Coentunnel

A10

Coentunnel (A10)

De Coentunnel bestaat uit twee tunnels en ligt in de snelweg A10 bij Amsterdam. Elke dag rijden er ruim 130.000 voertuigen door de tunnel onder het Noordzeekanaal door. Dat is meer dan door andere tunnels in Noord-Holland.

Waarom is de Coentunnel soms dicht?

Het verkeer rond de Coentunnel staat zo nu en dan stil. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is het heel druk op de A10, maar ook op het omliggende wegennet (snelwegen A4, A5, A8, A9 en A10 en de autoweg N200). Ook gebeuren er ongelukken in en rond de tunnel of er willen te hoge vrachtwagens door de Coentunnel rijden.

Meer over de oorzaken van hinder bij de Coentunnel

In 1966 reden er 10.000 voertuigen door de tunnel, nu ruim 130.000

Geschiedenis van de Coentunnel

voor de Coentunnel staken per dag 5800 voertuigen met een pont het Noordzeekanaal over

De Coentunnel bestaat uit de Eerste Coentunnel en Tweede Coentunnel. De bouw van de Eerste Coentunnel startte in 1961. De tunnel werd in 1966 geopend en is dus meer dan 50 jaar oud. Voordat de Coentunnel er was, staken veel weggebruikers met een veerpont bij de Hembrug het Noordzeekanaal over. Dit zorgde toen voor lange wachttijden.

De Eerste Coentunnel zorgde lange tijd voor verlichting, maar het verkeer bleef toenemen. In 1989 reden er dagelijks 100.000 voertuigen door de Coentunnel. Het verkeersaanbod was sinds de opening vertienvoudigd en het begon een knelpunt in het wegennet te worden. Een tweede tunnel moest daar een einde aan maken. Daarom begon in 2010 de bouw van de Tweede Coentunnel. Een grote uitdaging, omdat het grondgebied van de tunnel piepklein was. In 2013 werd de tweede tunnel geopend. Aansluitend renoveerden we de Eerste Coentunnel, zodat deze weer jaren mee kan. De huidige Coentunnel biedt ruimte aan 180.000 voertuigen. Dit is ruim voldoende voor het huidige verkeersaanbod. In de tunnel liggen ook alvast 2 rijstroken klaar voor de toekomst. We kunnen een bestaande tunnel namelijk niet zomaar verbreden.

Tunnels in de A10

Andere rijkstunnels in de A10 zijn de Zeeburgertunnel en de Zuidasdok (moet nog gebouwd worden).

Nieuws over de Coentunnel (A10)

Onderliggende pagina's