01 Versnelde aanpak

onderliggende pagina's

Merwedebrug A27: versnelde aanpak

Uit veiligheidsoverwegingen was de Merwedebrug vanaf begin oktober afgesloten voor extreem zwaar verkeer en vanaf 11 oktober voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton. Rijkswaterstaat heeft ingezet op versnelling van de reparatie van de Merwedebrug, waardoor de brug sinds 9 december 2016 weer toegankelijk was voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton en sinds 23 december 2016 voor al het verkeer, inclusief extreem zwaar verkeer.

In overleg met aannemerscombinatie VolkerInfra-Van Oord (ViVo) is gekozen voor een aanpak waarbij voertuigen zwaarder dan 3,5 ton, zo snel mogelijk na aanpak van de 24 belangrijkste brugdelen, weer over de brug konden rijden. Inmiddels zijn alle 48 verbindingen verstevigd en is de Merwedebrug weer open voor al het verkeer, inclusief extreem zwaar verkeer. Ook de beperkingen voor het scheepvaartverkeer zijn met ingang van 29 december opgeheven. De gekozen aanpak biedt een duurzame, veilige oplossing die voldoet tot aan de renovatie van de brug als onderdeel van de verbreding van de A27 Houten-Hooipolder.

Werkzaamheden in beeld

Van de herstelwerkzaamheden van de Merwedebrug zijn 3 films gemaakt waarin Rijkswaterstaat laat zien wat de werkzaamheden inhouden en hoe we ons hierop hebben voorbereid.

Montage verstevigingsplaten Merwedebrug

In totaal moeten er 48 verbindingen versterkt worden met stalen platen. De 24 meest urgente verbindingen zijn inmiddels aangepakt. In dit filmpje laten we zien hoe we dat gedaan hebben.

(Onder een brug staan containers. Een lange plaat met gaten aan de uiteinden glijdt onder het brugdek door.) GEZOEM MANNENSTEM: Kom maar. GEROEZEMOES (Beeldtekst: Verstevigingsplaten positioneren. Testen m30-bouten. Een man zet een apparaatje op een bout met moer. Twee mannen zijn aan het werk onder het brugdek. Beeldtekst: Aanbrengen bouten. Tweecomponenten-injectiemortel.) HET GELUID VAN ELEKTRISCH GEREEDSCHAP MANNENSTEM: Oké. ANDERE MANNENSTEM: De volgende. (Blauwe mortel loopt onder een moer uit. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/merwedebrug. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2016.) GEZOEM

Versteviging Merwedebrug A27 van start

In de Merwedebrug A27 zijn tijdens een inspectie haarscheurtjes ontdekt. Uitgelegd wordt waar de haarscheurtjes in de brug zitten en hoe we de brug versneld gaan verstevigen met stalen platen, zodat het zwaar verkeer zo snel mogelijk weer veilig over de brug kan rijden.

BIANCA JANSSEN: We zijn begonnen met de herstelwerkzaamheden aan de Merwedebrug. De brug ligt op holle stalen draagbalken, die zijn 170 meter lang en die bestaan weer uit onderdelen en die zijn aan elkaar vastgemaakt met platen rondom, met klinknagels. En nu zijn onder de klinknagels scheurtjes ontstaan. En nu gaan we die platen verstevigen door onder en boven platen aan te gaan brengen en goed vast te draaien. De zwakke platen worden ingeklemd tussen nieuwe metalen platen. En we boren daarvoor eerst gaten, zodat we heel goed dat kunnen gaan vastdraaien. (Een machine boort een gat.) Het gaat in totaal om 48 verzwakte platen en de 24 zwakste gaan we als eerste aanpakken. En zodra die aangepakt zijn, kan het zware verkeer weer over de Merwedebrug. De brug kan, wat die platen betreft, weer dertig jaar mee maar over zo'n vijf à zes jaar gaan we de brug in z'n totaliteit renoveren en dan kijken we wat er nog extra moet gebeuren. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl/merwedebrug. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2016.)

Oefenen van de werkzaamheden

CECILE HAFFMANS: In de Merwedebrug hebben we haarscheurtjes ontdekt onder de klinknagels. Daarom moest het vrachtverkeer eraf. Toen hebben we gezegd: Wat gaan we doen? Eerst zijn we begonnen met steigers bouwen. Nu we de steigers hebben gebouwd, zitten we nu in de volgende fase, de reparatie. Die reparatie doe je niet zomaar die bereid je goed voor, en dat is wat we vandaag laten zien. Dus we zien een stukje van de brug, op ware grootte nagebouwd. En daar oefenen we op, zodanig dat we goed voorbereid in de echte brug aan de slag kunnen. We gaan dit even oefenen. Er gaan twee man naar binnen 2 man hierbuiten, deze platen pakken, optakelen. HAFFMANS: Een van de dingen die we zagen is dat het bestaande mangat in de bestaande brug, dat dat veel te smal was. En met al het materiaal kun je hier niet doorheen. Daarom hebben we nieuwe mangaten gemaakt die een doorsnede hebben van 60 cm. De mensen die hier opgeleid worden, worden specifiek voor deze brug opgeleid. Zodanig dat als ze dadelijk aan het werk gaan dat ze goed voorbereid zijn en we de Merwedebrug zo snel mogelijk weer open kunnen stellen voor al het vrachtverkeer. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Beeldtekst: Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl/merwedebrug. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2016.)

Infographic Versnelde aanpak Merwedebrug

U kunt bovenstaande infographic versnelde aanpak Merwedebrug (PDF, 4,51 MB) ook downloaden. Bekijk ook de visualisatie van de werkzaamheden aan de Merwedebrug (PDF, 2,55 MB).