Uitbreiding A1 Oost

onderliggende pagina's

Uitbreiding A1 Oost

Waarom

  • Er is veel vertraging op de A1 Oost tussen Apeldoorn en Azelo door toenemend vrachtverkeer.
  • Dit traject is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen en buiten Nederland.
  • Goede doorstroming op deze route is daarom belangrijk voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van de regio.

Alle doelen en resultaten

Hoe

aanleg weefvakken en aanpassen knooppunt Beekbergen
5
trajecten op de A1 krijgen er een extra rijstrook bij

Heb ik last van de werkzaamheden?

In het voorjaar en zomer van 2017 ondervinden weggebruikers op zowel de A1 als de A50 meer hinder van de wegwerkzaamheden. Doordat rijstroken zijn versmald, gelden er op diverse gedeelten van de A1 en de A50 snelheidsbeperkingen. Het verkeer moet rekening houden met extra reistijd. De werkzaamheden op dit traject zijn eind 2017 gereed.

Alles over hinder en maatregelen

Wanneer

Gereed: 2028
2016 - 2017
Aanleg weefvakken tussen afrit Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen en aanpassen knooppunt Beekbergen
2017 Publicatie Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn - Azelo en Ontwerpsaneringsbesluit A1 Deventer - Azelo, met mogelijkheid tot inspraak.
2018 Vaststellen Tracébesluit A1 Apeldoorn - Azelo en saneringsbesluit A1 Deventer – Azelo, met mogelijkheid in beroep te gaan bij de Raad van State.

Bekijk de planning

Animatie verbreding A1 tussen Apeldoorn en Azelo

Film over de plannen voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo.

(Een animatie. Naast een drukke weg staat een bordje met: A1. Voice-over:) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: Rijkswaterstaat gaat de A1 verbreden tussen Apeldoorn en Azelo. (Er staat een file op de A1.) Dat is nodig, omdat de toename van verkeer op dit wegvak voor veel vertraging zorgt. NELLY KALFS: De A1 is een hele belangrijke verbinding tussen de Randstad, de Cleantech Regio, de regio Twente en het achterland van Noord- en Oost-Europa. Met de verbreding van de A1 verbeteren we niet alleen de bereikbaarheid en de doorstroming, maar geven we ook een economische impuls aan de regio. En dat doen wij heel graag samen. VOICE-OVER: Het verkeer over deze weg neemt in de komende jaren sterk toe. (Jan Peter Müller:) JAN PETER MÜLLER: Als bedrijfsleven en logistieke sector zijn we erg blij met de verbreding van de A1. De nu dagelijks toenemende files zullen dan weer voor een belangrijk deel zijn opgelost. Dat maakt het voor ons gemakkelijker om een betrouwbare planning te maken om op tijd bij de klanten te komen. VOICE-OVER: De verbreding van de weg vindt plaats tussen 2016 en 2028 en gebeurt in drie etappes. Op basis van het tracébesluit A1 Apeldoorn-Zuid-Beekbergen worden in 2016 en 2017 maatregelen uitgevoerd om de doorstroming bij Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen te verbeteren. Tussen Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen komt aan beide zijden een extra rijstrook. Op knooppunt Beekbergen wordt een viaduct gemaakt om verkeer van de A1 richting Arnhem beter te laten doorstromen. Ook de aansluiting met de A50 wordt aangepast. De planning voor de volgende twee etappes is al globaal vastgesteld. Tussen 2018 en 2020 wordt aan een verbreding van de weg tussen Twello en Deventer en tussen Deventer-Oost en Rijssen gewerkt en na 2024 aan een verbreding tussen Apeldoorn en Twello tussen Deventer en Deventer-Oost en tussen Rijssen en knooppunt Azelo. In 2017 is inspraak mogelijk op de ontwerpen en bijbehorende maatregelen voor de plannen voor etappe 2 en 3. BERT BOERMAN: Nederland bereikbaar houden is een kwestie van samenwerken. Want files en langzaam rijdend verkeer zijn slecht voor de economie en de leefomgeving. Daarom werken we als provincie Overijssel en Gelderland regio Stedendriehoek en het Rijk samen aan het verbreden van de A1. Gezamenlijk investeren we daar ruim 400 miljoen euro in. En dat geld steken we niet alleen in meer ruimte voor het autoverkeer. Een goede inpassing in het landschap, ecologie en milieu zijn ook erg belangrijk. De A1 blijft zo het visitekaartje van Oost-Nederland. Daar heeft niet alleen onze regio profijt van, maar uiteindelijk heel Nederland. VOICE-OVER: Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt in de werkzaamheden. Zo gebruiken we bijvoorbeeld energiezuinige ledverlichting. En er komt alleen verlichting waar het echt nodig is om lichtvervuiling te voorkomen. Ook zorgen we ervoor dat de ecologische kwaliteit verbetert op de plekken waar de snelweg water- en groene verbindingen doorkruist. Verder stimuleren we de projectuitvoerder om zelf met duurzame voorstellen te komen. En we werken samen met andere partijen, zoals gemeenten en provincies om de leefbaarheid nóg meer te verbeteren. Samen kunnen we de hinder als gevolg van de werkzaamheden minimaliseren en meer bereiken. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rws.nl/uitbreiding A1oost. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2017.) DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT

Documenten

Factsheet A1 Apeldoorn - Azelo
Informatie over het Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn - Azelo en de A1 na Ontwerpsaneringsbesluit Deventer - Azelo pdf 1 MB / juli 2017
Factsheet werkzaamheden A1 - A50 bij knooppunt Beekbergen
Uitleg over de werkzaamheden op de A1 - A50 bij knooppunt Beekbergen pdf 600 kB / juli 2017
Kaart verbreding A1 Oost
Schets van de verbreding tussen Apeldoorn en Azelo pdf 279 kB / november 2016

Alle documenten

Nieuws

Op de hoogte blijven

Stuur door