Hinder en maatregelen

Hinder en maatregelen

We voeren groot onderhoud uit aan de snelweg A8 vanaf de autoweg N246 tot knooppunt Zaandam. Bekijk hier alle informatie over de hinder en maatregelen.

Afsluiting A8 tussen knooppunt Zaandam en de N246 (richting Alkmaar)

De werkzaamheden aan de A8 richting Alkmaar zijn deels in juni 2020 afgerond. De weg ligt er weer goed bij met nieuw en stiller asfalt. De vaste delen van de Coenbrug (de zogeheten aanbruggen) zijn niet meegenomen. Deze worden tijdens de werkzaamheden in juli en augustus voorzien van nieuw en stiller asfalt. Voor verkeer richting Alkmaar blijft de weg tijdens de werkzaamheden in juli en augustus open. De afrit 2 (Zaandijk) is wel de gehele periode afgesloten. Afrit 3 (Zaanstad) is naar verwachting vanaf 12 juli 00.30 uur tot 26 juli 06.00 afgesloten.

Afsluiting A8 tussen N246 en knooppunt Zaandam (richting Amsterdam)

De snelweg A8 is voor verkeer richting Amsterdam afgesloten van zaterdag op zondagnacht 12 juli 00.30 uur tot dinsdag 11 augustus 05.00 uur. Het 2e deel van de A8, tussen knooppunt Zaandam en knooppunt Coenplein, is gewoon open in beide richtingen. De opritten 2 (Zaandijk) en 3 Zaanstad) zijn de gehele periode ook afgesloten.

Voor de werkzaamheden richting Amsterdam zijn 3 omleidingskaartjes, 2 foto's, een infographic en een animatie te downloaden voor eigen gebruik en verdere verspreiding.

Tegengesteld rijden

Het werk is opgedeeld in 2 fases. In de 1e fase rijdt het verkeer richting Alkmaar op de eigen weghelft. Om een calamiteitenbaan voor hulpdiensten te creëren rijdt het verkeer over versmalde rijstroken. Hulpdiensten richting Amsterdam zullen het verkeer in tegengestelde richting passeren. In de 2e fase rijdt het verkeer richting Alkmaar op de eigen weghelft. Ook dan zijn de rijstroken versmald om een calamiteitenbaan voor hulpdiensten te creëren. Hulpdiensten richting Amsterdam zullen het verkeer opnieuw in tegengestelde richting passeren.

Bereikbaarheid en omleidingen

Tijdens de werkzaamheden gelden de volgende omleidingen voor het verkeer:

  • vanuit het noorden richting Amsterdam via de A9/A5 en via de N244/A7
  • vanuit de omgeving Koog aan de Zaan, Zaandijk en Zaandam met bestemming Amsterdam via de N515 en N203/S151 naar de A7 en via de S150 naar de A8
  • bestemmingsverkeer Koog aan de Zaan en Zaandijk via de A7 en N515

Gele borden geven de omleidingsroutes aan. In beide richtingen moet het verkeer rekening houden met extra drukte en vertraging die kan oplopen tot meer dan een uur.

Maatregelen tegen geluidshinder

De werkzaamheden aan de A8 gaan dag en nacht door. Zo zorgen we ervoor dat de verkeershinder zo kort mogelijk duurt. De keerzijde hiervan is dat de werkzaamheden geluidsoverlast zullen geven. Dat kunnen we helaas niet voorkomen. Vooral het verwijderen van het oude asfalt en de oude voegen van de vaste delen (zogeheten aanbruggen) van de Coenbrug zal voor geluidsoverlast zorgen. Dat doen we vooral met freesmachines. Bij de brug gebruiken we kranen en sloophamers, zagen en een hogedrukspuit. Wel doen we er alles aan om overlast voor u zoveel mogelijk te beperken:

  • De werkzaamheden die worden uitgevoerd met kranen en sloophamers zijn gepland op: 12-16 juli en 26-30 juli 2020 (planning onder voorbehoud).
  • We vervangen de toeters op de freesmachines door ‘stop-and-go’-signalering, waardoor geen geluidssignalen nodig zijn.
  • We vervangen de achteruitrij-piep op de vrachtauto’s zo veel als mogelijk door sissers.
  • We plaatsen flexibele geluidsabsorberende panelen bij het slopen van de voegovergangen.

Maatregelen tegen verkeershinder

We houden de drukte op lokale wegen goed in de gaten. Wanneer het daar te druk wordt, nemen we waar mogelijk maatregelen. Zo voorkomen we dat het verkeer in de vastloopt. Verder brengen we voor het groot onderhoud zoveel mogelijk mensen op de hoogte van de aanstaande hinder. Weggebruikers worden via en met borden boven en langs de weg op de afsluitingen geattendeerd. Motorrijders en extra bergers zorgen ervoor dat de doorstroming op de omleidingsroute zo goed mogelijk gewaarborgd blijft.

Onderliggende pagina's