Doelen en resultaten

Doelen en resultaten

De Wantijbrug, een basculebrug in de N3 in Dordrecht, is toe aan renovatie. De 2 beweegbare delen van de brug, oftewel de vallen, vertonen vermoeiingsverschijnselen door het toegenomen verkeer dat over de brug rijdt. De vallen voldoen niet meer aan de nieuwste eisen en worden vervangen.

Verder zijn de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties aan het einde van de technische levensduur en moeten ook vervangen worden. Daarom renoveren we de Wantijbrug in zijn geheel. De renovatie vindt plaats vanaf 6 januari tot oktober 2020.

In onderstaande video ziet u waarom we de Wantijbrug renoveren, hoe we dat doen en welke hinder de werkzaamheden met zich meebrengen.

RUSTIGE MUZIEK (Voice-Over:) Veel van onze bruggen, tunnels en wegen stammen uit de jaren 50 en 60. We gebruiken ze steeds intensiever. Voor een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer, vervangt en renoveert Rijkswaterstaat de komende jaren daarom veel van dit soort kunstwerken. In Zuid-Holland alleen al 30. De eerste brug die we grondig aanpakken is de Wantijbrug bij Dordrecht. (Diana Wonnink:) De Wantijbrug krijgt twee nieuwe zwaardere brugdekken en een nieuw systeem om de brug te bedienen, besturen en bewaken. (Voice-Over) Om de installaties te vervangen, moet een gedeelte van zijwand van de kelder worden verwijderd. Op dat moment is de brug onvoldoende sterk om het (zware) vrachtverkeer te kunnen dragen. In overleg met de Veiligheidsregio is besloten dat de brug vanaf 20 januari voor 2,5 maand afgesloten wordt voor al het verkeer. Alleen de nood- en hulpdiensten, het openbaar vervoer en de bromfietsers en fietsers mogen nog wel gebruik maken van de brug. Hinder voorkomen kan niet, maar tijdens deze afsluiting doen we er alles aan om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Denk hierbij aan acties om anders reizen te stimuleren, duidelijke omleidingsroutes en aan anders afstellen van verkeerslichten.” (Diana Wonnink:) We begrijpen dat die hinder niet prettig is, maar deze afsluiting is wel de veiligste oplossing. In het najaar zijn er nog een aantal weekend- en nachtafsluitingen nodig om de brugdekken te vervangen en te testen, maar als deze renovatie achter de rug is, dan kan de Wantijbrug weer een flink aantal jaar mee! (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatiewantijbrug. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2019.) RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT

Vervangen 2 beweegbare brugdelen, systemen en installaties

De 2 beweegbare delen van de brug worden vervangen door nieuwe en zwaardere delen met een geluiddempende onderkant. Hiervoor moet de constructie van de kelder worden versterkt. Verder zijn de systemen en installaties aan het einde van hun technische levensduur en deze worden daarom ook vervangen. Om de grote installaties te kunnen vervangen, moet een zijwand van de kelder van de brug gedeeltelijk worden verwijderd. De Wantijbrug is dan onvoldoende sterk om het gewicht van het zware (vracht)verkeer te dragen. Door de onderkant van de brug (de liggers) direct te versterken, kan al het verkeer na 2,5 maand na de start van de renovatie weer over de brug.

Standaardisatie besturing, bewaking en bediening Wantijbrug

De Wantijbrug krijgt een nieuwe standaard voor de bediening, besturing en bewaking van de brug (3B-Bouwblok). Dit bouwblok is een volledig uitgeruste apparatuurkast met hardware en software waarmee de 3 belangrijkste functies van een brug worden ingevuld. Met deze standaardisering kan Rijkswaterstaat bruggen, sluizen en tunnels in de toekomst slimmer en efficiënter bedienen, beheren en storingsvrij houden. De Wantijbrug is de 1e brug van Rijkswaterstaat die het ontwikkelde 3B-Bouwblok voor bruggen krijgt.

Grootste onderhoudsopgave tot nu toe

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur waaronder de Wantijbrug. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. De bruggen, tunnels en wegen worden hierdoor veiliger en duurzamer. Bij deze opknapbeurt maken we gebruik van de nieuwste slimme en duurzame technieken, voor het eerst bij de Wantijbrug. Dit wordt later ook toegepast bij andere bruggen die gerenoveerd worden. Meer informatie over de grote onderhoudsopgave in Zuid-Holland is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.