Planning en aanpak

We zorgen ervoor dat de wegen in Noord-Brabant en Limburg in uitstekende staat blijven. Hiervoor plannen we in 2019 verschillende data. Op deze pagina vindt u het volledige overzicht van alle data en locaties waar we wegonderhoud uitvoeren.

Gereed: 2019
22 maart - 25 maart 2019

A17 Klaverpolder - Noordhoek

22 - 25 februari en 29 maart - 1 april 2019

A4/A58 Zoomland - Bergen op Zoom

5 - 8 april en 12 - 15 april 2019

A59 Hintham - Paalgraven

12 - 15 april en 19 - 22 april 2019

A67 Zaarderheiken - Duitsland

11 - 13 mei 2019

A2 Grathem - Sint Joost

10 - 13 mei en 17 - 20 mei 2019

A2 knooppunt Deil - knooppunt Empel

17 - 20 mei en 24 - 27 mei 2019

A73 Tiglia-Zaarderheiken en Belfeld-Tiglia

3 - 6 mei en 24 - 27 mei 2019

A16 knooppunt Zonzeel - knooppunt Klaverpolder

14 - 17 juni en 21 - 24 juni en 28 juni - 1 juli 2019

A67 Zaarderheiken - Ommel (Asten)

19 - 25 juli 2019

A50 Uden - knooppunt Paalgraven

Volgt in tweede helft 2019
  • A17 De Stok - Noordhoek
  • A16 knooppunt Galder - knooppunt Princeville
  • A2 knooppunt Empel - knooppunt Deil
  • A50 Bankhoef - Paalgraven
  • A67 Hapert - België
  • A67 De Hogt - Hapert
  • A2 Weert - Leenderheide
  • A73 Zaarderheiken - Tiglia

Deze planning is onder voorbehoud. 

Aanpak regulier onderhoud Noord-Brabant en Limburg

Omdat we niet in één weekend een hele rijksweg opnieuw kunnen asfalteren (5 km per weekend is haalbaar), hebben we vaak meerdere weekenden per weg nodig. Regulier onderhoud bestaat uit werkzaamheden die nodig zijn om het wegennet in goede conditie te houden, zoals opnieuw asfalteren (soms alleen de bovenste laag asfalt, maar soms ook de onderlaag) en het aanbrengen van markeringen. Ook onderhoud aan bruggen en viaducten en het vernieuwen en onderhoud van bewegwijzering en vangrails vallen onder het reguliere onderhoud.

Hoe komt een weekendafsluiting tot stand?

Onderstaande video laat zien wat er allemaal komt kijken bij het tot stand komen van een weekendafsluiting.

(Een animatie. Een auto rijdt over een weg.) VOICE-OVER: Een wegafsluiting kan vervelend zijn. Daarom proberen we de werkzaamheden zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Hiervoor werkt Rijkswaterstaat nauw samen met allerlei partijen. Want er komt meer kijken bij een wegafsluiting dan je denkt. De voorbereiding start vaak ruim een halfjaar van tevoren. We overleggen met alle betrokken gemeentes, de provincie en bedrijventerreinen in de buurt. We spreken ondernemersverenigingen en logistieke bedrijven. En we betrekken hulpdiensten. We kijken naar de beste uitvoeringsmethode en zoeken naar een manier die de minste hinder geeft voor weggebruikers en alle andere betrokkenen. Dat testen we soms op een klein stuk weg met een proefvak. (Bij een stuk weg staat: Proefvak.) Met alle betrokkenen bepalen we de beste periode voor de werkzaamheden. Zijn er misschien evenementen? Wanneer is het vakantie? En zijn er andere werkzaamheden in de buurt, op de weg of aan het spoor? Ook zoeken we naar de beste omleidingsroutes zodat hulpdiensten en het openbaar vervoer zo snel mogelijk op hun bestemming zijn. En samen met omliggende bedrijven kijken we hoe we de overlast voor goederenvervoer tot een minimum kunnen beperken. (Op een weg remmen twee vrachtwagens af.) Zo komen we met al onze partners tot de beste oplossing om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. Informatie over de wegafsluiting communiceren we bovendien naar de verschillende weggebruikers. (Een geel bord met: Bedankt voor uw begrip.) Achter het gele bord schuilt dus een wereld aan werkzaamheden die ervoor zorgen dat iedereen zo veilig en snel mogelijk zijn weg weer kan vervolgen. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/wegen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2017.) RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT

Planning onder voorbehoud

Er zijn in 2019 19 projecten, waarvan er 18 gebruikmaken van weekendafsluitingen. Ook is er één weekafsluiting. Dit kan echter nog wijzigen. Als de manier van uitvoeren verandert (bijvoorbeeld door een efficiëntere uitvoeringsvorm), kan ook het aantal afsluitingen veranderen. Bij slecht weer kunnen de werkzaamheden mogelijk geen doorgang vinden en worden ze opnieuw ingepland.