A29. Soms komt het voor dat de tunnel tijdelijk gesloten is voor onderhoud.

Nieuws