A9: Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg)

A9: Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg)

Waarom

  • Op het traject Schiphol - Amsterdam - Almere stonden veel files. Ook op de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (de Gaasperdammerweg) werd het steeds drukker.
  • Daarom heeft Rijkswaterstaat de A9 verbreed met extra rijstroken.
  • De Randstad is hierdoor beter bereikbaar.
  • Tegelijk zorgt de aanleg van een tunnel voor schonere lucht en minder geluidsoverlast in de woonwijken erlangs.

Hoe

3 km

tunnel

extra rijstroken

Gaasperdammertunnel open voor verkeer

De tunnel ging in 4 fasen open voor het verkeer. Op zondag 5 juli 2020 gingen de 2 buizen open voor verkeer richting knooppunt Holendrecht (A2). En op 23 november 2020 reed al het verkeer op de A9 Gaasperdammerweg door de tunnel.

Meer informatie leest u in het dossier opening Gaasperdammertunnel op het Online Bezoekerscentrum.

Interactieve kaart

Voor de A9 Gaasperdammerweg is een interactieve kaart gelanceerd. De kaart laat de omgeving van de A9 Gaasperdammerweg zien (2018), als het park op het tunneldak klaar is (2021) en met de bouwvelden die de gemeente Amsterdam in de toekomst wil gebruiken om woningen te bouwen. Op de website van Tik-app is de kaart te bekijken.

Wanneer

Klaar: 2022
2021/2022

Zaaien van 1.650 kilo zaadmengsels, planten van 1.850 bomen en meer dan 28.000 heesters op tunneldak, door gemeente Amsterdam

Meer over de planning

Wat

De uitbreiding van de A9 tussen Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) is onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad te verbeteren, breidt Rijkswaterstaat het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere uit.

Duurzaamheid en Rijkswaterstaat

Tijdens de bouw van de Gaasperdammertunnel was het streven om zo duurzaam mogelijk te werken en daarnaast een duurzame tunnel op te leveren. Dat vroeg creativiteit en kritisch denkvermogen. Wij deden dit samen met opdrachtnemers en omgevingspartners.

Enkele duurzame oplossingen:

  • hergebruiken van zand binnen het project
  • plaatsing 5.246 zonnepanelen op het tunneldak voor stroomopwekking
  • uitbreiding oppervlaktewater met een singel
  • aanleggen natuurvriendelijke oevers
  • aanleg lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel, waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden.

Op de hoogte blijven

Meer informatie over het project vindt u op het online bezoekerscentrum.

Volg dit project op sociale media:

Nieuws

Zie ook

Onderliggende pagina's