A22: renovatie Velsertunnel

onderliggende pagina's

A22: renovatie Velsertunnel

Waarom

  • De 60 jaar oude Velsertunnel tussen IJmuiden en Beverwijk was toe aan groot onderhoud.
  • We voerden daarom van april 2016 tot januari 2017 een grootscheepse renovatie uit.
  • De tunnel voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen voor tunnels en kan weer jaren mee.

Hoe

12 cm
vergroten van de doorrijhoogte
vluchtwegen moderniseren en tunneltechnische installaties vernieuwen

Heb ik last van de werkzaamheden?

De Velsertunnel is sinds 16 januari 2017 weer open, de werkzaamheden in en rondom de tunnel zijn helemaal afgerond. In het najaar van 2017 renoveert de aannemer de dienstgebouwen bovenop de tunnel. Omwonenden kunnen dit eventueel merken. Zij zijn persoonlijk op de hoogte gesteld per brief.

Wanneer

Renovatie afgerond: januari 2017

Heropening Velsertunnel

De Velsertunnel is weer geopend. We blikken nog even terug met een laatste video. Geniet ervan!

Titel: Een ‘Klushuis’ is klaar De Velsertunnel is jarig. Zestig jaar oud en volledig gerenoveerd. Met 10 duizend bezoekers beleefden we een bijzondere dag. Samen telden we de dagen af tot de opening. We gingen er nog één weekend hard tegenaan. Op 16 januari 2017 heetten we de eerste auto’s welkom. Vóór de ochtendspits En precies 9 maanden na de sluiting. De tunnel is veiliger, hoger en gemoderniseerd. Dat is een feestje waard. ‘Een Klushuis’ zei minister Schultz van Haegen. Tientallen liefhebbers brachten de tunnel een feestelijk saluut. Een knipoog naar 1957, toen hij werd geopend. Met veel plezier geven we de Velsertunnel terug aan de IJmond. Bedankt voor jullie geduld! Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/velsertunnel

Veelgestelde vraag

Wat doet Rijkswaterstaat tegen te hoge vrachtwagens?

Rijkswaterstaat heeft begin 2015 naast de bestaande hoogtedetectie een extra waarschuwingssysteem geïnstalleerd: zogeheten fotoborden. De chauffeur van een te hoge vrachtwagen ziet daarop zijn eigen voertuig groot afgebeeld, met in 2 talen de waarschuwing dat hij te hoog is en van de weg moet. Met de renovatie in 2016 is de doorrijhoogte met 12 cm verhoogd. Dat is het maximale dat we kunnen bereiken zonder de tunnelconstructie aan te tasten. Daarnaast is de tunnel slimmer ingericht: het laagste punt zit niet meer midden in de tunnel, maar aan het begin. Deze maatregelen zorgde voor veel minder overlast door te hoge vrachtwagens.

Op de hoogte blijven

Volg dit project:

Gerelateerde onderwerpen

Stuur door

onderliggende pagina's