Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland

onderliggende pagina's

Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland

Waarom

  • Diverse bruggen, tunnels en wegen in Zuid-Holland stammen uit de jaren 50 en 60. Het verkeer is sindsdien enorm toegenomen en vrachtwagens zijn zwaarder geworden.
  • We renoveren en vervangen daarom tot 2030 een groot aantal werken. De bruggen, tunnels en wegen worden hierdoor veiliger en duurzamer.
  • Door de renovatie en vervanging zorgen we voor een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer. Ook in de toekomst.

Alle doelen en resultaten

Hoe

renovatie, vervanging en aanleg van 13 bruggen, 8 tunnels en 10 wegen
vervangen ict-systemen in bruggen, tunnels en wegen

De grootste onderhoudsopgave ooit

Waarom is al het onderhoud aan bruggen, tunnels en wegen nodig? In deze korte film stellen Naomi, Glenn, Aukje en Anna hun vragen. Zij willen weten hoelang de werkzaamheden gaan duren en wat Rijkswaterstaat doet om verkeershinder te beperken.

Voice-over: Dit zijn Naomi, Glenn, Aukje en Anna. De komende jaren gaan zij, net als u, merken dat er In Zuid-Holland flink aan de weg wordt gewerkt. Dat kan overlast veroorzaken. En dat is vervelend, maar onvermijdelijk. Ron Veenstra, inspecteur: In Nederland hebben we één van de beste wegennetten ter wereld. Daar zijn we trots op en dat willen we zo houden. Daarom zijn we bij Rijkswaterstaat continu bezig met onderhoud aan bruggen, tunnels en viaducten. De komende jaren zullen veel van deze werken een grote onderhoudsbeurt krijgen. Pakketbezorger Glenn: Oké, maar waarom moet er dan nu zoveel aan onderhoud worden gedaan? Willy Dekker, directeur: In Zuid-Holland vind je de meeste beweegbare bruggen, tunnels en waterwerken van Nederland. Veel van deze infrastructuur is al aardig op leeftijd. Sommige bruggen en tunnels moeten gemoderniseerd worden en andere moeten we versterken of deels vervangen. Daarnaast plaatsen we ook nieuwe bedieningssystemen die het gebruik ervan veiliger en betrouwbaarder maken. Oma Aukje: Hmm.., is het nu wel veilig dan? Bert Smink, technisch manager: Ja, Nederlandse tunnels en bruggen zijn veilig. Tot aan een renovatie of vervanging houden we deze bruggen, tunnels en viaducten extra in de gaten. In sommige gevallen is de kans op storingen of onverwachte werkzaamheden wel iets groter. Zakenvrouw Naomi: Hoe lang gaan al die werkzaamheden eigenlijk duren? Claudia van Krogten-Lutterman, netwerkplanner We hebben hier in Zuid-Holland een druk gebruikt wegennet, dat kan niet zomaar dicht. We moeten ook alles zorgvuldig plannen en afstemmen met andere wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies. Het onderhoud wordt daarom bewust over vele jaren gespreid. Kind Anna: Ik kom straks toch nog wel op tijd bij oma? Ron Veenstra, inspecteur: Met de vele onderhoudsprojecten die op stapel staan is verkeershinder onvermijdelijk. Rijkswaterstaat doet er tijdens de uitvoering wel alles aan om deze hinder te beperken. En we houden we u op de hoogte. Zo kunt u goed voorbereid op weg. Oma Aukje: En hoe weet ik wat er bij ons in de buurt allemaal gepland is? Voice-over: Wilt u weten wat er de komende jaren in uw omgeving gaat gebeuren? Kijk dan op rws.nl/bereikbaarzh of volg ons via twitter @RWS_WNZ. Zo zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat u als weggebruiker ook in de toekomst vlot en veilig op uw bestemming komt.

Heb ik last van de werkzaamheden?

Door niet alles tegelijk aan te pakken, voorkomen we onnodige verkeershinder. We plannen ieder onderhoudsproject zorgvuldig en houden wegafsluitingen zo kort mogelijk. Bekijk hieronder of er de komende periode bij u in de buurt werkzaamheden gepland staan.

Hinder voor de scheepvaart

Bekijk de geplande werkzaamheden aan de vaarwegen of lees de scheepvaartberichten voor de actuele situatie.

Wanneer

Om de regio bereikbaar te houden, spreidt Rijkswaterstaat de onderhoudsprojecten uit over vele jaren. De planning ligt niet vast; we kijken steeds welke werken op dát moment de meeste aandacht verdienen. Door het slim combineren van werkzaamheden proberen we verkeershinder te beperken.

Onderstaande planning is van november 2017.

Gereed: rond 2030
2017-2018
Ontwikkelen en testen van gestandaardiseerde onderdelen voor besturing en bewaking van tunnels en bruggen. Nachtelijk onderhoud aan groot aantal tunnels
2019-2020
Meerdere werkzaamheden rond Dordrecht. Start renovatie Van Brienenoordbrug
2021-2022
Installatie nieuwe systemen bij Eerste Heinenoordtunnel
2023 en later
Installatie nieuwe systemen bij overige bruggen en tunnels. Oplevering van onder andere A16 Rotterdam en Blankenburgverbinding Aanleg nieuwe Suurhoffbrug

Bekijk de planning van alle werkzaamheden

Projecten

In totaal renoveert en vervangt Rijkswaterstaat de komende jaren 13 bruggen, 8 tunnels en 10 wegen.

Bekijk alle projecten

Zie ook

onderliggende pagina's