Actuele verkeersongevallencijfers
Actuele verkeersongevallencijfers
Jaarlijks informeert de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer in een Kamerbrief over de ontwikkelingen in het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden. Hier vindt u de meest recente cijfers.
Cijfers Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Hieronder vindt u de meest recente CBS-cijfers over het aantal verkeersdoden. Tabel 1 geeft een totaalbeeld voor heel Nederland. Ook is er een onderverdeling naar leeftijdsklasse (tabel 2) en naar vervoerswijze (tabel 3).
Tabel 1: dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland (2012-2019) | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
Totaal | 650 | 570 | 570 | 621 | 629 | 613 | 678 | 661 |
---|
Tabel 2: dodelijke verkeersslachtoffers naar leeftijdsklasse (2012-2019)Leeftijdsklasse | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
0-4 | 6 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 |
---|
5-11 | 8 | 3 | 9 | 5 | 3 | 11 | 8 | 5 |
---|
12-15 | 14 | 6 | 9 | 11 | 6 | 3 | 11 | 7 |
---|
16-17 | 12 | 12 | 15 | 13 | 8 | 12 | 12 | 11 |
---|
18-24 | 81 | 83 | 68 | 75 | 76 | 60 | 66 | 88 |
---|
25-29 | 39 | 47 | 41 | 41 | 44 | 40 | 42 | 47 |
---|
30-39 | 64 | 38 | 42 | 54 | 48 | 67 | 60 | 71 |
---|
40-49 | 77 | 56 | 58 | 55 | 56 | 65 | 59 | 46 |
---|
50-59 | 70 | 68 | 57 | 73 | 80 | 64 | 67 | 59 |
---|
60-64 | 35 | 25 | 25 | 40 | 32 | 33 | 44 | 36 |
---|
65-79 | 149 | 129 | 140 | 131 | 136 | 133 | 163 | 162 |
---|
80+ | 95 | 101 | 103 | 119 | 135 | 122 | 143 | 126 |
---|
Totaal | 650 | 570 | 570 | 621 | 629 | 613 | 678 | 661 |
---|
Tabel 3: dodelijke verkeersslachtoffers verdeeld naar vervoerswijze (2012-2019)Vervoerswijze | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
Personenauto | 232 | 193 | 187 | 224 | 231 | 201 | 233 | 237 |
---|
Fiets | 200 | 184 | 185 | 185 | 189 | 206 | 228 | 203 |
---|
Voetganger | 68 | 56 | 49 | 57 | 51 | 58 | 54 | 49 |
---|
Motor/scooter | 54 | 29 | 55 | 47 | 45 | 51 | 42 | 52 |
---|
Bromfiets en snorfiets | 44 | 48 | 43 | 42 | 41 | 41 | 38 | 42 |
---|
Brommobiel | 6 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 |
---|
Gemotoriseerd invalidenvoertuig | 23 | 32 | 27 | 41 | 38 | 25 | 44 | 42 |
---|
Bestelauto | 12 | 15 | 8 | 12 | 23 | 19 | 20 | 22 |
---|
Overig en onbekend | 3 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 8 | 5 |
---|
Vrachtauto | 7 | 7 | 7 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 |
---|
Bus | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Totaal | 650 | 570 | 570 | 621 | 629 | 613 | 678 | 661 |
---|
Cijfers Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland (BRON)
In onderstaande schema's vindt u de actuele cijfers uit BRON. Op basis van deze cijfers is, in tegenstelling tot de CBS-cijfers, een verdeling naar wegbeheerder te maken. Daarnaast zijn de verkeersslachtoffers verdeeld naar de maximumsnelheid van de weg weergegeven.
Tabel 4: dodelijke verkeersslachtoffers naar wegbeheerder (2012-2019)Wegbeheerder (geregistreerde aantallen) | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
Rijk | 90 | 58 | 63 | 82 | 80 | 77 | 81 | 80 |
---|
Provincies | 120 | 100 | 103 | 110 | 111 | 117 | 105 | 125 |
---|
Gemeenten | 335 | 306 | 293 | 323 | 324 | 316 | 404 | 355 |
---|
Waterschappen | 15 | 11 | 15 | 16 | 17 | 25 | 8 | 22 |
---|
Onbekend | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
---|
Totaal | 562 | 476 | 476 | 531 | 533 | 535 | 598 | 583 |
---|
Tabel 5: dodelijke verkeersslachtoffers naar wegbeheerder in procenten (2012-2019)Wegbeheerder (geregistreerde aantallen) | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
Rijk | 16% | 12% | 13% | 15% | 15% | 14% | 14% | 14% |
---|
Provincie | 21% | 21% | 22% | 21% | 21% | 22% | 18% | 21% |
---|
Gemeenten | 60% | 64% | 62% | 61% | 61% | 59% | 68% | 61% |
---|
Waterschappen | 3% | 2% | 3% | 3% | 3% | 5% | 1% | 4% |
---|
Onbekend | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
---|
Totaal | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
---|
Tabel 6: dodelijke verkeersslachtoffers verdeeld naar maximumsnelheid weg (2012-2019)Maximumsnelheid weg | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
15 km | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 3 |
---|
30 km | 35 | 46 | 26 | 40 | 34 | 48 | 53 | 53 |
---|
50 km | 174 | 151 | 124 | 127 | 146 | 166 | 196 | 164 |
---|
60 km | 87 | 70 | 75 | 90 | 78 | 86 | 99 | 109 |
---|
70 km | 18 | 3 | 9 | 14 | 11 | 9 | 11 | 16 |
---|
80 km | 162 | 123 | 111 | 145 | 145 | 135 | 128 | 141 |
---|
90 km | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
100 km | 27 | 24 | 21 | 19 | 27 | 38 | 28 | 32 |
---|
120 km | 39 | 23 | 26 | 30 | 30 | 20 | 19 | 16 |
---|
130 km | 2 | 12 | 10 | 32 | 20 | 27 | 30 | 28 |
---|
Onbekend | 17 | 19 | 73 | 34 | 42 | 4 | 33 | 21 |
---|
Totaal | 562 | 476 | 476 | 531 | 533 | 535 | 598 | 583 |
---|
Tabel 7: dodelijke verkeersslachtoffers naar maximumsnelheid weg in procenten (2012-2019)Maximumsnelheid weg | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|
15 km | 0% | 1% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 1% |
---|
30 km | 6% | 10% | 5% | 8% | 6% | 9% | 9% | 9% |
---|
50 km | 31% | 32% | 26% | 24% | 27% | 31% | 33% | 28% |
---|
60 km | 15% | 15% | 16% | 17% | 15% | 16% | 17% | 19% |
---|
70 km | 3% | 1% | 2% | 3% | 2% | 2% | 2% | 3% |
---|
80 km | 29% | 26% | 23% | 27% | 27% | 25% | 21% | 24% |
---|
90 km | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
---|
100 km | 5% | 5% | 4% | 4% | 5% | 7% | 5% | 5% |
---|
120 km | 7% | 5% | 5% | 6% | 6% | 4% | 3% | 3% |
---|
130 km | 0% | 3% | 2% | 6% | 4% | 5% | 5% | 5% |
---|
Onbekend | 3% | 4% | 15% | 6% | 8% | 1% | 6% | 4% |
---|
Totaal | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
---|
Cijfers Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
Hieronder zijn de recente cijfers over het aantal ernstig verkeersgewonden weergegeven.
Tabel 8: ontwikkeling werkelijke omvang aantal ernstige verkeersgewonden
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|
Totaal | 19.700 | 19.500 | 18.800 | 20.700 | 21.300 | 21.400 | 20.800 | 21.700 |
---|