xx Nachtdienst op de Veluwe

Weginspecteur Marcel Blog

Nachtdienst op de Veluwe

Het is 22.00 uur, het begin van mijn nachtdienst. Vanwege werkzaamheden op de snelweg A18 moet ik vannacht het verkeer daar op meerdere plaatsen stilleggen. Later wil ik ook nog verschillende afzettingen op de snelweg A50 controleren. Maar een onverwacht incident gooit de planning in de war.

Ecoduct (ook wel wildviaduct genoemd) op de snelweg A50.

Samen met mijn collega rijd ik naar de snelweg A18 voor het uitvoeren van de eerste verkeersstop deze nacht. Dit betekent dat we achter onze pick-ups het verkeer maximaal 15 minuten stilzetten. Zo kan de aannemer zonder gevaar een bepaalde klus uitvoeren, zoals nu: de bewegwijzering boven de weg aanbrengen. Rond middernacht voeren we aan de andere kant van de weg eenzelfde verkeerstop uit.

Prio 1

Tegen 02.00 uur is het tijd voor een korte pauze. Na een broodje en een bakkie koffie gaan we de weg weer op, nu om afzettingen te controleren. De telefoon gaat, de verkeerscentrale: ‘Ik heb een prio-1-rit voor je, er is een aanrijding met een ree op de snelweg A1.’ Met zwaailicht en sirene rijd ik er zo snel mogelijk heen. Er is daar geen verlichting en signalering, dus extra spoed is geboden.

Fend off

Ondertussen bel ik de calamiteitenaannemer voor een afzetting. Ter plaatse zie ik op de linkerrijstrook een gestrande auto. Ook zie ik enkele voertuigen op de vluchtstrook, die gestopt zijn om te kijken of ze kunnen helpen. Snel zet ik mijn voertuig in fend off-positie: op veilige afstand (130 m) schuin voor de gestrande auto. Ik plaats mijn waarschuwingspijl - gericht op de rijstrook ernaast - en zet oranje kegels neer.

Ik snap dat u de ree niet kunt vinden…

Nu kan ik aandacht besteden aan de bestuurder. Hij is gelukkig ongedeerd, maar wel erg geschrokken. De man vertelt me dat hij het zo vreemd vindt dat de aangereden ree nergens meer te vinden is. Ik inspecteer de gehavende voorkant van zijn auto, kijk hem aan en zeg: ‘Ik snap dat u de ree niet kunt vinden. U heeft net een wild zwijn voor de auto gehad. Kijk maar, ze ligt er nog onder.’

Waarschuwingsbord

Ik vertel hem dat we regelmatig aanrijdingen met wild meemaken, juist hier op de Veluwe. Ondanks maatregelen van Rijkswaterstaat zoals wildrasters, wildviaducten en tijdelijke afzettingen op bijvoorbeeld plaatsen waar veel ganzen broeden, zodat ze niet de weg op kunnen lopen. Maar helemáál voorkomen kun je een aanrijding in zo’n bosrijke omgeving niet.

Het is belangrijk om niet meteen op je rem te gaan staan

De man knikt instemmend: ‘Ik heb het waarschuwingsbord met een overstekend hert wel gezien, maar je gaat dan ook niet opeens veel langzamer rijden, dat lijkt me juist gevaarlijk.’‘Klopt’, zeg ik. 'Maar door zo’n bord zijn mensen hopelijk wel extra op hun hoede, dat het kan gebeuren. En als het gebeurt, is het heel belangrijk om niet meteen op je rem te gaan staan of uit te wijken. Ik heb helaas wel eens meegemaakt dat een bestuurder bij zo’n uitwijkmanoeuvre tegen een boom is gereden, met dodelijk afloop…’

Anders dan gepland

Op dat moment komt de berger eraan, en ook de aannemer is al ter plaatste met het materiaal om de weg af te zetten. Snel daarna arriveren ook de politie en de boswachter. Met zijn allen duwen we de auto naar achteren, zodat het zwijn vrij komt te liggen. Geen prettig gezicht. Nadat we het dier hebben opgeruimd, zetten we de auto op het bergingsvoertuig en ruimen we snel de afzetting op. Ik bedank iedereen voor de hulp en ga richting huis. Mijn nachtdienst zit erop. Zoals vaker, ging het net weer even anders dan gepland…

Weginspecteur Marcel

Als weginspecteur werk ik in de regio Oost-Nederland. Tijdens mijn werk kom ik in diverse situaties terecht, van kleine tot grote incidenten.