Doelen en resultaten

Doelen en resultaten

De Wantijbrug, een basculebrug in de N3 in Dordrecht, is toe aan renovatie. De 2 beweegbare delen van de brug, oftewel de vallen, vertonen vermoeiingsverschijnselen door het toegenomen verkeer dat over de brug rijdt. De vallen voldoen niet meer aan de nieuwste eisen en worden vervangen.

Verder zijn de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties aan het einde van de technische levensduur en moeten ook vervangen worden. Daarom renoveren we de Wantijbrug in zijn geheel. De renovatie vindt plaats vanaf 6 januari tot oktober 2020.

Vervangen 2 beweegbare brugdelen, systemen en installaties

De 2 beweegbare delen van de brug worden vervangen door nieuwe en zwaardere delen met een geluiddempende onderkant. Hiervoor moet de constructie van de kelder worden versterkt. Verder zijn de systemen en installaties aan het einde van hun technische levensduur en deze worden daarom ook vervangen. Om de grote installaties te kunnen vervangen, moet een zijwand van de kelder van de brug gedeeltelijk worden verwijderd. De Wantijbrug is dan onvoldoende sterk om het gewicht van het zware (vracht)verkeer te dragen. Door de onderkant van de brug (de liggers) direct te versterken, kan al het verkeer na 2,5 maand na de start van de renovatie weer over de brug.

Standaardisatie besturing, bewaking en bediening Wantijbrug

De Wantijbrug krijgt een nieuwe standaard voor de bediening, besturing en bewaking van de brug (3B-Bouwblok). Dit bouwblok is een volledig uitgeruste apparatuurkast met hardware en software waarmee de 3 belangrijkste functies van een brug worden ingevuld. Met deze standaardisering kan Rijkswaterstaat bruggen, sluizen en tunnels in de toekomst slimmer en efficiƫnter bedienen, beheren en storingsvrij houden. De Wantijbrug is de 1e brug van Rijkswaterstaat die het ontwikkelde 3B-Bouwblok voor bruggen krijgt.

Grootste onderhoudsopgave tot nu toe

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur waaronder de Wantijbrug. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. De bruggen, tunnels en wegen worden hierdoor veiliger en duurzamer. Bij deze opknapbeurt maken we gebruik van de nieuwste slimme en duurzame technieken, voor het eerst bij de Wantijbrug. Dit wordt later ook toegepast bij andere bruggen die gerenoveerd worden. Meer informatie over de grote onderhoudsopgave in Zuid-Holland is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.