Verbreding A2
Tussen Het Vonderen - Kerensheide
Henny de Mooij, Buurtplatform Hondsbroek Aldenhof Born:
Ik was voor de verbreding van de A2.
Marcel Claessens, Actiegroep Holtum:
Ik was in eerste instantie tegen de verbreding vanwege het verdwijnen van een aantal dwarsverbindingen.
Wil Kerkhof, Baakhoven
Ik was voor. Om economische redenen zien wij allemaal dat de autoweg steeds voller werd.
Marcel Claessens
Het traject op dit… even opnieuw
Op dit deel van het traject wordt de autobaan aan de rechterzijde ongeveer 30 tot 40 centimeter……
Op dit deel van het traject wordt de autobaan aan de rechterzijde ongeveer 30 tot 40 meter verbreed.
Pierre Wagemans, Dorpsraad Susteren
We zitten hier op het smalste stukje Nederland. Vanuit de gemeente promoten we dat heel erg; het smalste stukje Nederland. 6 kilometer breed, van België naar Duitsland.
Henny de Mooij
Ik maak me zorgen om onze knoteik hier, die dus straks onder het asfalt gaat verdwijnen. Met de A2 verbreding komt de weg van hier tot voorbij de boom.
Wil Kerkhof
Voor mij en voor de gemeenschap betekent het dat het asfalt zeg maar 21 meter onze richting op schuift. Dit is dan 21 meter. Dat betekent dat op de dichtstbijzijnde woning het ongeveer een meter of 60 wordt. Dus dat komt dan wel heel dichtbij.
Marcel Claessens
In eerste instantie kregen wij te horen via de media dat er een vijftal dwarsverbindingen zouden verdwijnen.
Dat is ook het moment geweest dat die burgers zich zijn gaan roeren.
Wil Kerkhof
Voordat het A2 buurtenplatform er was, hadden we een hele slechte ervaring opgedaan met Rijkswaterstaat.
Marcel Claessens
Dat heeft ook echt voor een hele hoop onrust gezorgd. Niet alleen in onze gemeenschap, maar ook in de buurten en wijken verderop.
Herman Vrehen, Buurtplatform A2 Het Vonderen - Kersenheide
Dat heeft geleid tot wat we dan nu het buurtenplatform noemen.
Henny de Mooij
Rijkswaterstaat is nu zeer betrokken bij, toch wel bij ons. Ze zorgen en ook voor het behoud van de boom.
Herman Vrehen
Wat niet meer kon, was dat de ene partij zei “ja, maar dat is voor de gemeente en die zit nu niet aan tafel”. Nee, ze zaten wel aan tafel.
Henny de Mooij
Je hebt overal pijnpunten, hè.
Wil Kerkhof
Want in den beginne komt er ook natuurlijk de fietsclub uit Geleen die graag over een brug wil. Maar dat is voor ons als directe omwonenden is dat eigenlijk, dat boeit mij helemaal niet.
Marcel Claessens
We verliezen toch een tunneltje bij ons in het dorp.
Mij boeit gewoon echt oprecht de mensen hier die direct aan de A2 wonen.
Nu moeten we een stuk omlopen.
Henny de Mooij
En toen zag ik die boom ineens onder het asfalt verdwijnen. Ik denk ho, daar moeten we een stokje voor steken!
Marcel Claessens
Deze dwarsverbinding blijft, maar helaas het tunneltje niet. En dat blijft wel een beetje moeilijk.
Herman Vrehen
Ze hebben allemaal hun uiterste best gedaan om hun buurtschap en de stem daarvan te laten horen in het platform.
Marcel Claessens
We hebben ons wel heel serieus genomen gevoeld.
Ik ben heel blij met de opzet zoals die tot nu toe is gelopen.
Rijkswaterstaat was een groot lichaam, log lichaam. Om met omwonenden te gaan praten, vertegenwoordigers van de kernen, dat levert heel veel winst op.
Heeft u nog advies voor Rijkswaterstaat?
-Nee, ik vind het zo goed lopen.
Wees eerlijk. Iedereen snapt uiteindelijk en dient in ieder geval begrip te hebben voor het feit dat nooit alles kan en dat je nooit het iedereen altijd naar de zin kunt maken.
Denk niet voor, maar denk met.
Communicatie, communicatie zeg ik altijd.
Herman Vrehen
Better safe than sorry.
We houden het heel goed in de gaten dat dat ook gebeurt
Dus ja, dat is het zo’n beetje denk ik.
Met dank aan alle deelnemers van het Buurtenplatform
De verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide
wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen:
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Provincie Limburg,
Waterschap Limburg, de Gemeenten Sittard-Geleen, Echt-Susteren en Stein.
Meer weten?
Kijk op rijkswaterstaat.nl/a2
Een productie van Rijkswaterstaat 2020